ROZHOVOR

 

Naphta: "Vůbec si nemyslím, že dobrý DJ musí být i producent..."

Zdánlivě nesourodá směs zvuků a úderů, útržků vokálů a jazzových motivů v průběhu času získává jasnější obrysy, noha si začíná podupávat a z ničeho nic přichází neodbytná touha tančit a výskat. Takové byly moje první dojmy ze setkání s tvorbou polského producenta a DJe, který vystupuje pod pseudonymem Naphta. U absolventa RBMA z roku 2011 se ovšem kromě neutuchajícího zapálení pro elektronickou hudbu od té doby změnilo téměř vše. Tehdy neznámý mladý talent, sídlící ve Wroclawi, má totiž za sebou veleúspěšný rok, ve kterém mu jako první počin ambiciózního labelu Transatlantyk vyšlo debutové, dnes již vyprodané "Solar Empire EP", následované vřele přijatým "Palm Trees Love EP" na vyhlášeném švédském labelu Studio Barnhus. Originalita, umělecká odvaha, dobrodružství a vášeň, snaha vnést muzikálnost do současné taneční hudby. To jsou charakterické rysy tvorby Naphty, které se promítají i do jeho eklektických DJských setů, ve kterých najdete různé druhy house music společně se soulem, detroit technem a jazzovými vlivy. Naphta zahraje v pátek 6.2. v brněnském Kabinetu Múz, v sobotu 7.2. vystoupí jako hlavní host párty Minilab v Café Neustadt v Praze...

 

Jak jsi se dostal k elektronické hudbě? Chtěl jsi být spíš DJ, nebo producent?

Už jako teenager jsem hrál v několika kapelách, potom jsem se dostal k DJigu a nakonec i k produkování hudby – nejdřív jsem zkoušel dělat hip-hopové instrumentálky, ale pomalu mě začaly vábit nové formy beatů a odtud už se to celé rozjelo tím dnešním směrem.

Naphta

Proč vystupuješ pod pseudonymem Naphta? Má to nějaký hlubší skrytý význam?

Naphta je postava z románu Thomase Manna, reprezentující cynické a racionální hodnoty, nicméně já dělám hudbu beze slov, takže si nemyslím, že by na tom nějak moc záleželo. :) Navíc, já se snažím maximalizovat únikovou povahu svojí hudby, což není myšleno nijak filozoficky – moje hudba má být prostředek k cestě do jiných světů, způsob, jak opustit Zemi se vším jejím trápením.

Změnila nějakým způsobem zkušenost z RBMA tvůj přístup k hudbě a produkování?

Začal jsem si víc uvědomovat muzikálnost a její roli v procesu produkování. Také mi to pomohlo otevřít se spoustě různých nových druhů hudby a způsobů produkce, zmínit musím i pohled na to, jak funguje celý hudební průmysl, hlavně mainstream, protože moje lekce byly s osobnostmi jako Trevor Horn, Mannie Fresh a Bootsie Collins. Celkově to byla skvělá zkušenost, hlavně kvůli přátelství, která se tu zrodila.

Naphta

Jaký je podle tebe rozdíl mezi produkováním a hraním jako DJ?

Záleží na tom, zda chceš dělat dobrou taneční hudbu, nebo alespoň tu efektivní pro taneční parket. DJing tomu určitě pomáhá a je užitečným doplňkem. Takže dá se říct, že produkce a DJing jsou spolu propojeny a vycházejí z podobného druhu kreativity. Ale pokud se chceš zaměřit na produkci, nesmíš se omezovat na efektivitu na parketu nebo správné načasování breakdownu a dropu. Když se opravdu soustředíš na produkci, víc a víc tě začne přitahovat myšlenka rozšířování svých schopností – prolínání žánrů, spolupráce s dalšími muzikanty, atd. A čím hlouběji se zabýváš produkcí, tím se i tvoje DJ sety můžou vyvíjet a být zajímavější. Ale DJing je samostatné umění svého druhu, a vůbec si nemyslím, že dobrý DJ musí být i producent. Samozřejmě to funguje i naopak, avšak pokud produkuješ house nebo techno, je zcela přirozené, že chceš svoje nápady vyzkoušet v klubovém prostředí.

Produkce i DJing jsou časově náročné záležitosti... Jak to zvládáš? Stává se ti někdy, že jsi hudbou přesycený?

Navíc ještě pracuji jako hudební novinář, takže hudbě neuteču, ani se neschovám – jsem na hudbě zasekaný pořád. :) Myslím, že znechucený můžeš být ze špatné nebo typické průměrné hudby. Ale v dnešní době, kdy cokoliv můžeš najít online nebo to koupit i v jakékoliv fyzické formě - ať už se jedná o starou nebo novou hudbu - to není problém. Hudba je jedním z největších úspěchů lidské civilizace, emocionálně a intelektuálně je to dar být v kontaktu s hudbou, jak jen to je nejvíc možné.



Minulý víkend jsi ve Vídni poprvé hrál jako live projekt... Jaké to bylo? Hraješ naživo tanečně, klubově,  nebo je to myšleno jako experimentální/poslechový projekt?

Šlo to opravdu výborně – moc si tento nový způsob prezentace své hudby užívám a navíc rád dělám spoustu věcí najednou. :) Je to trochu stresující, ale zároveň mě to přimělo znovu přemýšlet nad některými postupy produkce, abych je nějak oživil. A díky aranžování naživo jsem se naučil spoustě nových způsobů, jak udržet věci zajímavé. Protože většina mých věcí je víceméně tanečních, moje live show je také taneční. Tedy alespoň v to doufám... :)

Prozradíš nám, jaký hardware setup jsi použil pro své živé vystoupení?

Používám Korg Electribe SX, Roland SP-404 SX sampler, malý mix Spirit Notepad (potrpím si spíše na čudlíky, než na fadery), Echorder EC444 delay a Alesis Microverb II reverb. Myslím, že do této sestavy ještě přídám Volca Bass (kdo by neměl rád acid) a malý kompresor, aby to znělo méně syrově.

Naphta
Jaké jsou tvé plány pro nejbližší budoucnost?

V březnu mi vyjde 12" na labelu Omena a tracky na dvou vinylových kompilacích: Polo House labelu Transatlantyk a Side One (což je nejlepší record store v Polsku) Birthday Box. Nějaké další věci jsou v jednání na později, detaily se teprve uvidí. Samozřejmě, že budu dále vylepšovat svoji live show – měla to sice být výjimečná záležitost, ale úplně mě to chytlo. :) A jako vždy neustále pracuji na nové hudbě, takže doufám, že mám před sebou pořádně hektický rok!

Ptal se vik v lednu 2015.

foto: archiv

Polský DJ a producent Naphta se představí v pátek 6.2. v brněnském Kabinetu Múz a v sobotu 7.2. na párty Minilab v Café Neustadt v Praze.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016