ROZHOVOR
Paskal: "Když jsem šel v Praze posledně do baru, musel jsem zaťukat..."
Před pěti lety navštívil berlínský DJ a producent Paskal poprvé Prahu a na ťukání na dveře baru si ještě dneska moc dobře vzpomíná. Tenkrát přijel jen za svou kamarádkou, teprve nyní tu bude Alexander Kastner alias Paskal vystupovat jako DJ. Je totiž headlinerem prvního vydání mejdanu Deep Dive, který se koná už tento pátek 18.3. ve smíchovském klubu GOX a ťukat na kvalitním zvuku bude jen jeho muzika. Seznamte se s tím, který snad ve vlaku vymyslí větu na odhánění nespokojených tanečníků. S tím, který už vábení sound systémů vyměnil za nedělní procházky s rodinou. S tím, který svého hudebního parťáka viděl jen dvakrát za život. S tím, který vám poradí, kam v Berlíně na deep house. A v neposlední řadě s tím, který tvrdí, že muzika a graffiti fakt nejdou dohromady... Hezké čtení!
Momentálně žiješ v Berlíně, ve městě, kde se house music a vlastně muzice všeobecně posledních pár let tolik daří... Nás teď čeká sčítání všeho, na co si jen vzpomeneš, ale spočítal už vlastně někdo, kolik hracích míst (klubů a barů) se dvěma gramofony, či CD přehrávači se ve vaší metropoli nachází?
Dobrá otázka... Po pravdě řečeno, já to přesné číslo neznám a pochybuji, že to v Berlíně vůbec někdo tuší. Berlín je totiž opravdu živé město a věci se tady mění každým týdnem, kdy se nějaké kluby zavírají a nové otvírají. Takže asi chápeš, že je těžké si zachovat přehled o všem tom kulturním dění. :)
Navštívil jsem Watergate, byl jsem i v Berghainu, ale který klub se u vás specializuje vyloženě na deep house a kde se spolu můžeme nejčastěji potkat?
V Berlíně můžeš dobrý house slyšet třeba v "Kleine Reise" (Malá cesta – pozn. autora) nebo "Farbfernseher" (Barevná televize – pozn. autora). To jsou nové malé kluby s často velmi dobrým line-upem. A taky bych samozřejmě všechny rád pozval na můj vlastní večírek, který mám čtyřikrát do roka v místě zvaném Suicide Circus, kam se snažím dostat "mé lidi" – tedy spřátelené DJs a producenty...
Hodně populární jsou u vás prý také sound systémy na různých pololegálních akcích v parcích, které často disponují mnohem lepším zvukem, než je ten v klubech. Měl už jsi možnost zahrát si někdy takhle venku s bandou kámošů během třeba nedělního odpoledne?
V Berlíně na open air akce moc nenarazíš... To se dá říct spíš o jiných městech, například o mém rodném Magdeburgu. A taky zvuková aparatura tam bývá lepší opravdu jen výjimečně. A co se týče hraní venku během nedělního odpoledne... Víš, už nejsem nejmladší a od narození naší dcery nemám zrovna moc času na rozdávání, takže ta nedělní odpoledne v parku tam strávím spíš procházkou s celou rodinou. :)
Berlín už dávno neplatí za meccu minimalu, deep house je teď u vás hodně populární... Tady lidi pořád řeší, že tenhle styl je tak zatraceně pomalý, že se na něj prostě nedá tancovat. Teď je v módě dokonce slow motion house, tedy ještě pomalejší tempo. :) Jakou odpověď máš připravenou pro lidi, kteří budou chtít, abys hrál rychleji?!
Uf, DJe se na to ptají fakt všude... Věř mi, že i tady v Berlíně a úplně všem samozřejmě vyhovět nelze. Mám pocit, že ta naše muzika je pro lidi, kteří jsou otevřeni jakékoli hudbě, tzv. "open minded people", protože je to jen "special music for special people", co si budeme povídat... Nicméně odpověď na otázku tanečníků, jestli můžu hrát rychleji, jsem si ještě nikdy dopředu nepřipravoval, takže musím ve vlaku nějak zapřemýšlet. :)
Pokud se člověk zaboří do hloubky tvé biografie dostatečně "deep", občas tam narazí i na několik let trvající "kreativní pauzu“. Jak v tvém případě vypadala? Vážně uděláš za muzikou tlustou čáru, soustředíš se na úplně něco jiného a zcela ji ignoruješ?
V době mé "kreativní pauzy", jak jsi to krásně pojmenoval, jsem se věnoval věcem a činnostem, které pro mě byly dřív důležité. Chodil jsem zase ven sprejovat, potkával jsem staré kámoše a hudebně jsem na tom byl tak, že jsem vyhledával spíš koncerty než techno párty. V té době jsem si fakt dal přestávku se vším všudy a elektronickou hudbou jsem se vůbec nezabýval...
Měl jsi také své hip-hopové období... Kdy naposledy sis střihnul nějaký breakdance, kdy naposledy ses k pobavení své rodiny v pokoji zatočil na hlavě a kdy naposledy sis sbalil své staré spreje s těmi speciálními tryskami a vyrazil pod rouškou tmy postříkat zeď?
