ROZHOVOR

 

Pure Rhythm: "Hodně lidí teď hraje povrchně"

Deset let je dlouhá doba a přesně tolik letos oslaví kvartet mladých pánů, které k sobě svedla stejná muzika a tento pátek vám jenom a jenom oni budou na Pure Rhythm Session v klubu Roxy vyhrávat. O důvod víc zaskočit za nimi na kus řeči do příjemného žižkovského New Age studia a pak už jen mluvit a kecat a plkat a stěžovat si a vzpomínat... Rozhovor se Zdeňkem, Kubou, Markem a Rudou se tak celé dvě hodiny točil o Maxmiliánu Drápovi, o dvojce Layo & Bushwacka!, o tom, proč ze stůdka ještě nevzešel žádný hit, jak vypadá festival snů, o DMA, o generační výměně DJů i o lenosti a nespolupracování. Pěkné čtení na léto!

 

Kluci, léto je v plném proudu, pojďme to tedy otočit a než vzpomínat na začátky, buďme aktuální. Co vy a festivalová sezóna? Brázdíte naši republiku křížem krážem a nebo sedíte tady ve studiu na zadku?

Box: Co myslíš?! Zatím jen Depeche Mode na Slávce. Chtěl jsem slyšet Orbital na Planet Festival, ale nevyšlo to nějak s prací...

Box

Canobee: Já jsem se chystal taky na Planet Festival, ale nakonec jsem byl pryč dovolenkovat. Pak přicházel v úvahu Rock For People, ale v rámci šetření jsem si prostě výlet za Underworld nakonec neudělal. Každopádně Radiohead si ujít nenechám!

Soda: Chtěl jsem jet na Colours Of Ostrava, kam mě to táhlo za Morcheebou, Stereo MCs a Tata Bojs s Ahn Trio, které jsem nestihl tady v Praze, bohužel bych se musel rozkrájet. Nic jiného mě vlastně nechytlo a teď už mě čeká jen Povaleč u Karlových Varů, kam jedu hrát...

Rescue: Tady v Čechách jsou ty line-upy mizérie, takže jsem se chystal ven. Bohužel k mé smůle byl festival Melt! týden předem vyprodán. Mimochodem, už to o něčem svědčí... Tohle se u nás fakt nestane. :)

Hned na úvod tedy slušné fiasko, pojďme si ale představit situaci, že to vy jste organizátory fesťáku. Jak by asi vypadal takový line-up v režii Pure Rhythm?

Box: Určitě bys na něm našel jména jako Groove Armada, Guy Gerber, The End sound system...

Rescue: ...za mě Layo & Bushwacka!, Ricardo Villalobos, Ben Watt, Dubfire, Nic Fanciulli, Daso, Sven Väth, Pure Rhythm DJs a další.

Canobee: Nechyběl by ovšem ani drum´n´bassový stan a tam by zase vyhrávali Bryan Gee a třeba Alix Perez (moc dobře oni dva) a za sebe bych si moc přál ještě dvojku Sancho Panza a houseovou DJku Georgia Girl!

Soda: Pomalejší rytmy by asi reprezentoval Kruder & Dorfmeister a Gilles Peterson, house a techno Carl Craig, Stacey Pullen, Steve Rachmad a Jeff Mills a do toho ještě D´n´B šapitó, kam bych šoupnul Brooklyna. :)

Soda, Rescue a Box

Proč tady takový festival není?

Box: Škoda Pepy a agentury Lighthouse, ti to s námi mysleli dobře... Nevím, proč se to pak najednou pos*alo. :(

Rescue: Možná je tady toho moc. Každý víkend festival a line-up většinou chudej na hudební osobnosti.

Soda, Canobee: Asi tak nějak...

V tom případě pojďme tedy nostalgicky zavzpomínat. Co přesně se vám vybaví z té doby, když jsme ještě podobné problémy nemuseli řešit?

Rescue:  Takže zcela bez debat měl největší sílu přelom roků 2000/2001 - rozpálená Roxy a v ní... Bushwacka! A nebo Mr.C & Layo na Proboštských jezerech na 4 gramce! Už tehdy ukázali své kvality, tohle totiž nebyl jen nějaký odehraný set. Ten neskutečný feeling, ty nápady při mixech, tolik energie i stylů pohromadě... Tech-house, breakbeat, deep house, techno, staré nahrávky - tohle všechno hráli s takovou přesností a elegancí. A ke všemu přitom dělali průřez styly i časem.

Soda: Přesně tak, to byly určitě hodně silné momenty. I když třeba Tráva a MC Dr. Kary v Kolbence, tuším tak rok 1998, to bylo taky kruté, velmi kruté...

