ROZHOVOR
Oldrich Sic Jr.: "Musíš v tu chvíli to nadšení lidem předat..."
Hrající světoběžník? To asi ještě ne, ale jisté je, že Oldrich Sic Jr. má z našich DJs s účinkováním v zahraničních klubech opravdu bohaté zkušenosti. Vždyť už před lety vyměnil Znojmo za Augsburg a ten zas po nějaké době za Vídeň. Jedné březnové neděle jsme se sešli pro změnu v mé rodné Praze na večeři v mojí oblíbené restauraci NOI s thajskou kuchyní, zapnuli nahrávání, a hodinu a půl si u dobré krmě povídali... Kromě porovnávání domácí scény s tou německou a rakouskou mě zajímalo, na čem Oldřich momentálně pracuje, s kým vším vlastně spolupracuje, jak to bude s jeho rezidentními nocemi, i za čím už se může spokojeně ohlédnout. Nakonec jsme ty odlišnosti přeci jen našli a tak si teď i vy můžete o něm a jeho aktivitách sami udělat obrázek. Hezké čtení!
Oldřichu, pojďme navázat na rozhovor z roku 2010, který u nás visel. Tam jsi zmiňoval, že do Augsburgu jsi odešel za svou láskou, a tím pádem obětoval původně zamýšlenou cestu do Sydney za DJem Schwa...
Ona to není tak úplně pravda... Šlo spíš o to, že, když jsem ho pozval na Prague Electric do Augsburgu hrát, měli jsme oba takový pocit, že bychom se tam bývali určitě někdy střetli...
Co je tedy u Tebe nového? Mám tomu rozumět tak, že do Vídně ses odstěhoval s tou samou láskou, nebo za tím máme hledat úplně jinou ženu, jak už to tak někdy v životě bývá?
Ne, ne, momentálně jsem sám a můžu ted’ na rovinu říct: "holky, tak tady mě máte..." :)
Počkej, nepopletl sis nás s nějakou seznamkou?! :) Spíš by mě zajímalo, zda teď zpětně svého rozhodnutí nelituješ...
V podstatě je to dobrý nápad pro vás, taková techno seznamka... Ale chci procenta ze zisku! :) Každopádně svého rozhodnutí určitě nelituji. Sice jsem ještě v Austrálii nebyl, ale vlastně mi to ani nechybí, protože jsem se alespoň dostal k té německé techno scéně, která mě už dlouho tolik baví. Svým způsobem mi tedy vlastně nic neuteklo, protože muzika byla vždycky hodně velký faktor v mém životě a já ji začal hrát už ve 14ti letech.
A momentálně se tedy hudbou uživíš, nebo jak je tomu zrovna v Tvém případě?
Měl jsem to tak, že mě hraní v určité době primárně živilo, nějaké dva tři roky, ale pak už se to nedalo... Tím, že bylo v Německu všechno dražší, a ty z toho musíš platit daň a zdravotní a sociální pojištění, tak jsou to takové "rakety", že bych musel brát honorář kolem tisícovky EUR (mluvíme o hrubém příjmu), což je sice reálné v zahraničí, ale já na to neměl ani produkci, ani jméno... I když občas jsem za obdobný honorář hrál nebo i sem tam hraji, ale není to zase tak často. Momentálně však na tom tvrdě pracuji, skáči na svého koníčka a pořádně se projíždím... :)
A pokud bys měl srovnat své působení v předchozím Augsburgu s tím aktuálním ve Vídní, kde momentálně žiješ, jak ta si stojí?