Hehe, s breakdance jsem neměl nikdy nic společného. :) A sprejovat jsem chodil v devadesátých letech a na začátku 21. století pravidelně. Tuším, že naposledy jsem byl něco pokreslit a počmárat někdy v roce 2007...
Nevyužil jsi následně svých zkušeností s graffiti k výrobě obalů pro vlastní muziku? To by byla hotová umělecká a hlavně originální dílka...
Graffiti a hudbu jsem vždycky od sebe odděloval. Jsou to pro mě dvě různé energie, které je pro mě hodně obtížné spojit dohromady, věř mi...
Jak vlastně vznikala skladba Need Love s Adrianem alias Urban Absolutes? Posílali jste si útržky po síti, nebo jste spolu opravdu seděli ve studiu? A je v ní ukryto nějaké hlubší poselství?
Naše společná dílka vznikají tak, že tracky připravím a pak je pošlu Adrianovi přes internet. On pak naši práci dokončí a pošle mi je zase zpět. Pak už se spolu jen rozhodujeme, v jakém stavu je nakonec nabídneme labelům. Adrian ode mě bydlí asi 600 kilometrů a dosud jsme se viděli vlastně jen dvakrát, naposledy ve studiu s Mousse T. Tím chci říct, že když už se konečně zase vidíme, máme na všechno strašně málo času. :( Jinak si ale telefonujeme skoro každý den. Need Love v sobě určité poselství má a je to přesně podle toho názvu. Lásku přece potřebují úplně všichni na světě...
Souhlas. Máš za sebou také zkušenosti s vlastními net labely White In Music a Arteqcue, ale už dlouho se v "katalogu" nic nového neobjevilo... Myslíš si, že hudba šířená zadarmo v dnešní době interpretům pomáhá, a nebo je to nástroj, který lidem spíše říká, že za muziku už není vlastně nutné platit?
Arteqcue jsem založil společně s dalším producentem z Magdeburgu, který si říká Verano. Label stále ještě existuje, ale Verano už se o něj stará sám. Kapitolu s netlabelem White In Music jsem před časem uzavřel. Všichni ti, kteří pro WIM něco vytvořili, to dotáhli až tak daleko, že jsou schopní svoji hudební tvorbu prodat labelům, které hudbu dál prodávají a jsou z ní živé. V tom spočívá i moje filozofie netlabelu... Má být platformou pro nové začínající umělce, díky níž mohou být víc vidět a slyšet. I pro mě byla ta možnost vydávat muziku na netlabelech v začátcích hodně důležitá!
Znám spoustu producentů z Lipska, z Berlína, z Frankfurtu, Hamburku, ale teď si nevzpomenu na žádné jméno z tvého rodného Magdeburgu. Existuje tam vlastně nějaká alespoň malá scéna s kluby, případně víš o nějakém novém talentu, o němž se bude brzy mluvit?
Scéna "u mě doma" se za poslední roky prakticky nevyvíjí. Hodně dobrých producentů Magdeburg opustilo, kluby zde nejsou takřka žádné, pouze místa, která si můžeš na večírek pronajmout. A pořadatelé jsou myslím nanejvýš dva nebo tři. Každopádně talentovaní kluci tam díky bohu také jsou. Patří mezi ně Verano a Micha Mischer, což jsou dva skvělí producenti, od kterých můžeme ještě ledacos očekávat. Obecně musím říct, že většina dobrých a aktivních lidí, pořadatelé, DJs a producenti se z Magdeburgu už odstěhovali...
Jak jsi na tom vlastně s hrou na opravdické nástroje? Nebo si vystačíš s počítačovými programy a občasným ťukáním do kláves?
Trošku hraju na piano a aktuálně se učím taky na kytaru, což mě báječně uklidňuje...
Tvoje muzika je plná emocí, pohody a je silně vzrušující... Co všechno se ti honí hlavou, když zíráš do monitoru a děláš zrovna na novém tracku?
Tvorbou hudby zpracovávám všchny své emoce. Většinou nepřemýšlím nad tím, co chci ve finále udělat, ten track vznikne tak nějak spontánně.
Je pro tebe snadnější udělat vlastní skladbu, nebo se při výrobě remixu poprat s cizím materiálem tak, aby byl výsledek pořád ještě citlivou prací a ne už něčím šokujícím?
Mám rád obojí, ale remixy jsou pro mě možná trochu větší výzvou. Přidat k již
hotové skladbě někoho jiného ještě svůj malý díl a nechat v ní vlastní elektronický podpis... To je přeci báječné, když se to povede!
Co vlastně víš o Praze? Ale nepodváděj a nepoužívej Google, prosím...
V Praze už jsem jednou byl a jen tuším, že to bylo někdy před pěti nebo šesti lety. Navštívil jsem svou kamarádku a pamatuju se, že jsme jednou večer byli v nějakém baru, kde jsme museli zaklepat, aby nás vůbec pustili dovnitř. Byla to taková zajímavá alternativa. :)
Díky za rozhovor Alexi a těšíme se na Tebe!
Díky a já zase na vás!
Paskal vystoupí již tento pátek v music clubu GOX na akci Deep Dive s mimořádně silným a kvalitním ozvučením od firmy T Servis. Paskalovu produkci a DJ sety si ještě předtím můžete poslouchnout zde.
foto: archiv