ROZHOVOR
dRamatic & dbAudio: "Pro páteční Shadowbox @ Roxy vaříme chutné speciality!"
Ahoj Jamesi, ahoj Juliane, tak jaký byl váš víkend, užili jste si ho pořádně?
Ahoj, zdravíme do Prahy! Konečně se v Anglii objevilo slunce a není nic lepšího, než strávit celý víkend někde venku, takže jsme toho s naší rodinou a kamarády využili. Ale pochopitelně, že jsme si i na pár chvil odskočili do studia...
Už je to hodně dávno, co jste se vy dva dostali k drum and bassu, tuším, že to byl začátek devadesátých let. Nejspíš vás napadla myšlenka skládat i něco jiného, že?
Přesně tak, do samotného skládání hudby jsme se vrhli někdy kolem roku 1990. Od úplného začátku jsme si jungle a všechny ty zlomené beaty užívali, takže jsme ani seriózně nepřemýšleli o jiném žánru, snažili jsme se spíš zaměřit se na naše slabé stránky, co se týče drum and bassu. Nicméně nesnažíme se držet jenom jednoho určitého stylu, ale taky do toho zapojovat naše nálady a emoce, díky tomu všemu se z toho nestává monotónní hudba. Od typicky zřetelných Good Looking postupů přecházíme hlouběji do hudby, která je spojená s Ingredients Recordings, ale stále klademe důraz na jemnější konzistenci. Je ovšem dobré čerpat inspiraci i z jiných žánrů hudby, přičemž naše tempo vždycky zůstává na 175 BPM.
Jamesi, slyšela jsem, že jsi studoval hudební produkci... Využíváš ty znalosti i dnes?
dbAudio: Je to tak, kdysi jsem tenhle obor studoval, ale ačkoliv ty kurzy byly zajímavé, nenašel jsem v tom nic, co by mi mohlo sloužit i v budoucnu. Neměl jsem moc trpělivost učit se tolik teorie okolo hudby, chtěl jsem prostě sám začít něco podnikat... Konečně taky dělat nějaký ten "jungle"! Chtěl jsem se naučit, jak pořádně zacházet s breakbeatem, jak udělat ty pravé basové linky a vlastně celkovou konstrukci těch skladeb. Bohužel tyhle kurzy mou žízeň po hudbě neuhasily a zas až tolik mi v tomhle nepomohly...
Oba dva pocházíte z Nottinghamu. Znali jste se i předtím? Jak jste se vlastně dali dohromady?
dRamatic: Naštěstí jsme pracovali a stále pracujeme pro tu samou společnost a oba dva jsme milovali drum and bass. V tu dobu už jsem začínal pomalu pracovat na různých skladbách a James se chtěl jednoduše přiučit. Přišli jsme na to, že práce ve dvou je mnohem zajímavější a díky tomu, že sdílíme svoje dovednosti, tak se můžeme jeden od druhého učit a zdokonalovat se.
V tom případě se nabízí další otázka. Nastane občas chvíle, kdy se nepohodnete?
Jasně, někdy holt nastanou chvíle, kdy se nepohodneme... Práce v kolektivu v sobě nese obrovské výhody, ale co se týče vztahu a přátelství, tak je to vždycky složité. Hudba je především velmi subjektivní věc, a jelikož musíme často mluvit a sdílet svoje názory, tak občas to může vést i k nějaké té hádce. Ale nehádáme se tak často, spíše spolu diskutujeme. Když existuje něco, co musí být řečeno, ať se to řekne - nikdy se nenecháváme frustrovat něčím, co v sobě dusíme.
Mnoho dalších DJs a velkých jmen, jako jsou Marky, Grooverider a LTJ Bukem hrají vaše tracky, což je samozřejmě skvělé. Kdo vás podporuje asi nejvíc?
