ROZHOVOR
Woody McBride aka DJ ESP: "Basketbal Heroes? Každej umělec má ten svůj slavnej song..."
DJ ESP je ikona americké techno scény a směle můžeme prohlásit, že tento pán určoval směr acid techna typického pro americký kontinent. Kromě vlastního labelu Communique můžete jeho tracky najít i na labelech White Noise Dave Clarka, Ovum Joshe Winka, Novamute nebo undegroundovém Drop Bass Network. Na svém kontě má více než 1000 vystoupení po celém světě a jeho typický psychedelicko-acidový zvuk byl slyšet na takových akcích jako Mayday, Dragon Ball, Acid WRS, Monox, Tresor, Cubik... Woody dorazí koncem června na festival Soundfeer exkluzivně se svým live setem a je to zatím jediné vystoupení v Evropě před jeho letním mexickým turné. Při té příležitosti jsme ho trochu vyzpovídali, jak je to teď s technem v Americe, co dělá, když zrovna necestuje po světě, a jestli stále skládá muziku na starých syntezátorech... Hezké čtení!
Woody, pamatuješ si na poslední vystoupení v Česku? Mám takový pocit, že jsi tu hrál jen jednou, je to tak?
Hrál jsem u vás dvakrát, z toho jednou v Praze. Mám na to skvělý vzpomínky!
Můžeš mi říct něco o svém labelu Communique?
Skrze Communique se hudebně realizuju. Na některých releasech pracuju více, na některých méně. Vydávání je dost časově náročný...
Vydáváš jen acid a příbuzné styly, nebo má tvůj label i větší přesah?
Asi spíš to druhý. Někdy tam vyjde trippy techno, někdy house, někdy acid...
Tvoje vlastní produkce se pohybuje jen okolo acid techna, nebo děláš i jinou muziku?
Dělám i spoustu jiný muziky. Chill out, techno, house, taky drum´n´bass...
Vydáváš mimo jiné i u labelu Drop Bass Network, funguje ještě?
Spolupracoval jsem s nimi, ale teď už nic nedělají... Možná se jednou vrátí, kdo ví? DBN jsou legendou klasického období pro americké techno, acid a hardcore. Pro mě to byla velká čest s nimi pracovat!
DBN jsou známí v Česku hlavně ve free-techno komunitě, tedy u lidí, kteří vyznávají free party a akce ve volné přírodě. Jak je to s DBN ve Státech? Existují tam free parties takové, jak je známe tady v Evropě?
DBN sice byli aktivní rave promotéři, ale v USA se free party moc nedělají. Nic takovýho jako v Evropě tu neexistuje. Jediný free party jsou, když si parta vyjde za barák a udělá si barbeque...
Můžeš nám přiblížit své začátky s taneční hudbou?
Moje první zkušenost byla skrz rádio v 80. letech a ten zvuk pořád miluju. Gary Numan, New Orer, Renegade Soundwave, Pink Floyd...
S kým jsi spolupracoval před 15ti lety a kdo formoval tvůj styl?
Když jsem začínal, hodně mi pomohli Freddy Fresh a DJ Hoshi.
A s kým spolupracuješ teď?
Teď už pracuju jen sám se sebou...
Máš nějaké projekty, které v současnosti rozjíždíš?
Dělám tracky pro svůj label, remixy Tima Taylora v návaznosti na přípravu Reunion Acid Tour a taky budou nějaký releasy pro label Full Flavor Records. Současně každoročně organizuju velkej mejdan BASSGASM a nějaký menší městský festivaly různejch hudebních stylů...
Jaký je hlavní rozdíl mezi americkou techno scénou a tou evropskou?
Velký rozdíly v tom nejsou. Možná, že zdejší návštěvníci jsou o něco mladší. V Evropě a zbytku světa hlavně můžeš slyšet víc elektronický hudby z rádia.
Změnila se nějak americká scéna od dob, kdy jsi s technem začínal?
Jasně. Když jsem začínal, tak elektronická scéna byla malá a underground. Teď je to mainstream...
Když nehraješ techno, co posloucháš za muziku? A posloucháš i kytary?
Mám rád chilloutovou muziku, jakou dělá třeba Dave Tipper. No a z kytar mám rád Tool, Ozzyho a všemožnej klasickej rock.
Je ve Státech "taneční" undeground nějak propojen s kytarovými žánry, nebo to jsou dva zcela odlišné světy?
Je tady hodně super muziky, kde se mísí styly. Spolupracujou spolu dubstepoví a metaloví hudebníci. Na druhou stranu třeba techno je jemnější a trochu ezoterický, styly jako rock nebo dubstep jdou totálně mimo něj.
Živíš se jen hudbou, nebo máš i nějaké civilní zaměstnání? Když jsem se s tebou bavil naposledy, říkal jsi myslím, že jsi vystudovanej elektrikář.
Mám víc zaměstnání. S mou ženou mám rodinný kadeřnictví AVEDA, na částečnej úvazek pracuju pro místní národní park. Pořádám koncerty napříč všemi hudebními styly, dělám taky grafiku a tak.
U nás byla jednu dobu hodně populární deska Basketbal Heroes z roku 1996 (a pořád je to klasika), tedy z dob tvých začátků. Při pohledu na Beatport vidím, že je stále nejprodávanější z labelu Communique. Čím si to vysvětluješ?
Každej umělec má "ten svůj slavnej song".
Na některých akcích jsem slyšel hrát tvůj pomalej acid (včetně výše zmíněné desky) na 45 RPM... Slyšel jsi ji někdy taky tak rychlou?
Ještě jsem svý tracky takhle neslyšel, ale slyšel jsem to u jinejch skladeb. S mozkem to pak pracuje jinak, je to super!
Když jsi hrál v Česku naposled, používal jsi Ableton Live!. Můžeš mi říct něco o tvém aktuálním setupu?
Ableton používám pro svý živý sety, při kterých i současně hraju mý oblíbený tracky od jiných producentů, ty ale v reálným čase remixuju...
Esp Woody McBride live @ Smart Bar Chicago. by DJ ESP Woody McBride
Máš doma pořád studio s klasickejma mašinama jako TR808, TB303 nebo už jsi přesedlal plně na digital?
Pořád mám studio, ale je zapadaný prachem. V současnosti produkuju hlavně na počítači.
Věnuješ se i DJingu? A vinyl nebo digital?
Výjimečně hraju z vinylů na přání, ale moje desky už toho taky hodně zažily a nejsou v nejlepší kondici. Hraní z CD nebo Traktoru mě nikdy nezajímalo.
Přijedeš do Čech na festival Soundfeer, který je pověstný krásným přírodním prostředím i atmosférou. Těšíš se a chystáš něco speciálního?
Jsem nadšenej! Určitě to tam rozjedu! Jestli je prostředí tak krásný, tak by bylo pěkný hrát spíš jemný techno a house music. Akorát mám teda pocit, že návštěvníci po mně budou chtít spíš našláplejší věci?!
Chceš ještě něco vzkázat, než tě uvidíme živě?
Bude párty! Zahraju speciální set, složenej z klasickejch i nejnovějších věcí od DJe ESP...
Ptal se vanja v květnu 2012.
foto: archiv
Woody McBride aka DJ ESP se opět představí v České republice a to na akci Soundfeer 2012, která startuje 22. června v Kempu Varvažov.