ROZHOVOR
Alfred Czital: "Je zkrátka potřeba to chrlit!"
Debutovým EP s názvem "Lippa" v roce 2019 položil základy naprosto odlišného, k dnešnímu dni však jemu zcela specifickému, stylu. Alfred Czital je jednou z hlavních tváří kolektivu Harmony Records, uskupení přátel a umělců, jenž dnes hraje výraznou roli v popředí pražské undergroundové taneční scény. Od roku 2014 pod značkou Harmony vznikla celá řada audiovizuálních akcí s jiskřivou okouzlující atmosférou a na neotřelých místech. Vášnivé taneční vibrace k nám navíc proudí i prostřednictvím vydávané hudby. K dnešnímu dni spatřilo světlo světa pod hlavičkou Harmony Records osm releasů, přičemž poslední z nich je důvodem, proč jsme se s Fredem sešli u rozhovoru v malebném prostředí letenského Acid Coffee.
Album s názvem "Reality Check" vyšlo jako osmý titul pod hlavičkou Harmony Records. Zároveň se jedná o první dlouhohrající desku tohoto pražského vydavatelství. Deska vzdává hold tradičnímu a osobitému zvuku, na který jsme v případě, že pravidelně navštěvujeme akce a sledujeme dění kolem Harmony, zvyklí. Pokud byste si však mysleli, že se bude všechno točit kolem taneční elektroniky, jste na velkém omylu. V případě alba "Reality Check" se k nám dostává chytře a vkusně poskládaná fúze hypnotické taneční hudby s poslechovými polohami ambientu nebo abstraktní elektroniky. Zkrátka jasný krok do nových zvukových končin s příběhem, který není během na krátkou vzdálenost. Fred si svým pojetím jednotlivých skladeb pohrává s posluchačovou myslí, díky čemuž se rázem ocitne někde uprostřed deštného pralesa, kde má možnost vnímat zcela nové zvukové vjemy. Výrazné basové linky se zde mísí s rozbitými zvuky minimalistických bicích, což celé zastřešují atmosférické syntezátorové linie za doprovodu rytmus udržujících perkusí. Abyste si naplno vychutnali tento hudební prožitek, musíte dát albu čas.
Frede, vítám tě u rozhovoru pro Techno.cz, a díky, že sis našel čas. Ty ses právě vrátil z Mexika, kde jsi i hrál... Jak sis to užil?
Děkuju za pozvání! Zahrál jsem si tam na jedné párty, ale vlastně to vůbec nebyl původní plán. Do Mexika jsem se vydal na dovolenou s mámou. Byla to první společná dovolená po několika letech a na poslední chvíli se tam domluvil docela velký mejdan. Bylo to srandovní! V klubu byl i bazén...
My jsme se sešli hlavně kvůli tvému albu "Reality Check". Jaký význam pro tebe má vydání první dlouhohrající desky?
Pro mě je to album svým způsobem deníkem, který vznikl během covidu v lockdownu. Recykloval jsem staré samply a "field recordings" a každý track se váže k nějaké události, co jsem za posledních několik let prožil. Myslím si, že album je konceptuální věc, která stojí na nějakém silném příběhu. Udělal jsem tou dobou několik věcí, jež byly svázané určitými pocity a zjistil jsem, že vlastně dělám na albu. Ten samotný význam je pro mě ohromný! Je to moje první album a moc to pro mě znamená. Uchoval jsem si tak spoustu vzpomínek, hezkých i špatných, na médium, které možná přežije i mě samotného. Je to taková ta klasika, kdy máš radost z toho, že si to třeba jednou poslechnou tvoje děti, že tady po sobě prostě něco zanecháš. Osobně se díky tomu třeba za pár let budu moct vrátit prostřednictvím hudby do chvil, které pro mě byly v daný čas zásadní.
Album je již nějaký čas venku... Jaké jsou aktuálně tvé pocity z toho, mít debutovou desku na vlastním labelu, a jak vnímáš ohlasy, které sklidila?
