ROZHOVOR
Petr Dzingel aka Džejár: "Osobně si chci ten festival užít a doufám, že si ho užijí jak vystupující, tak i návštěvníci!"
Festivalová sezona pomalu nabírá na obrátkách a jedním z čím dál tím více zmiňovaných festivalů, co se elektronické hudby týče, je bezesporu festival Svojšice, na kterém se objeví opravdové špičky současné elektronické scény, jako jsou Sven Vath, Joris Voorn, John Digweed, Adam Beyer, Pan-Pot, Cristian Varela a spousta spousta dalších. Ve spojení s tímto festivalem, který má ambice stát se fesťákem roku, jsem vyzpovídal jeho pořadatele Petra Dzingela aka Džejára, se kterým jsem poseděl v útrobách pražského afterklubu Studio 54, které bude mít i své místo na festivalu samotném. Ve velmi příjemném rozhovoru jsem s Petrem probral jeho minulost v souvislosti s pořádáním akcí, popovídali jsme si o minulých ročnících festivalu a samozřejmě hlavními tématy byly letošní Svojšice a vše kolem nich. Přeji hezké čtení a na viděnou a na slyšenou 29.6. ve Svojšickém amfiteátru!
Petře, ještě než se vrhneme na hlavní téma tohoto rozhovoru, kterým je letošní ročník festivalu Svojšice, rád bych se tě zeptal na začátky pořádání akcí tvou osobou, protože ty už se této činnosti věnuješ poměrně dost dlouho...
Ty začátky jsou stejné asi jako u každého DJe a promotéra v jedné osobě. Chtěl jsem si zkrátka zahrát a prezentovat se na různých večírcích, protože v té době by to asi ani jinak v mém případě nešlo. Úplně první mejdan v mé režii proběhl v roce 1999 v Přelouči a přišlo na něj téměř 2.500 lidí. Pamatuji si, že jsem na něm hrál já, Aiffel a Coitus Exitus a nutno říct, že na domácí DJs je to poměrně slušné číslo.
A to byl ten moment, kdy ses rozhodl, že se budeš promotérské činnosti věnovat a odstartuješ fungování agentury DC Promo?
Ono to tak nějak vyplynulo... První tři čtyři roky jsem to dělal za pár tisícovek měsíčně a všechno jsem obstarával sám, ale na živobytí to nebylo. Začátky byly těžké ostatně jako v každém podnikání. Prvotně mi ovšem šlo o to, pozvat k nám zajímavá jména, která se mi po producentské a DJ stránce líbila a zahrát si...
Pokud se nepletu, tak ty začátky byly hodně o "birmingham technu"...
Přesně jak říkáš. Vedle mne byl dobrý kámoš Toky a tehdy ještě Agent, kteří byli vlastně nestoři této scény, a díky kterým to k tomuto stylu automaticky směřovalo. Já jsem se v tom roce 1999 orientoval spíše na house a poté, co jsem potkal Tokyho, bylo vymalováno. (smích)
Předpokládám, že zanedlouho jste se přemístili do pardubického L-klubu. Nebo se pletu?
Ano, v roce 1999 jsme v L-klubu začali pořádat akce s názvem Space Force, na nichž se premiérově v ČR představil maďarský DJ Budai a následující rok pak odstartoval první ročník festivalu Svojšice, čímž se to všechno hezky a přirozeně rozjelo.
Takže vlastně ruku v ruce s festivalem Svojšice šly i akce v L-ku?
Ano. Akce v L-ku probíhaly čtyřikrát do roka a kromě domácích DJs, jako jsou Nika 77, Igor Pataky nebo zdomácnělý Toky, se jako hosté představili například britský producent Regis, Female či James Ruskin, Takaaki Itoh, Damon Wild a spousta dalších.
Když se budeme bavit o agentuře DC Promo, tak vím, že její hlavní činností není jen pořádání akcí, kterým vévodí elektronická hudba, ale věnuje se i akcím komerčnějšího charakteru. Jaký rozdíl v tomto zcela odlišném prostředí pociťuješ jako ten největší?