Jsme velmi pyšní na to, že zrovna tito DJs nosí naše vinyly na svoje vystoupení! Nejsme si jistí, kdo nejvíc, ale nejspíš to bude LTJ Bukem, Bryan G, Fabio a Marky, který hraje naše skladby už několik let a docela často. Velký respekt si také zaslouží Jason Magin z Bassdrive, je to fantastický DJ a pravý gentleman, který nám pomáhá a podporuje nás už několik let. I když jsme velmi potěšeni, že nás hrají tak "velcí kluci", velkou radost nám dělá i fakt, že svou muziku můžeme konečně šířit i do široké veřejnosti. Je úžasné pozorovat lidi, kteří si užívají naši hudbu, berou ji za část své inspirace a třeba jim pomáhá i procházet složitými životními situacemi. Tohle všechno za tu dřinu opravdu stojí!
Vaší velkou inspirací jsou oldschoolové skladby, které v sobě nesou takovou tu nostalgickou vlnu. Není to ale docela rychle vyčerpatelný zdroj inspirace?
Díky tomu, že jsme v tomto období vyrůstali, vždycky to bude jeden z hlavních zdrojů naší inspirace. Drum and bass je momentálně ovlivňován velkým počtem jiných hudebních stylů, proto jsme se rozhodli zkoumat minulost a dalo nám to opravdu hodně, třeba porozumět i jiným žánrům hudby, jako jsou jazz, dub, soul nebo funk. Strávili jsme hodně času jenom nad tím, kde vlastně tyhle žánry pramení a co z nich můžeme přeměnit na svěží zdroj inspirace. Například naše poslední skladba v sobě zahrnuje i prvky z progresivní rockové hudby sedmdesátých let - ani jsme netušili, že by to někdy mohla být součást našich skladeb. I na tom se odráží to, jak moc nás baví užívat si všeho, co nám samotná hudba dává, a proto z toho využíváme maximum.
Kterou skladbu byste ve svém setu nikdy nezahráli?
Teď nejde z fleku zmínit nějaký konkrétní track, ale určitě žádný nudný a bez energie... Nebaví nás skladby, v nichž se producenti soustředí především na dokonalost a perfektní kvalitu zvuku, nemělo by se totiž zapomínat ani na emoce a celkovou náladu té skladby.
A když to vezmu naopak, kterou skladbu aktuálně hrajete nejvíc a pokládáte ji za žhavou novinku k přicházejícímu létu?
dRamatic: Už několik měsíců bezmezně miluju Mr Joseph – Wonderful Feeling, která vyšla na Liquid V Club Sessions Vol. 4. V autě mi to hraje pořád! Není to sice úplně perfektní track, ale myslím si, že Mr Joseph na něm odvedl fantastickou práci. Je fakt vtipné, že jsem přemýšlel o remixu téhle věci, ale pak jsem přišel na to, že bych na ní nedokázal vůbec nic změnit, protože se mi líbí přesně taková, jaká je.
dbAudio: Pro mě je v tuhle chvíli favoritem Dirt Dobber od Random Movement, je to track plný soulu a energie. Už brzy se objeví na labelu Innerground Records, takže si ji určitě nenechte ujít!
Jeden z vašich posledních bootlegů je remix skladby Rudeboy od Rihanny. Pro mě bylo velkým překvapením, že ho nabízíte i volně ke stažení - mně osobně se hodně líbí! Proč jste se ale rozhodli remixovat právě ji? Líbí se vám její hudba, nebo to bylo čistě spontánní rozhodnutí?
Především musíme poděkovat za všechny ty kladné ohlasy! Celý nápad vznikl před jedním vystoupením, na kterém jsme chtěli zahrát něco zábavného. Tak trochu jsme čekali, že to bude něco "cheesy", ale snažili jsme se zachovat beaty, basy a celou kompozici v tak trochu undergroundovém stylu. Bylo to velmi spontánní, nejsme až takoví fanoušci její hudby a nepřijde nám ani tolik zajímavá. Nebylo to nikde vydáno, tak jsme se rozhodli šířit tuhle verzi zdarma, aby měli posluchači možnost k rychlému přesunutí do koše...