Canobee: Pro mě bylo nejsilnější období produkce L & B v souvislosti s albem Low Life. A ještě k těm Probošťákům... Tenkrát probíhal přímý přenos na Radiu 1 a jeden náš kámoš, co tam nejel, dostal za úkol to nahrát a aniž by to tušil, vytvořil nám takovou bibli mixování na 4 gramce. Jednou mě tenkrát ve walkmanu ten set dojal natolik, že jsem se v Husinecký na Žižkově v tramvaji málem rozbrečel, konkrétně šlo o nějakou starší záležitost od Steve Rachmada domíchanou peckou od dvojky Hipp-e & Tony... Ten záznam jsme pak ještě zkoušeli sehnat v lepší kvalitě přímo přes R1.

A pak to přišlo. Měli jste tu čest si s nimi zahrát a určitě v zákulisí prohodit pár slov... Tak jací vlastně jsou ti dva?

Canobee: Takový Layo je fakt osobnost, jak jsme se o pár let později mohli přesvědčit cestou v autě, když jsme je vezli do Svojšic. Sám momentálně mejdany připravuje a staral se taky o koncept již zaniklého klubu The End.

Rescue: Navíc je na nich fakt vidět, že si to užívají. Hráli jsme s nimi v Roxy, starali se o ně, když vystupovali na festivalu ve Svojšicích, no vlastně jsme s nimi byli na všech mejdanech u nás. Tenkrát jsme společně dali večeři, cestou do Svojšek proběhly ty klasické srandičky, že jsme se jako ztratili, povídali si o Endu, o studiu a tak. No a samotný set, ten se vyvedl jedna báseň - nakonec s námi ráno na parketu pařil i sám Matěj! :) Druhý den jsme je odvezli na letiště a už to směrovali na nějaký další mejdan v Itálii. "Thank you, men..." Jen to jedno hraní v Duplexu jsme jim tenkrát fakt nezáviděli.

Soda

Cože? Layo & Bushwacka! v Duplexu? Na to jsem úplně zapomněl, jak to vlastně probíhalo?

Rescue: Duplex slavil narozky a vedení napadla skvělá věc, pozvat si právě je. Akorát, že jim k ruce dali ty dva disco šmidlikáče, kteří si říkají Peet & Rogers, kteří se fakt nedali poslouchat. A teď si to představ v barvách. V jednu dorazili s naprosto nechápavým výrazem Layo & Bushwacka! Před nimi plnej klub italských turistů, kteří tam zády k nim skandovali ty fotbalový hymny na polonahou Go-Go tanečnici a vůbec netušili, s kým že mají tu čest. Ve chvíli, kdy už to vypadalo, že se pánové otočí na podpatku, jsme nastoupili do první řady my a začali je hecovat. Matějovi (Matthew Bushwacka!) se hned rozsvítily oči, že je tam aspoň někdo, kdo poslouchá a už to do nás hrnul hlava nehlava...

V tom případě mi snadno nahráváte na další otázku... Kam se vy sami chodíte aktuálně bavit? Kde vám to vyhovuje?

Rescue: Já mám nejraději Roxy, Chapeau Rouge a Perpetuum, v benešovském klubu Bang! Bang! to bývalo taky jednu dobu parádní, líbí se mi i na Bukanýru, akorát by zasloužil už konečně nově vymalovat...

Soda: Mně sedí kvůli atmosféře o2 Bar. Sice jde o asi nejmenší podnik tady v Praze, ale má svůj šmrnc. Divadelní Bar v Akropoli je taky fajn, ale co se týče technického zázemí pro DJe? Pokud by v tomto směru fungovaly licence, asi by o ni dávno přišli. A samozřejmě Roxy. Tam jsem toho zažil celkem dost, navíc napříč všemi styly, takže u mě je to pořád číslo jedna!

Box: Já vlastně ani nemám nějaký svůj oblíbený klub, ale spíš mě fascinuje, kolik obyčejných barů, kam někdo přinese CD playery, se pak najednou začne tvářit jako kluby. Přitom ty opravdové kluby jsou úplně o něčem jiném – v baru s parketem metr na metr nikdy té atmošky nedosáhneš a akorát to způsobí, že není plno nikde.

Canobee: Nezapomeňme na Zero, kde jsou parádní mejdany, tam to mám rád, ale je to případ od případu, nedávno jsem byl třeba v Roxy na tom Brazilci, který si říká Anderson Noise a ten hrál tak hluboko za mým očekáváním, že jsem se po půl hodině otočil a šel na bar... Naštěstí nedlouho potom tam byl Laurent Garnier, který tam pokračoval po svém živáku v Akropoli a svůj set protáhl ze tří na pět hodin a bylo to úplně neskutečný. Ve finále míchal lounge, D´n´B a techno, všechno s neskutečným feelingem a nikdo si nedovolil z parketu odejít... Víš sám, že teď už je i hromada záznamů na internetu, takže když chceš, můžeš si dopředu zjistit, za co chceš vlastně ty prachy vyhodit.