Zásadním rozdílem jsou určitě peníze, které vydělám. (smích) Za tu dobu jsem si odjel opravdu spoustu akcí jak pro komerční rádia, tak pro televizi. Šest let pořádám hip-hopové akce, dělal jsem městské slavnosti s velkým koncertem a mimo toho dělám produkci i velkému metalovému festivalu. Postupem času jsem se s každou akcí naučil dělat lépe a lépe tu svou produkční činnost, kterou jsem mohl praktikovat a zužitkovat na mých vlastních akcích, což je pro mne velkým přínosem. Čím více toho uděláš, tím více se otrkáš a tím více zkušeností máš jako ve všem ostatním přirozeně. Zásadní vnitřní rozdíl, který vnímám, je především zapojení citu, který do daných projektů dám a dále feedback od lidí, kteří na dané akce chodí. Tím nejbližším jsou pro mne taneční párty, protože tento typ akcí je pro mne nejvíce v pohodě. Komerčnější akce jsou přece jen daleko větší zvěrstvo s většíma xindlama s pořádně velkou maskou. (smích)
To zdravé jádro teamu, se kterým spolupracuješ od samotného začátku, je stále stejné, nebo se akce od akce mění?
Až na nějaké lehké obměny je team stále stejný a to i včetně těch domácích DJs, jako jsou Kaisersoze nebo Toky, kteří na mých akcích hrají od začátku a mám je osobně rád...
Zaměřme se na festival Svojšice jako takový, který začal psát svou historii v roce 2000, jak jsi sám zmínil. Proč sis vybral lokaci Svojšic?
Já jsem vlastně kousek od Svojšic bydlel od svých osmi do osmnácti let a až později jsem se přesunul do většího města. Znal jsem to tam jako malý, když jsem navštěvoval Svojšické metalové a folkové festivaly a chodil se tam bavit na místní diskotéky. Takže v roce 1999 to bylo poměrně jednoduché rozhodování, kam festival umístit, když už tam nebyl Aleš Bleha.
Festival samotný má své osobité kouzlo nejen kvůli své poloze. Za dvanáct let existence si prošel určitými změnami, co se hudebního ražení v souvislosti s vývojem elektronické scény týče, ale řekni mi, jestli máš pocit, že při těch prvních ročnících byl ten festival přeci jen trochu více "free", než je dnes, nebo ti přijde, že ten prvotní festivalový duch se drží do dneška?
Z mého pohledu se toho moc nezměnilo. Jasně, že to bylo více "free", to určitě, tak to tehdy bylo... Ale zestárli jsme. Možná jsou v dnešní době trochu rozmazlenější lidé a samozřejmě přibyla i konkurence, která se snaží mít lepší vystupující, lepší ceny a lepší služby, ale to je prostě přirozený vývoj. Ten přinesl párty lidem určitou rozmazlenost, která se odráží v jejich postoji vůči scéně. Zažil jsem to období, když pojem párty a festival, znamenal to, co to znamenat má. A neříkalo se tak osmdesáti procentům všech víkendových akcí v ČR!
Ty jsi do roku 2009 profiloval Svojšice jako více undergroundový model festivalu s tím, že v roce 2010 byla pauza, po které přišla lehká změna, která se dotkla jeho dramaturgie...
