ROZHOVOR
Omid 16B: "Čím nadšenější je publikum, tím větším bláznem se stávám..."
Omid Nourizadeh je bez debat pěkné zvíře a vy starší si na to také možná vzpomenete... Tenkrát v roce 2004 se mu na párty ZEN líbilo tak moc, že si pobyt u nás neplánovaně protáhl a do Roxy dorazil i v pondělí na Free Mondays. :) Prostě si život užívá plnými doušky a nevidí na tom vůbec nic špatného. Že je stále v dobré kondici, můžete sami zjistit na vlastní oči, uši a nohy už tento pátek, kdy se Mistr s tajemným nickem vrací na místo činu. V rozhovoru nám konečně prozradil, proč zrovna 16B, proč Desyn Masiello odešel z jejich uznávaného tria S.O.S., ale že to na chodu labelu Sex On Wax vůbec nic nemění a brzy zde vyjde nová Lana Del Ray, jak moc mu vyhovuje výměna narvaného recordbagu s vinyly za jedno úesbéčko, co si myslí o WMC v Miami, zda jsou nové technologie v DJingu ku prospěchu a spoustu a spoustu dalších odpovědí na naše všetečné otázky. A ještě vás stihl poprosit, abyste si v pátek přibalili dobrou náladu, až bude dělat maximum pro to, aby už zase urval střechu... Tak hezké čtení a buďte ve střehu!
Omide, pár let jsi tu nebyl, tak jak se těšíš do Prahy?
Jasně, že se k vám zase těším! Moc dobře si vzpomínám, když jsem hrál v Roxy naposled... Bylo to tenkrát hodně divoký, lidi vážně skvělí a já si to fakt užil, to si pamatuju ještě dneska. :)
Co je u tebe vlastně nového?
Právě dávám dohromady nový tým lidí, který by mi pomohl s prací s mými labely Alola a Sex On Wax. Ne že bych tedy na to doteď nikoho neměl, ale práce s tím je teď čím dál víc, takže sestavuju nový tým, aby to všechno šlapalo ještě lépe. Až se to podaří a bude to fungovat na 100%, získám víc času na práci ve studiu, což je věc, které bych se rád věnoval co nejvíc, abych konečně dodělal nové album...
Víme, že už jsi na to odpovídal mockrát, ale přesto se k nám ta informace stále ne a ne dostat, tak ještě jednou, prosím... Co přesně znamená to číslo 16 ve tvém jménu a proč 92%, což byl pro změnu zase projekt s tvým bráchou Navidem.
16B není nic hlubokého a vlastně ani nic smysluplného. :) Když jsem tenhle nick začal používat, měl jsem ve zvyku vymýšlet okolo toho různé historky typu, že 16 je ten nejlepší věk a znamená to tedy něco jako "navždy šestnáct" a B prostě "Badman". :) Nebo jsem si vymyslel, že mě navštívil mimozemšťan a řekl mi, ať odteď užívám jen jméno 16B. Ha ha. Pravda je o poznání nudnější - tenhle pseudonym mě napadl v okamžiku, kdy jsem na sekvenceru Notator od Atari použil groove s prostým označením 16B. Nějak jsem se na něm tehdy zasekl a rozhodl se, že odteď mě bude tahle zkratka následovat na každém kroku... A 92%? To byl prostě jen převlek, který jsme s bráchou vymysleli, když jsme společně nahrávali. Jsem si takřka na 92% jistý, že to tehdy mělo určitě nějaký význam, ale upřímně si teď nevzpomenu, co za tím vězelo... :)
Co vlastně brácha dneska dělá? Tenkrát jste spolu vydali na Alole jen jedno jediné EP a pak už jsme o něm neslyšeli... To ho jednoduše muzika přestala bavit?
Kdepak, Navid pořád dělá muziku a taky můžu prozradit, že bude brzy otcem a ze mě se stane strejda! :) Co se týče muziky, dělá si to dost po svém, má hodně široký záběr a je to fakt hodně šikovný producent. Produkoval mimo jiné několik tracků pro debutové album N-Dubz, které už zaznamenalo po světě hodně slušný ohlas. Stále ale děláme muziku taky společně - co nevidět nám vyjde pár věcí, které byste si rozhodně neměli nechat ujít. Takže oči na stopkách a uši mějte rozhodně nastražené!
Nejsi jen 16B, ale používáš i řadu dalších převleků jako ORN, Phaser, Changing Shape, 16 Million Dollar Man a další. Jak to vlastně v praxi funguje? Než začneš dělat na tracku, tak už dopředu víš, pro jaký nick tu skladbu skládáš, nebo čekáš, co z toho nakonec vyleze a teprve pak se rozhoduješ, který pseudonym se k tomu nejvíc hodí a pod jakým jménem to nakonec vydáš?