Rescue

Takže jsem nakonec udělal dobře, že jsem na milého Andrsona nezaskočil? Vidíš a to mě jeho kompilace La Terrrazza tolik sedla a chytla za srdce...

Canobee: Nevím, no... Přijde mi, že hodně lidí teď hraje tak nějak povrchně, účelově a nedýchají z toho žádné emoce. Nestaví už důmyslnou stavbu, jen vyměňují korekce s nějakým hitem za hit druhý, takhle se tam plácají dvě hodiny, víc vidíš ruce nad hlavou než na pultu, pak shrábnou tučný honorář a zase jedou do dalšího města. Proto mě třeba vůbec nelákají celebrity ála Deadmau5, když víš, že nepřekvapí, ale pořádné koncerty, kde se něco děje. Užil jsem si Garniera, ale teď zase třeba půl roku nikam nepůjdu...

Box: Je taková divná doba. Lidi, kteří měli rádi ten "náš" zvuk, už odrostli a po téhle muzice už se teď tolik nepídí. V zásadě u nás chodí maximálně tak na pět dýdžejů a dost.

Co tedy v tom případě říkáte na výsledky Dance Music Awards? Tohle je ta zmiňovaná pětka?

Soda: Mně tak trošku uniká smysl. Mám dojem, že na posledním vyhlášení nebyla ani třetina hlasujících. Pro koho to vlastně celé bylo? Pro partnery? Je tu nějaký dopad na scénu? No, nebuďme naivní... Já bych nechal Žebřík s kategorií DJ a producent roku a včechno ostatní bych zrušil. Včetně Slavíka! Pak by se teprve jednalo o opravdu prestižní záležitost. I když tou už Žebřík bezesporu je. Pak se nemohou promotéři divit, že jim partneři snižují rozpočty, když jsou vystřílený na podobných ptákovinách...

Rescue: Osobně jsem rád, že tu něco takového je. Ale opravdu nevím, zda jsou ty výsledky objektivní. Vždyť kolik lidí rozhodlo o prvním místě NEJ DJe? Dvanáct stovek... A kolik lidí chodí na ty bílý nesmysly? 15.000? To je trošku divný, nemyslíš?

Box: Navíc se na tu elitu podívej... Vždyť venku je normální, že lidi se na těch prvních stupínkách mají za čím ohlédnout a tvrdě makají. Starají se o vlastní label, mají vlastní radio show, každých 14 dnů vydávají novou skladbu nebo remix, jezdí po celém světě, mají rezidentní noci ve vyhlášených klubech a prostě si to za tu dřinu zaslouží.

Canobee: Přesně - padly tu vinyl shopy, které se stávaly takovým meeting pointem všech hráčů, došlo ke generační výměně DJů a teď každý jede jenom na sebe a začínající producenti se topí ve vodě, protože vůbec neví, kde začít. Domácí star pak dorazí odšmrdlat dvě hodiny v pátek a dvě hodiny v sobotu a zbývajících pět dnů jen doma lenoší.

Rescue: Kde je podpora nových a hlavně nadaných DJů a producentů? Kdo jiný než ti, kteří něco znamenají, mohou pro ně něco udělat? Nepředávají se znalosti, chybí tu workshopy, když přijede zahraniční DJ, nikdo ho na rádio nevezme, tak jako to dřív dělal Tráva na Radiu 1, protože v tom čase mají rozhlasové stanice ve svém programu nějaký pořad úplně mimo mísu. Pak to tady má nějak vypadat...

Rescue a Box

Když jsme u toho, co vy a vlastní produkce?

Soda: Mojí vášní je v první řadě DJing, produkce je až někde vzadu. Bohužel. Nejsem v tomhle směru příliš ambiciozní, protože na to prostě nemám čas a energii. A když už nějaký ten čas najdu, raději si tady zahraju. Jsem schopnej za těma gramofonama stát třeba šest hodin a nemám s tím problém. Je to takový můj způsob relaxace - nasadim sluchátka, položim desku a rázem jsem v úplně jiném světě...

Canobee: U mě za to může něco jiného. Umíš si představit, že po osmi hodinách, kdy v práci civím do compu, přijedu sem a budu v tom civění zase pokračovat? Ale nějaké pokusy s Frodem alias Banánem ze Southworku už jsme podnikli. Je těžký najít si pro to energii...

Rescue: Mrkni ke mně na MySpace, tam jsou moje první tracky v Cubase. Teď mám asi rok Logic Studio, ve kterém jsem udělal jeden remix a pár skladeb mám rozdělaných. Pořád se ale učím něco nového a v tom Logicu objevuju další možnosti... Je to všechno na dlouho a hlavně to chce víc času. Čas je totiž v tomhle směru tvůj největší nepřítel. :)

Box: Mě zajímá Ableton Live, makám na tom a taky mě teď láká ten Traktor.

