ROZHOVOR
Forbidden Society: "Limital Point je dost osobní album..."
"Limital Point". Tak zní název připravované desky od domácího producenta Forbidden Society. Zvukový posun k deepovému zvuku je patrný na první poslech, nebojí se experimentů a jako celek všechno dobře funguje. Je jasné, že nás čeká velké album! Jindřich Brejcha alias Forbidden Society dlouhá léta zastával temnou stranu drumandbassu, které je věrný stále, v poslední době však posunul svůj zvukový projev více k deepovému soundu. "Limital Point" má být dle Jindrových slov místo mezi dobrem a zlem, temnotou a světlem, což k jeho novince dokonale pasuje. Čeká nás celkem třináct tracků, jež žánrově zabírají široké spektrum zvuku. Najdeme tu řízný deep, dočkáme se i hardcoru, ale zároveň nás čekají i poslechovější tracky, které sází na svou jedinečnou atmosféru. Album vyjde 2. dubna v digitální podobě na Beatportu a Spotify, celosvětově pak 16. dubna na Forbidden Society Recordings, přičemž vydání bude doprovázet i zbrusu nový merch, který nabídne nevšední design ruku v ruce se skvělou grafikou, jak jsme u Forbidden Society zvyklí. My jsme si při této příležitosti s Jindrou popovídali, a co ke svému novému albu prozradil, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Tvé nové album je hudebně velmi různorodé, Jindro... Kde jsi čerpal inspiraci tentokrát?
Inspiraci jsem čerpal narovinu v sobě... Řekl bych, že je to taková sebereflexe. Ono je to s tou inspirací celkem těžký, někdy jsem přišel do studia a na drum & bass neměl vůbec náladu, zato na 85, nebo 140 BPM ano. Každopádně jsem poslouchal dost muziky od Ivy Lab, Lordel, což je sólovka Halogenixe, hodně mě bavily "halftime věci", ale samozřejmě i aktuální D´n´B skladby, který mě možná trochu ovlivnily. Velkou inspirací pro mě byl asi poslech Noisia Radio, kde kluci vždy vytáhnou něco zajímavého...
Jak dlouho samotná deska vznikala?
Přes rok, ale šlo to celkem rychle...
Čelil jsi během celého procesu nějakým úskalím, nebo šlo všechno hladce?
Kupodivu bych řekl, že to šlo celkem hladce oproti ostatním releasům. Našel jsem způsob, kterej mi k tvoření vyhovuje. Šlo to hladce asi i díky tomu, že to vydávám na svým vlastním labelu a nebyl na mě vyvíjenej žádnej tlak. Prostě až to bude, tak to bude, no stress. :) Bylo tam pár momentů, kdy jsem se malinko trápil, jako třeba s jedním trackem, kde byl vokál od UK grime raperky, a nějak to nechtělo sednout do těch inter, takže jsem tu věc dal stranou a vrátil se k ní až s odstupem, což někdy pomáhá... Aby bylo v těch skladbách něco novýho a jinýho, půjčil jsem si domů hardware, konkrétně Novation Peak, Moog Sub 37 a natahal z toho zvuky, hlavně basy. Ten HW je pak v těch věcech strašně znát, ale doma bych to mít nechtěl... Kroutíš, kroutíš a pak zjistíš, že uběhl celej den a ty jsi nic neudělal, jen kroutil. :) Natahat zvuky, zjistit, co to umí a pryč! Celkem dost jsem si dal záležet na base u těch všech kombinací s atmosférou. Tohle mě strašně bavilo!
Jak bys charakterizoval svůj zvuk? Mně na první poslech hodně připomíná aktuální zvuk, který můžeme slyšet třeba u Critical Music...
Určitě se mi zvuk hodně změnil, máš pravdu. Doufám teda, že i kvalita mixdownu šla nahoru, jelikož tam jsem si dal opravdu záležet, aby vše hrálo tak, jak má. Dost mi k tomu dopomohlo moje nový akusticky upravený studio a hlavně bedny od Adam S2V po AES Digital. Když to vezmu celkově, tak ano, možná ti to připomene Critical, nebo 1985 Music. Tyhle dva labely mě dost ovlivnily, ale nesnažil jsem se nic kopírovat, beru to po svým. Na těchto dvou labelech vychází spousta skvělý hudby, a když mě promotéři pozvou na deepovej set, dost věcí od těch labelů hraju...