Už v roce 2009 jsem dost pocítil, že techno jako takové upadá, a to nejen v mých pocitech a že po stovkách hodinách strávených nad Beatportem si zkrátka nemám co stáhnout a že tomuto stylu nastává útlum, který techno mělo vlastně dva roky - 2009 a 2010. Na druhou stranu musím říct, že poslední dobou vychází opět mraky kvalitní hudby a producenti se k tomu zpátky vrátili v trochu jiné mutaci, než tomu bylo dříve. Pamatuji si, že jména jako Adam Beyer nebo Cari Lekebusch byla na ústupu a po určité době se opět vrací na výsluní a místa a kluby, kde se takové akce dějí, se začínají opět plnit, což je dobré znamení. Vrátím se ale k tomu, proč jsme rok 2010 vynechali. V listopadu 2009 jsme měli v hledáčku Davida Guettu, který nám v březnu následujícího roku nakonec odřekl účast na festivalu. Tím rokem 2010 jsem původně chtěl vybočit z toho zaběhlého modelu festivalu a festival "zkomerčnit", ale všechno zlé je k něčemu dobré, takže určitě nelituji toho, že to nakonec nedopadlo. Osobně k festivalu přistupuji tak, že nechci za každou cenu dovézt lidem to nejlepší a říct: "Tak tady to máte a pose*te se!", ale jde mi více o ten osobní přístup. Pořád to dělám tak, jak to cítím, a jestli jsem cítil v roce 2009, že David Guetta by se měl na festivalu ukázat, protože ten rok mne rozbil trackem "Sexy Bitch", tak to bylo především o mých pocitech, kterými se v tomto směru řídím. Následně jsem se po čtyřech měsících opět vrátil k původní myšlence a konceptu festivalu. To je krásná ukázka komerce. Můžeš vybočit, ale jako zarytý srdcař se rychle vrátíš zpět. Ten rok, kdy jsem o Guettovi přemýšlel, hlavně přišly na řadu i ty komerčnější akce například pro Evropu 2 a já si následně uvědomil, že Svojšice mají zůstat takovým festivalem, jakým byly doteď a jakým budou i letos s dobrým silným line-upem jak pro staré páky, tak pro ty nové party people, kteří mají zájem zažít něco jinýho než diskošku.
Mně osobně přijde letošní model Svojšic více jako model zahraničního festivalu, na který můžeš vyrazit například do Německa a nutno říct, že díky Svojšicím se do zahraničí ani nechystám. Samozřejmě jsem sledoval i dění na sociálních sítích po zveřejnění line-upu festivalu a ty ohlasy jsou opravdu kladné...
Máš pravdu, že spousta lidí ten line-up ocenilo a musím říct, že i samotní vystupující se na Svojšice opravdu těší. Všichni se chceme bavit, užít si super muziku, dát si panáka Finské za 35,- a vlastně o ničem jiném ten festival ani není. Důležitým aspektem toho, že line-up je letos takový, jaký je, je i fakt, že stále více malých klubů představuje DJs a projekty, kteří byli v minulosti hodni headlinerů festivalu. Jak jsem již říkal, lidé jsou zmlsaní, bohužel by nedorazilo deset tisíc na Takaaki Itoha se Surgeonem. To už není tak úplně reálné a proto jsme přistoupili i k tomuto line-upu. I tímto směrem se musíš jakožto pořadatel dívat, ale stále se to snažím držet v rovině mého osobního přesvědčení, to je prioritní. Jo, letos je to ale kurva line-up! Poprvé za dvanáct let, když sedím každý den u compu nad Svojšicema, musím se dívat na web do line-upu, abych vůbec věděl, kdo všechno na mém fesťáku hraje. Je to úžasné! Ať dopadnou Svojšice letos jakkoliv, už se nepodaří dát jména jako Digweed, Voorn, Vath a Beyer na jednu otevřenou scénu dohromady. Se vší mou skromností je tohle letos jedinečné a myslím si, že se to již nikdy nepovede... Jsou to staří fotři, kteří jsou tady od začátku elektronické scény, a moc se na ně těším!
Úplně prvním headlinerem, který byl avizován na letošní Svojšice, byl Eric Prydz, který bohužel nakonec na festivalu nevystoupí, ale náhrada je za něj více než adekvátní...