Ani v té Vídni to není jednoduché, i tam mají ostré lokty, ale samozřejmě platí, že v okamžiku, kdy něčeho dosáhneš, tak si tě všichni začnou více vážit. Na začátku jsem tam znal tak dva tři lidi, kteří mi pomohli dostat se do tamní scény. Mohu jmenovat i u nás dobře známého producenta, který si říká Makossa, a je jedním z vedoucích v kultovním rádiu FM4, stejně jako Sebastian Schlachter, se kterým se přátelíme. Právě s Marcusem Wagnerem-Lapierre, alias Makossa, jsem se seznámil v Augsburgu, když jsme dělali s kamarádem v Mahagoni Bar párty pod názvem Elektro||Nische, takže to bylo příjemné shledání po letech. Tenkrát jsem se ho jednoduše zeptal, zda bych mu mohl poslat nějaké to demo, a k mému překvapení s tím souhlasil... Přestože jsem tomu příliš nevěřil, umíchal jsem z gramofonů set, u kterého jsem se pěkně zapotil, aby se to dalo poslouchat, a pak už jen čekal a čekal. Najednou přišel email, kde stálo: "Oldřichu, v pátek tě budeme vysílat!" Tak jsem málem spadl ze židle...
Kde ve Vídni aktuálně hráváš?
Teď jsme začali dělat večery v Krypt Baru, v undergroundovém klubu Lichtbogen a jinak vlastně pořád něco vymýšlím a domlouvám...
A co tady u nás? Máš tu aktuálně nějaké rezidence?
V Čechách, nebo na Moravě jsem chtěl dělat párty typu Prague Electric, které jsem pořádal v německém klubu Kerosin, a řadily se mezi ty oblíbené, ale zatím šlo bohužel jen o marný pokus. :) Ale i v tomhle případě už mám nějaké plány a pomalu se mi to rýsuje. Vypadalo to, že mi majitelé klubů s tím deep house a techno záběrem moc nevěří, a teď s odstupem mi připadá, že jsem byl až moc napřed. Už tehdy před deseti lety jsem pořád vykřikoval: "Berlín, Berlín, Berlín" a teprve až teď se konečně i u nás ukazuje, že to byla dobrá volba... Ono všeobecně to tady v Čechách nefunguje příliš zdravě, přesto už je ale nějaká snaha vidět. Mnohdy majitelé klubů argumentovali, že mě v Česku nikdo nezná, takže pak na mě nepřijdou lidi. A já si naopak říkám: "není právě tohle práce promotéra, majitele klubu, prodat večírek? Já jsem ten DJ, já přijdu a umím. Když mu přinesu portfolio se svými fotkami od profesionálních fotografů plus biografii v angličtině i v češtině, produkci světového formátu, tak se s tím přece dá nějak pracovat. Na mně přece je přivézt kvalitní hudbu, cit pro práci s publikem, a ne se ještě starat o to, aby přišli lidi - to je samozřejmě prací promotéra..." Neříkám, že rád někoho nepozvu, ale co všechno mám ještě dělat?! Otázkou pak zůstává, proč mě promotéři v pohodě zabookují někam do Německa, kde mě tedy taky lidi neznají, ale přitom mě solidně zaplatí a ještě udělají párty dostatečné promo...
Dá se také říct, že čerpáš z vlastních zkušeností promotéra v Německu...
Je to tak. Když jsem dělal Prague Electric v Německu, Ladidu ti lidé ještě znali, protože hrála třeba v Berlíně, ale Loutku, Trávu, Josefa Sedloně tam neznal nikdo, a přesto jsem měl příjemně zaplněné večery. Proč? Protože jsem šel mezi lidi a vysvětlil jim, kdo to je DJ Tráva, co přesně hraje, kdy začínal, a že je to takový český Sven Väth. Musíš v tu chvíli to nadšení lidem předat, rozpoutávat tu správnou "atmošku" daného mejdanu. :)
A párty Prague Electric s tím Tvým přestěhováním skončila, nebo jak to s ní bude dál?
