ROZHOVOR
Fitalic: "Udržujte progressive naživu!"
Že vyhrají Holanďané Euro, tak tím si byl Robin Fitter alias Fitalic v rozhovoru víceméně jistý, ale kde u nás před časem hrál, tak na to už si vzpomenout nemohl... Není divu, po aktuálním třetím albu The Journey pro domácí značku Tribal Vision se mu opět hrací kalendář obstojně plní a cestuje po celém světě. Také na ta NEJ místa padla v povídání řeč, stejně jako na vybavení studia, seznámení s Johnem Digweedem, který si jeho muziku vybral do filmu Noční loupež, volný čas i proč oba jeho labely spí... Už teď vám však můžeme garantovat, že naopak vy s jeho živákem, který zazní v sobotu v klubu Roxy v rámci noci House Elements, nebudete mít na spánek ani pomyšlení. Tak hezké čtení a udržujte progressive naživu!
Robine, do tvého vystoupení na klubové noci House Elements v legendárním pražském klubu Roxy zbývá už jen pár dní. Prozraď nám, co od tvého live setu můžeme očekávat...
Čekejte mix deep progressive a tech house tracků kombinovaných s víc funky house věcmi!
V sobotu to bude poprvé, kdy si zahraješ v Praze, ale nikoli poprvé, kdy budeš hrát v ČR. Kde jsi hrál u nás poprvé a jaké to bylo?
Nevzpomínám si už na přesné místo, ale byl to nějaký festival na hradě nedaleko Prahy. Opravdu jsem si to tehdy užil, snad jen počasí mohlo být lepší...
Na labelu Tribal Vision jsi právě vydal své třetí album The Journey. Jaký je jeho koncept a jak ty sám vnímáš svůj hudební vývoj, když srovnáš novinku s předchozími deskami?
Tahle deska je dost odlišná od toho, co od mé tvorby můžete normálně očekávat. Je zde více house a funky věcí a taky jsem tentokrát víc pracoval s vokály. Je to spíš deska na doma než do klubu...
Trošku geekovská otázka – co používáš za vybavení při produkování? Nějaké skutečné mašinky, nebo jen software?
Momentálně dělám všechno na počítači. Před lety jsem používal synťáky, bicí automaty a různé samply, teď už to ale všechno nahradil software...
Jakou muziku posloucháš? Máš nějaké oblíbené producenty, DJe nebo labely?
Poslouchám spoustu žánrů od funku a jazzu až k popu a rocku a samozřejmě house. Z producentů mě teď zrovna hodně baví Guy-J. Dělá skvělý deep progressive a to já fakt můžu! Jsem taky velkým fanouškem Terry Lee Brown Jr., Timewritera a Johna Digweeda.
Když jsme u Johna Digweeda – před pár lety jsi vydal pár věcí na jeho legendárním labelu Bedrock. Jak se ti s Johnem spolupracovalo a jak se to vlastně celé semlelo?
Měli jsme společné kámoše a osobně jsme se potkali až v jednom klubu v Holandsku, kde jsem mu dal nějaká svá dema. Ozval se o pár měsíců později s tím, že by moje tracky rád vydal a taky je použil ve filmu Stark Raving Mad (Noční loupež, 2002, pozn. red.), který zaznamenal v USA slušný úspěch.
Nedávno jsme viděli fotky z tvého vystoupení na obrovské akci v Číně, jaké to bylo?
Čína je úžasná země. Hráli jsme v obrovské budově v centru města Chengdu. Publikum bylo nadšené a všichni DJové a performeři, kteří se během akce vystřídali na pódiu, po všech stranách výborní. Po téhle akci jsme pak ještě zahráli v klubu v centru města na večírku, který sponzorovala vodka Smirnoff. Byla to pro mě skvělá zkušenost!
Máš dva vlastní labely Ingline Records a Navigate Records, pověz nám o nich něco víc... Můžeme se tam těšit aktuálně na nějakou zajímavou muziku?
Oba labely jsem založil před pár lety, bohužel nám ale zkrachovala distribuce, což nás stálo spoustu peněz a museli jsme skončit jak s Ingline, tak s Navigate. Co se týče nové muziky, aktuálně tam žádnou neplánujeme, ale nikdy nevíš...
Jaký software používáš, když produkuješ? Cubase, Ableton, Logic, nebo něco úplně jiného?
Na PC používám pouze Cubase a Ableton a v budoucnu bych chtěl začít s Logicem...
Prozraď nám něco víc o tom, jak funguje holandská scéna... Preferují lidé spíš kluby, velké indoor akce, nebo festivaly? A jaká jsou tvá oblíbená místa nebo pravidelné klubové noci?
Publikum v Holandsku je úžasné. Přes léto jednoznačně vedou festivaly, z nichž tím nejdůležitějším je Dance Valley a v zimě se zas naopak víc chodí do klubů a na velké indoorové akce pro více než 20.000 lidí. Mým oblíbeným místem je Melkweg (Milky Way) v Amsterdamu, kde jsem hrál už čtyřikrát. Potkává se zde spousta cizinců žijících ve městě a taky zde už hrála celá řada slavných umělců...
Během své kariéry sis zahrál na spoustě míst po celém světě. Jaký festival, klub a země jsou tvé nejoblíbenější?
Nejlepší festival, kde jsem hrál, byla letní akce v Německu nedaleko Berlína, na jméno už si bohužel nevzpomínám, ale bylo tam fakt skvělé publikum i atmosféra. Zbožňoval jsem to tam! Co se zemí týče, nejhezčí místa, kde jsem hrál, byly v Mexiku, Japonsku a Číně, což jsou všechno úžasné destinace. Ale pěkně je i na řadě jiných míst v Evropě...
Na čem právě teď pracuješ a co tvé plány do budoucna?
Aktuálně dělám na několika nových skladbách, zatím ale nejsem schopen říct, kdy vyjdou.
Jak trávíš svůj volný čas? Máš nějaké speciální koníčky? Posloucháš i jinou hudbu než tu elektronickou?
Samozřejmě, že poslouchám. Mám rád acid jazz, soul i pop. Vzhledem k tomu, že přes týden chodím normálně do práce, mám v současné době poměrně málo volného času, ale když už se nějaký najde, trávím ho skládáním muziky, clubbingem, mountainbikingem nebo v tělocvičně.
Kdo myslíš, že vyhraje letošní EURO?
Haha, Holandsko! Aspoň doufám...
Nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?
Udržujte progressive naživu!
Ptala se House Elements crew v červnu 2012.
foto: archiv
Projekt Fitalic live se u nás představí v rámci noci House Elements v klubu Roxy už tuto sobotu 23. června!
Fitalic promo June 2012 by Fitalic