Rescue: Jo, ale Zetor! :)

Tak to jsem nečekal! Nabízí se otázka, proč tedy to studio vlastně máte? Můžete nám trošku přiblížit tu historii?

Canobee: Já si vždycky uvědomím, že ho máme, až když dorazí hustá SMSka od Zdendy, jestli se uráčíme zaplatit další nájem. Dám ti schválně nějakou přečíst, chceš? :) Ty ses ale ptal na tu historii, vid? V roce 2005 Zdeněk náhodou objevil prázdný prostor, který byl zazděný. Sotva jsme spolu tu zeď rozebrali, našli jsme bývalou fotokomoru a v ní kostlivce Maxmiliána Drápa, dokonce i ten Modrý Mauritius ještě držel v ruce.

Soda: Ta kostra se v současné době nachází ve druhém patře Národního muzea v antropologické expozici, zatímco Maxova lebka je u mě doma na psacím stole... To si ale nech pro sebe, jo? V muzeu jsme řekli, že ho zřejmě někdo o hlavu zkrátil. Zbaštili to. Věděli totiž, že dělal do krutejch známek...

Rescue: Rekonstrukce nám trvala skoro rok, ale stálo to za to. Aktuálně je pro nás New Age studio takovým druhým domovem. Prostor, kam můžeš kdykoliv zajít a zahrát si, vzniklo tu spousta zajímavých setů, tracků, ale taky nezapomenutelných mejdanů. Víš, my už jsme se dostali do stádia, kdy si mnohem raději umícháme set tady, než si ničit uši v klubu, kde díky majitelově laxnosti musíš bojovat s naprosto zoufalou technikou i prázdným klubem. A že takových míst po Praze je... :)

Chápu, v tom případě se nestyďte a ven s podrobnostmi! Co tohle vaše království vlastně skrývá?

Box: Jádro tvoří repráky Alesis M1 Active a další pár pasivních, přičemž bychom si v budoucnu chtěli pořídit ještě něco lepšího. Dále zesík QSC pro gramofony, zvukovka Mackie pro comp a MIDI klávesy. No a pak klasika - čtyřstovka od Pioneeru jako mixák, ale můžeme ho nahradit i velkým Rodecem, dvě osmistovky Pioneer CD playery a dva gramce Technics 1210 MK II. Každý přitom máme další dva doma...

Moment, takže celkem vlastníte osm gramofonů? Pokud si vzpomínám, tak na ty z vás všech hraje snad už jenom Marko, ne? Tak teď si to rád poslechnu – proč CDčka a proč vinyly?

Rescue: Důvod je celkem jasný – cena + rychlost dostupnosti, už nemusíš řešit hlášku Out Of Stock a navíc si koupíš jen to, co opravdu chceš a ne tři další skladby úplně zbytečně. Jde přeci o hudbu ne?

Soda: Nevím, no... Chápu přednosti digitálních formátů a sám je využívám, ovšem jen v případě, že tu danou věc neseženu na vinylu, nebo bych kvůli jedné věci musel kupovat kompilaci na čtyřech vinylech. Já mám pro ty desky prostě slabost a některé jednokusy se na digitálu prostě sehnat nedají. :)

Myclick a Canobee

OK, beru, ale v tom případě mi prozraďte, kdo je váš TOP producent pro rok 2009? Čí tvorbu aktuálně na obou médiích kupujete nejčastěji?

Box: U mě jednoznačně Guy Gerber.

Soda: Laurent Garnier + Kiki.

Canobee: Já si rád vychytávám jednohubky...

Rescue: Mě zaujala jména jako Paul Kalkbrenner nebo Markus Fix, ale nejčastěji nakupuji něco do špeka :)

No a klasická, trapná a zároveň nezbytná otázka na samotný závěr: Na co se mohou návštěvníci párty Pure Rhythm Session tento pátek v klubu Roxy těšit? :)

Rescue: No jsme dohodnutý, že DJ Box bude o půlnoci dělat striptýz, v jednu pak nastoupí Soda se svou fireshow a Canobee celou parádu zakončí trojitým saltem mortale z balkonu v Roxy... Já se budu samozřejmě mezitím věnovat hraní i všem těm fanynkám, co přijdou. :)

Soda: Na pořádnej taneční nářez výběrovou klubovou muzikou!

Díky moc za sympatické povídání ve vašem stejně sympatickém prostoru a ať si z Roxy odnesete podobné vzpomínky jako v tom roce 2000...

Pure Rhythm: My děkujeme a pokud nemáš momentálně co poslouchat, tady jsou linky na naše poslední sety:

DJ Soda – Oklahoma mix

DJ Rescue – Get High

DJs Canobee and Frodo – Bolivia

DJs Canobee and Box – 8 Anniversary Pure Rhythm

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016