Po sérii několika EPček teď vydáváš album... Jak to vnímáš z pohledu majitele labelu? Má v dnešní době ještě smysl v rámci drumandbassu vydávat plnohodnotnou desku?
Ano, tohle byla jedna z věcí, nad kterou jsem dost přemýšlel... Singly každý měsíc jeden, nebo dvě tři EP. Ale po poslechu celého alba mi to dávalo smysl jako celek, a když bych to rozdělil, tak by to nedávalo už smysl. Jako bys vytrhl listy z knížky. Samozřejmě vím, že někdy ta alba zapadnou, a na to, kolik s tím je práce, je to někdy až smutný. Ale pořád věřím, že pokud ti lidi chtějí, tak si to najdou a poslechnou. Zvlášť tady v tomhle albu je pro každého něco...
A když jsme u toho, co ty a fyzické nosiče? Dočkáme se například i CD a vinylu?
Vinyl plánuju udělat jeden - krásnej "picture disc" s obalem. Možná ho dám do soutěže podepsaný s věnováním... Já jsem vydával vinyly od začátku labelu, tedy 10 let zpět. Ze začátku to ještě šlo, většinou se to prodalo, ani ne tak pro DJs na hraní, ale spíš jako památka pro lidi do sbírky. Vinyl ale musel mít pěknej obal a znít dobře i zvukově, takže strašně záleželo na masteringu, a tohle všechno stojí dost peněz. Třeba u mého "gatefold alba" "Throne Crusher" z roku 2014 ten krásnej dvojvinyl stál asi 50.000,- Kč a myslím, že se jednalo jen o 400 kusů. Naštěstí se vše prodalo přes distribuce, ale třeba vinyl 3RDKND - "Purge EP", kde se lisovalo 350 kusů, se jich prodalo tak 150 a zbytek jsem pak musel distribuci doplácet ze svého. Tedy zhruba 600,- euro. A to máš pocit, že těch 350 vinylů se musí prodat hravě s tím, kolik máme fanoušků na Facebooku nebo Instagramu. Lidi totiž rádi lajkujou obrázky vinylů, ale co se týče pak koupě samotný, vytáhnout kreditku a koupit to, to už je jiná. Takže ne, vinyl lisovat nebudu! Moc rád bych, protože ten cover je fakt skvělý, ale mám strach, že by se to neprodalo. Nejmenší množství je 200 kusů, a tak jak bych to chtěl já, vyšlo by to hrozně draho. K albu ale bude i nádhernej merchandising od Forbidden Wear. Trika, trika s dlouhým rukávem, mikiny, k tomu zadarmo samolepky a pokud koupíš něco z toho, tak i album v digitální podobě zadarmo. To vše z nového e-shopu, kde už konečně půjde platit kreditní kartou.
Jak bys svou novou desku popsal v kostce?
Dost osobní album! Je v něm dost velkej kus mě samotnýho - je temný a svým způsobem tvrdý. Je to moje osobní pojetí takových škatulek, jako jsou deep / minimal / halftime a experimentální hudby vůbec.
Jaké máš další plány? Chystáš nějakou tour?
Přemýšlel jsem o nějakém turné k albu, ale jelikož už mám kalendář celkem zaplněný, bylo by komplikovaný do něj zasahovat. 4. dubna hraju ve Frýdku Místku v klubu Stoun a jelikož je to 2 dny po vydání alba na Beatport a Spotify, s klukama jsme se domluvili, že to pojmeme jako takový malý křest alba. Ono s tour k albu to většinou bejvá tak, že pokud máš "proper management" a agenturu, tak ti agenti domluví tour dopředu a po vydání alba, nebo těsně před to zveřejní. Já management nemám, protože ho nechci, a nesnesl bych, aby mi někdo kecal do toho, co dělám a jak to dělám. Bookingovou agenturu taky nemám, vše si řeším sám. Teď teda jednám s jednou "bookingovkou" a uvidíme, jestli to klapne, nebo ne. V červnu mi totiž vyjde EP na jednom pro mě vysněným labelu a tohle pro mě bude mimo tu desku samozřejmě asi možná největší posun v mojí producentský kariéře. Vyjde v půlce června, takže "watch out!" :)
Díky za rozhovor a ať to jde!
Já děkuju moc vám a at’ se daří taky! Hlavně klídek...
Ptal se stanjah v březnu 2020.
foto: Hana Makovcová