Musím říct, že zatím jsem s tím spokojený. Překvapilo mě, že desky, které jsme prodávali na release party a přes Bandcamp, zmizely extrémně rychle. Nečekal jsem to a zároveň z toho mám samozřejmě radost. O desku mělo zájem spoustu známých, ale i lidi, které jsem doposud na našich akcích neviděl. Přiznám se, že ta samotná release party neproběhla úplně podle mých představ, protože jsem to nechtěl pojmout úplně jako mejdan. Ale zároveň přišlo spoustu lidí, které jsem zatím neznal a bylo vidět, že nejdou zapařit, ale mají o ten titul opravdu zájem.
Měl jsi v hlavě jasnou vizi o tom, jak bude deska vypadat, nebo jsi během procesu tvorby experimentoval i s novými postupy, které jsi třeba ani neměl v plánu?
To je super otázka, protože až při práci na albu jsem se naučil nezasekávat se na detailech. Dřív mi trvalo dodělat track dost dlouho a zasekával se během tvorby na blbostech. V případě alba jsem dělal víc skladeb současně, takže v momentě nějakého záseku jsem se začal věnovat jinému tracku a celý proces díky tomu hezky plynul. Osvojil jsem si spoustu postupů, jež aktuálně využívám, a můžu říct, že na tomto albu jsem si vytvořil svůj zvuk a rukopis. Moje další tvorba na desku zvukově dost navazuje. Aktuálně si připravuji live set, což je pro mě také velká výzva. Konečně mám studio, kde převládá hardware, takže i to mi dost ulehčuje práci. Dřív jsem víceméně jen seděl u počítače a všechno mi trvalo strašně dlouho. Ztrácel jsem drive právě tím, že jsem se zasekával i na základních sequencích. Tohle jsem díky aktuálnímu setupu překonal a ve studiu se teď dost bavím. Během tvorby alba jsem přišel na to, že nejlepší tracky udělám za jeden den. Neřešit zbytečné detaily a snažit se být co nejvíc kreativní. Je zkrátka potřeba to chrlit!
Bylo tvým cílem udělat desku, která nebude čistě jen o taneční hudbě?
K tomu jsem měl v podstatě vždycky blízko. Dělal jsem hodně ambient a v souvislosti s deskou mi přišlo rozumnější udělat něco, co bude mít přesah. Něco, co bude "piece of art". Samozřejmě je skvělý udělat techno desku o čtyřech našlápnutých hitech, kterou budou ostatní hrát, ale v rozpoložení, ve kterém jsem minulý rok byl, šla inspirace tímto směrem. V rámci alba jsem manifestoval to, že aktuálně mě "rovinky" moc nebaví, vracím se k UK garage, breakbeatu a tak... Zároveň jsem to ale chtěl udělat přijatelné i pro běžné publikum. Když by to byl úplný experiment, tak to by asi tolik lidí neoslovilo. Některé z mých starých věcí aktuálně fakt nemám rád kvůli tomu, kolik času jsem jejich tvorbou strávil, takže mi přijde jako dobré znamení, že tracky na albu mě pořád baví i s odstupem času.
Máš zpětně představu, kolik času ti zabral celý projekt debutové desky od prvotního plánu až po samotné vydání?
Celé to vlastně začalo trackem "Ghosted", který jsem začal vymýšlet někdy o Silvestru minulého roku. Během několika měsíců jsem měl hotové kostry jednotlivých skladeb a tuším, že někdy v květnu jsme to pak s Oliverem (Oliver Torr, pozn. red.) míchali. Takže v podstatě za rok bylo album hotové...
K tracku "Ghosted" se objevil i skvělý videoklip, jenž může být zároveň pro lidi, kteří se ještě s tvojí tvorbou nesetkali, těžko uchopitelný. Co konkrétně podle tebe výsledné audiovizuální pojetí tracku "Ghosted" vyjadřuje? Podílel ses také na jeho natáčení?