Nad Prydzem jsem hodně dlouho přemýšlel, uvědomoval jsem si, že pro domácí party people by to mohl být dobrý tahák v novém konceptu festivalu, který se chce více a zeširoka otevřít lidem, než tomu bylo doposud. I když jsem jeho vystoupení na festivalu řešil již od loňského roku, nakonec to bohužel neklaplo. Dostal jsem i oficiální prohlášení od jeho managementu s tím, že chyba nebyla na mé straně, takže jsem si mohl oddechnout od klasické české rýpavosti. Nicméně s Ericem připravujeme náhradní termín jeho českého vystoupení, který se dozvíte už brzy. Po odmítnutí Erica Prydze jsem se asi měsíc zasekl nad tím, koho místo něj. No a koho sem chceš z velkých jmen za relativně krátkou dobu místo něj dotáhnout? Pak hodně zahraje do karet také finanční stránka a já jsem nechtěl nikoho moc přeplácet a ani jsem nemohl, takže se to více méně všechno postavilo na tom, že tady hraje Sven Vath a ta bandička kolem něj. Na to slyšel Joris Voorn a líbilo se to i Digweedovi. Spoustu dalších skvělých jmen, která se o festivalu a obsazení dozvěděla, jsem musel odříct, protože už nebyla kam umístit a do line-upu by se nevešla. Ale bylo pěkné sledovat, jak agentury píší a sami nabízejí silná jména. Nicméně tentokrát to nebude úplně o tom ostrém technu, jako tomu bylo dříve. Hlavní stage se rozjede trochu progresivněji Tomášem Haverlíkem, Jeremy Olanderem, po něm nastoupí Joris Voorn, který nebude tak komerční jako na Sensation, ale na druhou stranu nebude tak tvrdý jako na jiných halovkách a festivalech a následovat bude trojice Sven Vath, John Digweed a Adam Beyer. Příznivci tvrdšího techna budou moci zavítat do techno haly, kde se představí Pan-Pot, Nicole Moudaber, Takaaki Itoh, Cristian Varela, Go Hiyama, Toky & Boss a domácí Lucca a Kaisersoze. Ve Studio 54 house tentu se mohou návštěvníci těšit na Mischu Danielse z Holandska, Chrise Sadlera a rezidenty tohoto pražského afterklubu. Stále ale náš festival zůstává inteligentní a hlavním smyslem akce je kvalitní hudba a mejdan.
Line-up je opravdu znamenitý, ale rád bych se vrátil k tomu Jorisovi. Ten tě napadl hned po Prydzovi, nebo jsi ještě váhal?
Já jsem chtěl, aby se na hlavním pódiu objevilo jedno komerčnější jméno, které by zasáhlo trochu jinou cílovku. Napadl mne Fedde le Grand a po něm hned Joris, který měl vlastně měsíc a půl na rozhodnutí, zda-li na festivalu vystoupí, nebo ne. Nicméně jeho booking se zdařil a jsem rád, že se na Svojšicích objeví. Celkově jsem spokojen za letošní line-up, protože jsem toho názoru, že spousta těch komerčněji laděných akcí lidi postupem času přestávají bavit. Sám jsem to zažil. Když si poslechneš většinu hitparád na rádiích, kde se po Michalovi Davidovi objevují na předních příčkách tracky od Guetty, Swedish House Mafia nebo Aviciiho, tak už to slyšíš prakticky pořád a proto tě to mnohdy na párty takového ražení ani netáhne... Je to zkrátka komerce, tak to funguje.
S jakým vystupujícím jsi měl největší potíže, co se bookingu týče? Se Svenem, nebo to byl někdo jiný?
Sven byl docela jednoduchý, když tedy pomineme finační stránku věci. Ve své podstatě se jednalo o pár emailů s tím, že mi jeho management napsal, ať jim nastíním vizi a koncept akce, tak jak ji chci dělat, a já jim obratem zaslal fotky amfiteátru, line-upy uplynulých dílů a naše myšlenky vůči scéně. Zanedlouho mi přišla odpověď, že koncept a místo se jim moc zamlouvá a že Sven jede do Svojšic vyloženě z toho důvodu, že se bude jednat převážně o techno a krásnou přírodu. Mimo toho se Sven dost zajímal po zrušení Prydzova vystoupení o to, co se bude dít a kdo ho nahradí. Nicméně nejtěžší byli asi Digweed, Nicole Moudaber a Pan-Pot... Ale celkově to samotné zabookování jednotlivých vystupujících nebylo obtížné. Alespoň ne po těch dvanácti letech. Horší věcí a pro mne novou zkušeností bylo poměrně tvrdé dohadování hracích časů a i toho, jakou pozici bude mít jejich jméno na flyeru a plakátech. S tím jsem do styku nikdy před tím nepřišel a dost mě to překvapilo, ale tak o tom asi ani samotní vystupující nevědí a řeší to především jejich manažeři. Jinak si troufám tvrdit, že to bude fakt sranda, protože díky tomu, že se jedná o partičku kolem Svena Vatha, tak se na Svojšice většina zahraničních DJs opravdu těší...