Rhianna - Rudeboy - dRamatic & dbAudio - bootleg by dRamatic & dbAudio
Jak moc je pro vás a vaši produkci důležitý vokál?
Někdy nám přijde hodně důležitý, protože to tak zrovna cítíme, ale určitě to nepokládáme za povinnost. Velké procento našich skladeb v sobě nemá klasický vokál, nicméně většina z nich obsahuje alespoň nějaké výkřiky nebo jenom slova. Tyhle malé změny můžou tracku nakonec velmi prospět!
Jaký DJ nebo jaká skladba stála za vaší životní změnou nebo vás nějakým zásadním způsobem ovlivnila?
dRamatic: Pamatuji si na jednu skladbu, která mě sice neovlivnila z toho hudebního hlediska, ale sebrala mi několik let života. Poprvé, když jsem v roce 1991 v opravdu špatné kvalitě uslyšel Forbidden Zone od FZ na pirátské rádio stanici a neuvěřitelně jsem se do toho tracku zamiloval! Potom jsem ztratil zhruba rok svého života hledáním téhle desky po různých obchodech s vinyly. Pořád jsem se po tom poptával a všechny DJs úkoloval, aby mi dávali vědět, jestli na ni narazí. Dokonce ani internet mi nepomohl, ale díkybohu jsem tu desku, sice až v roce 2005, našel a mohl se pak soustředit na další, mnohem důležitější věci. :) Kdybych měl jmenovat DJe, asi by to byl DJ Hype - vždycky mě bavily jeho scratche a vlastně i díky němu jsem se to snažil naučit.
dbAudio: Jedna skladba, která silně ovlivnila můj život, byla z roku 1987 od Dynamix II – Just Give The DJ A Break. Má v sobě prvky elektronické hudby, ale na druhou stranu se neuvěřitelně liší od ostatních skladeb podobného druhu. Ta osmsetosmička v jejich skladbách mě dokázala pořádně nakopnout a byli to vlastně první underground umělci, u nichž jsem zaregistroval sub bass a breakbeatový rytmus.
Pojďme si popovídat o vaší budoucnosti... Jaké plány máte pro nadcházející měsíce či roky?
Chystáme spoustu hudebních novinek, na kterých účinkoval i náš velmi talentovaný kamarád Grimm a vyjdou na Mars Recordings. Další se objeví na Liquid V, pod názvem Varified EP, Flex a Takeover na Innerground a The Indian Summer EP na Flexout Audio. Pár dalších věcí nám vyjde i na Ingredients, Black Reflection Recordings a něco možná taky na Good Looking. Vypadá to na hodně rozjeté období! Teď máme rozpracovaný track s Davidem Boomahem pro V Recordings a taky se věnujeme remixu DJe Chapa - zatím to vypadá nadějně a už brzy z toho něco bude. Uvažujeme nad tím, že konečně vydáme naše první album, ale díky té zaneprázdněnosti to asi vypadá až na další rok. Abychom pořád nezůstávali u té tvorby, tak co se týče našich akcí, určitě pro nás bylo velkou poctou, když jsme se stali rezidentními DJs na akcích pod hlavičkou Liquid Sessions Promotions!
Jsem opravdu ráda, že se vám daří a doufám, že večírek v Roxy pod taktovkou Shadowboxu bude taktéž velmi vydařený! Děkuju za váš čas.
To my děkujeme za rozhovor. Pro nás je velkou poctou, že se setkáme i s pražskými nadšenci drum and bassu a upřímně řečeno, už nemůžeme dospat... Taky se teď ve studiu snažíme ukuchtit nějaké ty chutné speciality pro páteční noc. Uvidíme se v Roxy!
Ptala se mamba v březnu 2012.
foto: archiv
dRamatic & dbAudio se představí už tento pátek 6. dubna na dalším vydání párty Shadowbox @ Roxy.