Když jsem se před nějakou dobou upsal značce Hooj Choons, nemohl jsem produkovat pod jménem 16B, takže jsem si musel vytvořit nové nicky, abych mohl pořád vydávat i na svém vlastním labelu. Když už jsem byl v tom, vymyslel jsem aliasy pro konkrétní hudební styly, kterým se věnuju. Například 16 Million Dollar Man je trochu víc do techna, breaků, acidu a obecně trošku tvrdší muziky, než dělám normálně. Dobrým příkladem je třeba album The Witch/Wich Equation, které vyšlo v roce 2001 na Under The Counter a o němž aktuálně uvažuju, že ho znovu vydám. Pod jménem 16 Million Dolar Man jsem vydal i singl na labelu Sex On Wax v době, kdy jsme s tímhle labelem začínali. Najít ho můžete tady.
Mnoho producentů a DJs bude jistě zajímat, jaké máš vlastně vybavení ke skládání ve studiu. Podělíš se o to, nebo si to uchováš jako tajemství šéfkuchaře?
Klidně. Často používám staré analogové mašinky od Rolandu a všechny ty tolik potřebné kompresory od TL Audio přes Urie až po DBX. Mám to štěstí, že zastupuju pár skvělých sponzorů, jako jsou právě Roland nebo Pioneer a Native Instruments, takže ve výběru vybavení pak nemám prakticky žádné limity. To jediné tajemství, které si s dovolením nechám pro sebe, to je využití všech těchto věcí v praxi. To se na mě nikdo nemůže zlobit... :)
Jednou si dáme tu práci a spočítáme, kolik máme vlastně doma vinylů s těmi krásnými barevnými středovkami a logem tvého labelu Alola, na němž jsi dal v 90. letech prostor dnešním velkým hrdinům typu Pete Moss, Vince Watson, Echomen a mnohým dalším... Proč se vlastně za tak nadějným labelem po téměř deseti letech fungování zavřely dveře?!
Před pár lety jsme sice Alolu pozastavili, ale není to zas tak dlouho, co jsem tenhle label znovuoživil a začal s konvertováním všech těch vinylů do digitální podoby, což byla spousta práce. Většinu věcí vydaných na Alole tak nyní najdete na portálech iTunes, Beatport, Amazon i celé řadě dalších virtuálních obchodů s muzikou. Loni jsem na Alole vydal úplně první digitální EP The At Night, které vzápětí následovalo mix album Sounds Like Alola složené nejen z těch starších věcí, ale také z řady úplně nových tracků. Druhý díl Sounds Like Alola dělal Demi (S.O.S.) a musím říct, že obě tahle alba si vedla velmi dobře a měla i skvělé recenze. Už brzy tuhle řadu rozšíříme o třetí díl, který bude dělat můj dobrý kamarád Mr. C.
Nedávno jsi remixoval, ostatně jako spousta jiných producentů, skladbu Video Games od Lany Del Ray, která se loni stala naprostou senzací a kromě Adele se o nikom jiném nemluvilo... Máme pocit, že pro tebe hodně netypická “lounge“ verze! Jak se ti vlastně přemíchávala věc, která už má tolik verzí a člověk ten vokál slyšel už tolikrát?
Dělat remix Video Games byla fakt zábava a je pravdou, že to nakonec zní na mě až netypicky klidně. Když si ale poslechnete můj remix jejího dalšího songu Blue Jeans, zjistíte, že už má víc takový ten oldskool house groove než Video Games. Udělal jsem k Blue Jeans i Club mix a Techno mix, které vyjdou na Sex On Wax hned, jak vyřešíme formality s Universal Music...
Omid 16B Remix of Blue Jeans (InDaHouse Remix) by Omid 16B
Několikrát jste coby S.O.S. vystupovali v Miami na WMC. Jaký máš na WMC názor a je pravdou, jak mnozí tvrdí, že WMC určuje směr a vývoj taneční muziky?
Určitě ne, myslím, že WMC není o nic víc důležitější než jakýkoli jiný podobný hudební svátek... WMC vnímám spíš než jako událost udávající trendy, jako oslavu toho, co se za poslední rok odehrálo na taneční scéně a během toho se prostě jen potkáš a pokecáš se starými kámoši.
Proč se vlastně z tolik nadějné trojice S.O.S. stalo jen duo a Desyn vás opustil? Bylo čím dál těžší sesynchronizovat vaše hrací kalendáře, nebo jste se, jak už to tak bývá, klasicky pohádali o peníze? Ale pravdu! :)
V těchto případech to nikdy není jen o jednom jediném důvodu. Myslím, že Desyn se prostě rozhodl, že nastal čas víc se soustředit na svou sólovou dráhu a taky na rodinu. Já a Demi jsme naopak chtěli trávit co nejvíc času ve studiu a produkovat, což nekorespondovalo s tím, co by chtěl dělat Desyn. Pořád jsme ale nejlepší kamarádi, což je vzhledem k tomu, jak dlouho už se známe, mnohem důležitější...