Rozhodně chci pokračovat, nechci jméno tohoto večírku jen tak zahodit. Uvažuji i o tom, že nadále budu pokračovat také s akcemi Elektro||Nische. Spolupracoval jsem s brněnským klubem Vibe, kam jsem přivezl právě Sebastiana Schlachtera a v březnu talentovanou holčinu Annu Ullrich, nicméně jsem tuhle akci z vlastních důvodů ukončil. Prague Electric jsem začal zase pořádat v Augsburgu, ale doufám, že brzy se do Brna buď s Elektro||Nische nebo s Prague Electric zase vrátím... V Brně budu každopádně ke slyšení 22. června na párty Elektra, kam jsem pomohl zabookovat i berlínskou DJku Eveline Fink, rezidentku Club der Visionare.
Oldrich Sic Jr. & Martin Eyerer
Mimo mikrofon jsi mi říkal, že aktuálně "děláš sound". Co přesně si pod tím mám představit?
Když to vezmu od začátku, tak mi tenkrát Florian P., nejlepší kamarád a mimochodem "Grafik Německa" za rok 2018, dal svůj starý počítač, kam jsem si nahrál program Reason a začal dělat muziku. Každý ví, že je to běh na dlouhou trať a Reason jsem postupně vyměnil za Logic, v němž jsem složil před dvěma lety skladby "I go deeper", "Metro cz" a další...
A je tedy aktuálně nějaký nový materiál na spadnutí?
Nedávno jsem vydal v Londýně u Revolucion Records na sampleru pro ADE skladbu "The Sense", plus jeden remix pro ně a také máme rozpracované další techno tracky s Ristem. Před měsícem jsem byl navíc u Martina Eyerera v Riverside Studios, dělali jsme spolu dvě věci a na mě teď je, abych je někde "upíchl", tak jsem je začal rozesílat a vlastně jsem se tak dostal zpět na kamaráda, který má label MYR. Na tom ted’ vydám EP, které se bude jmenovat "Down to detail EP" a ještě dodělávám další EP. To vyjde vzápětí a sice opět skrze label Revolucion. Jedná se o takový remake se dvěma dalšími remixy...
Rozumím tomu tedy tak, že až budeš mít jednou vlastního materiálu více, že bys začal hrát také live sety s vlastní muzikou?
Určitě! Já bych hlavně jednou chtěl hrát vlastní produkci z mašinek, kterých jsem nastřádal za svůj život hodně... Mám za sebou studium na Deutsche Pop Academy v Mnichově se specializací na beat design a music design, které jsem absolvoval v roce 2012 a 2013, takže už se mám o co opřít. A vlastně už bych mohl udělat celý mix jen ze svých tracků! Když nad tím tak přemýšlím, tak to vůbec není špatný nápad, a asi k tomu brzy dojde...
O vlastním labelu jsi už uvažoval?
Uvažoval, ale popravdě nevím, co všechno bych ještě měl dělat... Přiznám se, že momentálně je pro mě prioritou dobrý sound.
Také jsi mi mimo mikrofon říkal o nějakém tvém hostování na rakouském rádiu, což je pro každého DJe určitě prima věc mít vlastní radio show...
Jedná se o vyhlášené rádio FM4, které jsem začal poslouchat jako malý kluk, když mi bylo jedenáct. No a někdy v roce 2004 jsem se seznámil v Augsburgu s Markusem, jedním z vedoucích vysílání, což už jsem zmiňoval. Aktuální stav je takový, že v rámci pořadu La Boum De Luxe, který uvádí Sebastian Schlachter a Patrick Pulsinger, jsem tam zahrál už pět setů, ať už live přímo ve studiu, nebo je dodal jako guest mix. Tohle rádio se dá naladit v Rakousku, u nás, na Slovensku, v Maďarsku, Bavorsku, Slovinsku... Ale v dnešní době internetu si ho můžeš vlastně pustit kdekoliv po celém světě, takže vždycky tě "pár posluchačů" slyší. :)
Prima, tak ať tě slyší i nadále a také ať se ti v roce 2018 jenom daří!
Letošní rok určitě přinese ještě hodně zajímavostí a muziky, takže se na všechny fanoušky tohoto žánru těším kdykoliv a kdekoliv na viděnou a na slyšenou...
Ptal se myclick v březnu 2018.
foto: archiv