Na začátku jsem zapomněl říct, že se celé album věnuje motivům transportu. Tenhle ústřední motiv je v podstatě takový můj feeling. Už několik let sleduju, že v okamžiku, kdy prožívám nějaký náročnější moment, ať už dobrý, nebo špatný, mám pocit, že ty věci nemám absolutně pod kontrolou a v podstatě jsem jen jakýsi divák. Přirovnám to k jízdě vlakem, kdy skrze okno pozoruješ míhající se svět okolo. Ostatně naráží na to i názvy jednotlivých tracků. "Ghosted" byl moment, kdy jsem se poprvé po dlouholetém vztahu seznámil s jednou holkou, co se mi líbila, ale nevyšlo to. Ona "vyghostovala" mě, následně já "vyghostoval" ji, načež jsem z toho byl úplně vyřízenej. Pozoruju však, že právě v takových momentech ze sebe dostanu tu nejlepší hudbu. "Ghosted" tedy reflektuje moje zlomený srdíčko a velkou roli v tom hrál ještě covid, kdy jsem poprvé v životě byl sám doma s covidem na Vánoce. Přesně v ten moment to pro mě byl ten "reality check", kdy jsem si říkal: "Wow, tohle se jako fakt děje..." Ale k tomu videoklipu... Tomáš od nás z Harmony je teď v Berlíně a předtím studoval v Holandsku. Odtamtud má kamaráda Fredieho, s nímž teď taky spolupracujeme, a který dokázal do videoklipu přenést estetiku starých VHS kamer. Ta fúze minulosti s budoucností mě hrozně baví a myslím, že do té hudby to dokonale sedlo. Stylem, jakým se Fredie postavil k tomu videoklipu, skvěle vystihl tu devadesátkovou špinavost mísící se s ostrými futuristickými zvuky. Tím videoklipem jsme zároveň chtěli shrnout to, o co se jako Harmony snažíme, odkud pocházíme a fakt, že je to moje deska obsahující určitý osobní soubor pocitů. Tahle estetika je přesně to, co jsme dlouho hledali.
Jaké jsou tvé plány s Harmony Records pro letošní rok? Jistě se dočkáme další vydané muziky, ale co nějaké zajímavé akce? Ta poslední v Gabriel Loci byla skvělá... Máte v hledáčku nějaká další zajímavá místa?
Makáme na tom! Můžu prozradit, že i letos proběhne naše tradiční spolupráce s Nite Vibes, bude to trošku jiný formát než na jaký jsme byli zvyklí, a určitě je na co se těšit. Máme také pár nových členů Harmony rodiny, dlouho se k nám nikdo nepřidal, takže to je pro mě jedna z velkých věcí. Na to konto vznikne velká kompilace jako desátý titul našeho labelu. Budou to dvě desky, osm tracků, aktuálně máme už mastery, a doufáme, že to stihneme vydat do konce roku vzhledem k momentální situaci na trhu s výrobou gramofonových desek. Zároveň, vzhledem k tomu, že nás je teď víc, tak rozjíždíme nový formát. Budeme dělat "split desky", kdy na každém vinylu budou dva interpreti. Bude to libivý, hodně taneční a vrátíme se tím k našim techno fanouškům. Můžu slíbit, že techno bude! Samozřejmě budou i mejdany. Čeká nás velká label night v Ankali, přičemž makáme, abychom se tam představili všichni, kdo pod Harmony patříme. Snad to teď po covidu konečně vyjde. Hledáme také další zajímavá místa, kde bychom udělali další párty, takže určitě s námi můžete počítat.
Vaše akce se právem těší velké oblibě. Když to vezmeme z trochu širšího spektra, jaká si myslíš, že je motivace mladých lidí k navštěvování vašich audiovizuálních tanečních večerů?
Myslím si, že se snažíme naše akce dělat jinak než ostatní. Chceme, aby se tam všichni cítili dobře, a aby se na naše párty lidi rádi vraceli. My sami si tím zároveň plníme nějaké sny ve smyslu bookingů našich oblíbených interpretů. Děláme to pro lidi, děláme to s láskou a doufám, že je to na našich akcích znát. Doufám, že si to lidi uvědomují a díky tomu na naše párty chodí, jinak si nedovedu vysvětlit, co by zatím bylo. Je to super a mám z toho upřímnou radost, když vidím, že to lidi baví a vrací se...
Máš nějaký vzkaz, nebo chtěl bys někomu poděkovat na závěr našeho rozhovoru?
https://savelife.in.ua/en/donate/
Díky za rozhovor a přeji ti spoustu dalších hudebních úspěchů!
Já ti děkuju za pozvání a budu se těšit zase určitě brzy někde na viděnou!
Ptal se Pavel Aeling v březnu 2022.
foto: Paul Augustinowski
Sledujte také:
Alfred Czital Facebook
Harmony Records Facebook
Alfred Czital SoundCloud
Harmony Records SoundCloud
Harmony Records Bandcamp