Takže to ani v nejmenším neznamená konec vašeho společného vydavatelství Sex On Wax...
To ani náhodou! Label Sex On Wax nikdy nepřestal existovat... Ne vždycky vydáváme zrovna kvanta muziky, ale když už něco na Sex On Wax vyjde, je to vážně kvalita! Sex On Wax je prostě domovský label pro mou vlastní tvorbu stejně jako pro nadějné producenty, které obdivuju. Náš aktuální nosič je 3 Free Days 4, kde najdete tracky Marka Holmese, Jaye Storica a taky moji spolupráci s Dabillou. Ukázky toho, jak to vlastně zní, najdeš klasicky na Beatportu.
Všechny PR materiály tě kromě oslavných ód na tvou producentskou a DJ adresu popisují jako šoumena a pařmena. Legendární je historka z roku 2004, kdy ses u nás neplánovaně zdržel a kromě párty ZEN jsi zahrál ještě v pondělí na Free Mondays na stejném místě. Jaký byl vlastně tvůj bezkonkurenčně nejbláznivější zážitek v životě?
To je těžké... To, co třeba vám přijde bláznivé, můžu já považovat za naprosto normální. :) Mám pocit, že nedělám bláznivé věci, dělám vždycky jen to, co opravdu v tu danou chvíli dělat chci. A ono často platí, že když chceš zažít nějakou jedinečnou věc, musíš udělat něco hodně bláznivýho! :) Vždycky se jen nechávám vést hudbou a publikem, které je pro mě hodně důležitým faktorem. Čím nadšenější je, tím větším bláznem se stávám, to je prostě přímá úměrnost a nic s tím nenaděláte...
Když jsi byl v Praze poprvé, tak se ještě hrálo z vinylů, pak se pomalu přešlo k CD a nyní jsou v oblibě programy jako Traktor, Serato, Ableton a další... Spousta lidí tvrdí, že dnes může díky těmto technologiím hrát snad už úplně každý a bez tréninku. Myslíš si, že je to pravda a byl tento vývoj ku prospěchu, nebo spíš naopak?
K tomu, abys byl DJem, nepotřebuješ nic jiného než uši s dobrým sluchem... Pokud jsi kreativní a užíváš si muziku, kterou hraješ, na způsobu, jakým ji prezentuješ, příliš nezáleží. Neznamená to ale, že bych nebyl rád, že s sebou už nemusím věčně tahat obrovskou tašku s vinylama, která ti ničí záda a není úplně dobrý, když s ní musíš běžet, abys chytil letadlo...
Používaš nyní k DJingu klasické CD playery, nebo nějaký počítačový software?
Ovlivnilo mě obojí a nerad bych prošvihnul něco z toho, co CD playery i počítačový software nabízí. Když hraju live, používám Traktor a Ableton, jako DJ pár CDJ2000 a USB disk.
Jsi producent, DJ, majitel labelu, létáš po celém světě. Jak to všechno zvládáš? Máš čas na něco jiného než na muziku? A co na to říká tvoje přítelkyně?
Máš pravdu, že jsem fakt vytížený a nic moc dalšího kromě muziky nestíhám. Na rodinu a přátele se ale snažím najít čas vždycky - bez nich by to totiž bylo o ničem...
Co tě teď vlastně baví za muziku, máš nějaké aktuální oblíbence? Doporuč nějaké nováčky, na které bychom si měli v budoucnu dát pozor...
Pořád poslouchám jen samá promo CD. :) Ale je tu pár zajímavých jmen, která vydáváme na mých labelech jako například Mark Holmes, jemuž loni vyšel u Sex On Wax track Coming Home nebo Amine Edge, který je podepsaný na Alole a bude mimo jiné mixovat jeden z dalších dílů Sounds Like Alola. A zapomínat samozřejmě nemůžu ani na mého bráchu Nava...
Ještě nějaký vzkaz pro čtenáře?
Jasně... Buďte vnímaví a svobodomyslní a nezapomeňte, že jste přišli protancovat boty a užít si to na plný pecky! Takže koukejte dorazit s dobrou náladou, sdílejte ji s úplně každým na parketě a já vám k tomu budu vyrábět soundtrack. Jo a chystám se urvat střechu, takže na to buďte raději připravení!
Ptali se Myclick, Biodan a Slater v květnu 2012.
Překlad: Lukáš Kadeřábek
foto: archiv
Omid 16B se znovu představí v Ćeské republice, tentokrát v rámci akce Sex On Wax label night už tento pátek 25. května v klubu Roxy!