ROZHOVOR
Alix Perez: "Chci, aby moje hudba fungovala jak na parketu, tak i v teple domova!"
V Belgii se nerodí jenom zástupci Hospital Records, ale i členové rodiny Shogun Audio. Občanským jménem Alix Depauw je klenotem drum and bassové produkce a nad jeho osobitým stylem hudby se každý pozastaví. Podobně jako George Orwell i Alix Perez vydal svoje album s názvem 1984, které se zapsalo všem DJs do paměti s tím, že jde opravdu o experimentální drum and bass. Dodnes je Alix jednim z propagátorů nové D´n´B vlny. Přečtěte si tedy rozhovor s velkým talentem, který v pátek úřadoval na dalším vydání akce Shadowbox @ Roxy, a to přímo pod nadpisem!
Zdravím tě, Alixi. Díky za tvůj čas, protože vím, jak jsi zaneprázdněný. Jak teď tedy vypadá takový "svět Alixe Pereze"?
Taky zdravím, právě jsem se vrátil z Outlook Festivalu a bylo to nepřekonatelný. Pro mě asi zážitek roku! :)
Ty teď žiješ v Anglii, pokud se nemýlím, a před měsícem to tam bylo asi hodně hektické kvůli Olympijským hrám. Jsi ty sám sportovní fanoušek nebo díval ses aspoň na zahájení?
Na zahájení jsem se pochopitelně díval, dokonce i na několik přenosů během sportovních disciplín, ale upřímně jsem se těm přeplněným ulicím ve východním Londýně a celkovému davovému nadšení velkým obloukem vyhýbal.
Pořád ještě bydlíš s tím "deepařem" Rockwellem? :)
No jasně, známe se už strašně dlouho, takže mi to přijde úplně přirozené sdílet s ním byt i vlastní zájmy. Je to vážně skvělé!
A ovlivňuje tě Tom (Rockwell) i po stránce hudební? Taky jste velcí kamarádi se Spectrasoul, což by se možná mohlo v budoucnu nějak projevit...
Ne tak úplně, pořád se snažím být svůj a Tom taky, z části možná máme podobný styl a vzájemně se podporujeme, takže sem tam to tak i zní v naší produkci. Všichni z labelu Shogun Audio jsou tak trochu jako moje další rodina.
Tvůj styl oblíkání se na akcích stal kultovním, tedy co jsem tady u nás zpozorovala. Hodně DJs k tobě vzhlíží i po téhle stránce... Takže kde nakupuješ?
Díky moc! Možná to není žádné překvapení, ale prakticky celý svůj život jsem se věnoval skateboardingu, takže to má velký dopad i na oblečení, co nosím. Určitě se v mém šatníku najdou značky jako Comme Des Garcons, Kith NYC, Neighborhood, Wtaps atd.
Hodně DJs začíná nejdřív s produkcí, a potom teprve vykouknou ze své komory a začnou jezdit s tracky po mejdanech. Ty ses stal nejdřív DJem a pak producentem. Co tě k tomu přimělo?
Já myslím, že je hodně i těch, kteří se nejdřív věnovali hraní a pak samotné produkci. Ono je to logické, protože čím víc tomu člověk propadá, tím větší je lidská zvědavost, jak takový track vlastně vzniká. Nemohl bych si vybrat a dělat jenom jednu činnost, oboje si užívám právě pro tu jejich odlišnost.
Ovlivnilo tě nějakým způsobem i dětství, které jsi strávil ve Francii?
Určitě ne. Je to sice skvělé místo a váže se mi k tomu hodně vzpomínek, ale od doby, kdy jsem se přestěhoval do Anglie a poznal elektronickou hudbu, tak jsem se vůbec o minulost nestaral...
Když připravuješ nějaký track, na co nejčastěji myslíš? Na to, jak roztancovat parket, nebo to má nějaký hlubší význam?
První fáze jakéhokoliv projektu má jistý koncept a snažím se držet svého plánu a nápadu. Ale nebývá to nic konkrétního, takže mám často třeba nějaký sampl, a pak už dotvářím všechno okolo toho, jak mě to prostě napadne. Určitě pro mě není hlavní myšlenkou pobavit lidi na parketu, spíš chci, aby moje hudba fungovala jak na mejdanech, tak i v teple domova.
Máš v drum and bassu docela odvážné experimenty. Jak to vidíš ty sám? Dokázal bys svou hudbu nějak popsat?
Líbí se mi, když se o mně hovoří jako o zvláštním producentovi, protože si myslím, že je to klíč k tomu, aby se uchoval takový ten kus osobitosti. Je to něco, co buď projde několikaletým vývojem, nebo něco, co se objeví náhodou při jednom experimentu. Mým cílem je vyvolat v lidech emoce obyčejným posloucháním hudby, ať už ty špatné, nebo ty dobré. Prostě zaujmout a nechat posluchače tápat v tom, jak to ten producent vlastně myslel...
Řekl bys ty sám, že jsi perfekcionista?
To rozhodně jsem, někdy možná až moc. Takový jeden track mi může trvat od několika hodin až po dva dny, závisí na tom moje vlastní zaujetí a chuť s tím pracovat, protože často se stává, že po pár hodinách všechno smažu a začínám zase od nuly.
Slyšela jsem o tvém společném projektu s Foreign Beggars. O co přesně se jedná?
Už to není pouhý jeden jediný projekt, ale máme toho v jednání víc. Bohužel ještě není ta pravá chvíle to odkrývat, ale slibuju, že se brzy objeví bližší informace. Jedná se i o nějaké tracky, které budou součástí jejich nového alba Mau5trap. A samozřejmě se to opět objeví i na Shogun Audio.
A kdy hodláš vydat nové album ty? Od tvého posledního 1984 už uplynulo několik let...
Můžu vás ubezpečit, že další desky se dočkáte už příští rok!
Tady u nás jsi byl už několikrát. Kde se ti líbilo víc? Na festivalu Let It Roll, nebo v Roxy?
Tohle je pěkně zapeklitá otázka, ha ha. To se vůbec nedá takhle říct, protože obě dvě akce miluju pro jejich jedinečnost. Pro mne je vždycky radost hrát pro české publikum - nikdy mě v ničem nezklamalo!
Ptala se mamba v srpnu 2012.
foto: archiv
Alix Perex se v České republice naposledy představil na akci Shadowbox @ Roxy 7. září 2012.