ROZHOVOR

 

Voidloss: "V krvi mám zřejmě punk."

Tento pátek se v pražském Crossu objeví zajímavá techno-punková postava, která si říká Voidloss. Přečtěte si zajímavý a nevšední rozhovor, ve kterém říká: „V tom všem je velké PR a tam odkud jsem já, odkud pochází mé hudební kořeny, se s tímhle nemůžu nějak sloučit a ani nechci být tohoto součástí. V krvi mám zřejmě punk.“

 

 

Jaké nástroje, zařízení rád používáš pro tvorbu hudby a zvuků?
Používám kombinaci hardwaru a softwaru. Přibližně v posledním roce, jsem používal pro záznam zvuků zařízení určené na ven. Mikrofony, kontaktní mikrofony a cívkové snímače. Beru je ven s sebou a nahrávám zajímavé zvuky, nebo někam připnu kontaktní mikro a bouchám do věcí. Hodně používám svoji kytaru a různé efektové krabičky, které jsem si sám vyrobil a „feedback matrix“, který jsem také vyrobil. Ten mi umožňuje vytvářet různé smyčky bez použití vstupů. Dělám taky tuny post processingu (následné úpravy po nahrání). Processuji všechno, co je v tu chvíli použito, množstvím různých programů a to pak sequencuji a smíchám v Abletonu. To jsou vlastně věci, které mám nejraději – moje kytara, můj feedback matrix a zařízení na ven.

 

Tvůj názor na SW vs. HW, co si myslíš, že je vhodnější?
Používej cokoliv co tě dovede ke zvuku, který chceš. Přijde mi směšné ta „móda“ co se teď děje, kdy všichni kupují modular zařízení, protože to je to co bys „měl“ taky udělat. Dělej si co chceš! Udělám muziku z naběračky a pánve když budu muset. Myslím si, že na tom nezáleží. Použij cokoliv, co potřebuješ použít abys dosáhl výsledku, který chceš. Na nějaký ostatní úvahy zapomeň.

 

http://music.singularityrecordings.co.uk/

 

Co si myslíš o techno scéně? Cítíš se být její součástí?
No, jsem odpadlík, to je můj přirozený stav. Když pozoruji, že se něco stává trendem, nebo se to stává skupinovou záležitostí, většinou se vydám jiným směrem. Jsem hodně nakloněn individualismu a jedinečnosti.Takže jestli se cítím být součástí? Rád pracuji s lidmi, kteří dělají muziku, jakou mám rád. Mám rád techno party, když jsou o zajímavé nekomerční hudbě. Cítím se být součástí toho, čeho součástí jsem, ať je to cokoliv, ale celá techno scéna je tolik rozmanitá a členitá, že na to nemůžu říct, že bych se cítil být její součástí. Netýká se mě úplně všechna ta muzika, protože rozmanitost jde od plně komerčního pop-průmyslu úplně dolů k malým klubům napojenými na vlastní „kmeny“, které jsou těžce nezávislý underground. Asi můžu říct, že se cítím víc spojený s tou spodní stranou světové techno „scény“. Co si myslím o ní? Vidím, že se tam vkradlo hodně komercializace. Hodně producentů a DJů se upsalo PR agenturám, mají nablýskané fotky a jsou stále dokola ve stejných časopisech. V tom všem je velké PR a tam odkud jsem já, odkud pochází mé hudební kořeny, se s tímhle nemůžu nějak sloučit a ani nechci být tohoto součástí. V krvi mám zřejmě punk. Všude venku je skvělá muzika, skvělé akce a další s tím spojené věci. Mám rád malé undergroundové scény, společenství, ten pohyb. Mám rád místa, kde lidé jsou propojení více na osobní vlně. Takže moje osobní pocity jsou dost smíšené.