Jak dlouho trvaly přípravy na festival?
Začali jsme na tom makat od října loňského roku a vlastně to i trochu zasáhlo mou pravidelnou lednovo-únorovou dovolenou. (smích) Dva dny po tom, co jsem přistál v Hongkongu, mi dorazila odpověď od Prydze, že ano a týden poté i od Svena, takže pak nastalo každodenní peklo až do začátku března, kdy vylezl ven flyer.
Další důležitou věcí, která dokáže festival hodně ovlivnit, je počasí. Jste vůči tomu nějakým způsobem pojištěni?
Ano, máš pravdu. Je to jedno z úskalí, které festival přináší a rozhodně ne jediné. Nicméně na počasí se dostatečně připravíme prostřednictvím spousty stanů a zastřešených pódií...
Nabízí se mi otázka, jak moc bude pozměněno festivalové městečko a jak to bude, co se rozmístění pódií týče, vypadat?
Hlavní stage bude tam, kde je, ale bude přetvořena, rozšířena a technicky vybavena tak, jako nikdy před tím. To samé hudební stany, ve kterých bude probíhat další produkce, se podstatně zvětší a zásadně zdokonalí. Také jídlu a pití věnujeme velkou pozornost. Během pár dní nasadíme na web Svojšic 3D mapky festivalu, ze kterých vše pochopíš...
Po zveřejnění headlinerů se určitě musela strhnout vlna různých reakcí, mezi kterými se našly určitě i různé nabídky od DJs, že by rádi po boku těchto jmen také vystoupili. Jak se na to tváříš?
Hele, v tomto případě to mám vesměs stejně jako s festivalem. Pokud ucítím, že ten nebo onen týpek je srdcař a vhodně mi sedne do konceptu, rád ho někam obsadím, ale musí to jít kousek po kousku a je to dlouhá cesta. Ani já sám letos na svém festivalu nehraji. Mohl jsem se obsadit mezi hlavní hvězdy, ale proč, když tam mezi takovými jmény nemám co dělat...
Na stránkách avizuješ i sobotní program. Můžeš nám o něm říci něco více?
Ve hře byl druhý festivalový den. Co se nákladů týče, musel bych jít s cenou nahoru ještě o kus více a to se mi už nechtělo. Takže po skončení festivalu navazuje afterparty Studia 54, která proběhne v sálu přilehlé restaurace a večer se veškeré dění přesune do nedalekého klubu, kde si za 70 Kč užiješ parádní večírek až do rána s Luccou a dalšími místními DJs.
Blížíme se konci našeho rozhovoru. Rád bych se tě zeptal na takovou kuriozní otázku v souvislosti s vystoupením Svena Vatha, o kterém se ví, že si mejdan užije o to víc, když kolem něj tancují party people a on má pocit, že je jeho součástí a nějak nevykukuje z davu. Máš v plánu připravit mu něco podobného i ve Svojšicích?
Pravdou je, že když se podívám na festivaly a klubové akce, kde se celá parta kolem Svena objevuje, tak je vždy kolem nich spousta lidí, kteří kalí s nimi. Rozhodně nechci na pódium pouštět lidi, kteří tam nepatří, je to přeci posvátné místo. Ale určitě chci, aby se bavil. Tomu pódium bude přizpůsobeno a pokud bude chtít mít Sven kolem sebe třicet roštěnek, bude je mít. (smích) Pokud bude upřednostňovat více soukromí, bude ho mít také. Já chci, aby se lidi bavili, a musím říct, že jakožto promotér na to často v návalu starostí zapomínáš... Osobně si chci ten festival užít a doufám, že si ho užijí jak vystupující, tak i návštěvníci. Je to přeci mejdan a kalba!
Rád bych ti poděkoval za opravdu vyčerpávající rozhovor a odkažme party people na webovky festivalu, kde najdou podrobnosti o line-upu, ubytování, dopravě a dalších věcech včetně soutěže o auto...
Webovky jsou jednoduché: www.svojsice.cz a facebookovské stránky: https://www.facebook.com/svojsice.
Ptal se subgate v květnu 2012.
Letošní ročník festivalu Svojšice se uskuteční 29. června v Letním amfiteátru Svojšice u Pardubic!