 

Jaký máš názor na to, že se „techno v těchto dnech vrací“, může to být pravda?
Ehm... Ono někdy odešlo? Odešel někdy Jazz? Chápeš? Je pořád s námi, Jazz taky ještě je, ne? Pro mě je techno pořád stejné. Prozkoumávání a hledání jeho podstaty, to tu pro mě vždy zůstává. A zůstalo mi to i přes tu rychlost jakou se z techna stává zkomercializovaná komodita. Ale jasně, komerčnímu technu se dneska daří, takže v tomhle směru by šlo říct „že se vrací“. Pro mne nikdy neodešlo. Může se to zdát, protože zajímavější věci mají větší ohlas, ale že by se vracelo? Je tu návrat „devadesátkového“ techna takže se může zdát, že se vrací. Myslím, že ti co mají hudbu doopravdy rádi - ne jen ten pocit, že možná budou populární nebo známí -  jí budou vždycky milovat a doufejme, že ji udrží v pochodu, jako Jazz.

 

 

Co můžeš říct o České Republice nebo přímo o  Praze, znáš odtud někoho?
Už jsem v Čechách párkrát hrál, ale vždycky v Brně. Tři různý kluby - Boby Centrum, 7. Nebe a Fléda. Užíval jsem si to, promoter se stal mým dobrým přítelem, byl hodně „real“ a cítil silnou lásku k muzice a to mám hodně rád. Musím se s ním zase spojit, abych věděl, jak se mu vede. V devadesátých letech jsme v Londýně měli záplavy českých imigrantů a hodně z nich objevilo undergroundovou warehouse rave scénu, takže mi byla trochu představena česká kultura a následně i Češi. V pozdních devadesátých letech jsem Prahu navštívil. Mám to město rád. Centrum je krásné, taková gotická fantazie a pak nějaké hrubé hrany, jak jste šli dál. Neznám moc českých umělců kromě Dialecta a Elektrabela. Nikdy jsem v Praze nehrál, ale slyšel jsem o klubech na základě jejich reputace. Cross znám právě kvůli jeho pověsti.

 

Co UK techno, Londýn, Manchester, Birmingham? Děje se tam pořád něco?
Jo, napříč zemí se koná pár dobrých akcí. Hodně menších akcí se zajímavými lineupy. Dělají je promotéři, kteří jsou do muziky „opravdoví zasvěcenci“. Je to dobrá undergroundová scéna. Zdá se ale, že Londýn ztratil svůj underground. Akce bývají vetší, se stejnými jmény, které vidíš v jiných větších městech. Je těžký tu udržet scénu v undergroundu. Hodně menších klubů kvůli tomu končí, nebo jsou nuceni se „posunout do vyšší sociokulturní vrstvy“.

 

 

 

Čí produkci bys doporučil mladým techno fandům?
No, moje doporučení nemusí být zrovna lehce skousnutelná muzika.Paula Temple AmbareeshCorax (dělá velmi dobrou práci na Rodz Konez, ještě není moc známej, ale dělá úžasné práce)
100% stojím za všema artistama, který jsem vydal na Singularity Recordings, řekl bych – poslechněte si je všechny.
Tyhle jsem vybral, protože dělají unikátní techno, muziku s jejich vlastní osobitostí:
Mslwte
JK Flesh
Randomer
Makaton

Baví mě hodně „punkoidní“ techno, který si myslím, že by mladí měli dostat do krve, dokud z nich život nevysaje všechen oheň. A mohl bych pokračovat…

 

A koho bys doporučil pro „starý“ techno fandy? 
Úplně to samé. Je to muzika, která odráží čas v jakém žijeme.

 

Slyšel jsem, že pracuješ na novém livePA setu, co můžeme očekávat? Bude tam nějaká větší změna v porovnání k tvým starším livePA setům? 
Jo, je to tvrdší, víc ruchový a naštvanější. Hodně punku, raného industriálu ovlivněného post punkem. Zlé protiústavní věci. LivePA vyústilo z mého opakovaného zamýšlení se nad zpátečnickou / jednoduchou muzikou. Možná s sebou přivezu feedback matrix, hraju raději hardwarové PA než software, kdy používám některé vlastnoručně vyrobené efekty. Možná tam hodím i nějaký živý vokál. V PA nebudou žádné melancholie, introverťárny – tímhle směrem se možná vydám příští rok, až dokončím album. Myslím, že za tu dobu se zbavím velké části zloby, kterou teď cítím. Takže se pravděpodobně vrátím k melancholii, sebepoznání, rozjímání a tak dále.

 

https://soundcloud.com/voidloss


V listopadu 2014 se ptal Dialect

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016