ROZHOVOR

 

Alexander Kowalski: "Děkuji za každou vteřinu, kterou jsem mohl v Tresoru strávit!"

Za necelý měsíc se na letišti v Ústí nad Labem uskuteční už dvanáctý ročník legendárního festivalu Cosmic Trip. Jedním z headlinerů je i ikona světového techna – Alexander Kowalski. V souvislosti s jeho vystoupením, které by si po několikaleté pauze české publikum nemělo nechat ujít, jsme tohoto čerstvého třicátníka z Berlína vyzpovídali. V příjemném rozhovoru se tak můžete dovědět zajímavé informace o jeho začátcích, vztahu k světoznámému klubu Tresor a nahlédneme i pod pokličku jeho osobité vlastní produkce.

 

Na úvod se zeptám, co plánuješ na blížící se léto? Najdeš si letos v nespočtu vystoupeních na festivalech po celé Evropě i čas na dovolenou?

Tohle léto nebude zas tak náročné, takže budu mít i čas vyrazit  pryč z Berlína. Zároveň budu moct pracovat na novém materiálu ve studiu.

Na Cosmic Tripu se po několikaleté pauze opět postavíš před české publikum. Jak vzpomínáš na své poslední vystoupení u nás a jak vnímáš Čechy oproti clubberům a partypeople v jiných zemích?

Je pravda, že od mého posledního vystoupení v České republice už nějaký ten čas uběhl, ale na partypeople vzpomínám jenom v dobrém. Rádi se baví a užívají si party a to já miluju!

Pojďme se teď trochu zaměřit na tvé začátky. Byl jsi jako malý rodiči veden k hudbě nebo se tvůj vztah k hudbě projevil až později?

Ne nebyl. Všechno, co jsem se o hudbě naučil, jsem se naučil sám!

V kolika letech jsi začal koketovat s elektronickou hudbou? Byly tvé začátky spjaty pouze s djingem nebo šly ruku v ruce s produkcí?

První kontakt s elektronickou hudbou jsem měl někdy kolem čtrnácti. V šestnácti jsem začal se skládáním a začal jsem si kupovat desky. Po čase jsem se rozhodoval mezi nakupováním desek a nebo pořizováním nového equipmentu pro vlastní produkci. Pro mě bylo rozhodně zajímavější dělat vlastní hudbu.

Zásadní změně v tvé kariéře rozhodně přispělo přestěhování do Berlína, který je multikulturním městem ať už v oblasti architektury, umění nebo hudby, jejíž elektronická odnož udává směr celému světu. Jak na tebe bezprostředně po tvém přestěhování Berlín působil a jaké možnosti a šance ti přinesl a přispěl tak nemalým dílem k tvé kariéře?

Do Berlína jsem se přestěhoval s mými rodiči z východního Německa, když mi bylo osm. V té době tam nebylo nic, co by působilo nějakým způsobem multikulturně (smích). Berlín mi ale moc pomohl při mých začátcích, pořízení potřebného equipmentu a desek. Byl jsem tak v daleko lepším kontaktu s hudbou samotnou.

Zanedlouho po tvém přestěhování jsi se představil v legendárním berlínském klubu Tresor. Můžeš nám popsat atmosféru starých časů v tomto renomovaném a světově uznávaném klubu?

Když jsem poprvé vkročil do Tresoru, byl to první den, kdy jsem tam odehrál svůj první live set! To je už více jak dvanáct let.  Od té doby jsem v tomto klubu strávil mnoho a mnoho nocí (smích). Ten klub byl synonymem k čistokrevnému technu! Myslím, že už nikdy a nikde nenajdeme klub s takovým nábojem. Děkuji za každou vteřinu, kterou jsem mohl v Tresoru strávit!

Přibližme teď českým party people tvou vlastní produkci, která je opravdu osobitým materiálem s originálními nápady a kompozicí. Na svém kontě máš nespočet vydaných singlů, remixů a dokonce i čtyři vlastní sólo alba na uznávaných labelech Tresor nebo Kanzelarmt, o kterých bychom se mohli bavit hodiny a hodiny. Zajímá mě ale, který track je pro tebe ten nejzásadnější a proč?

Wow…To je nepříjemná otázka, na kterou skoro ani nemohu odpovědět. Všechny mé tracky jsou jako mé děti. Ve všech je něco ze mě a všechny vyšly z nějakého důvodu a miluju je všechny.  Ale možná můj největší hit je Speaker Attack. Lidé z celého světa se mě vždy ptají, jestli bych ho nemohl zahrát. Ten track má v sobě všechno, co mám na technu rád – masivní basovou linku, intenzivní bicí a nádhernou melodii. To jsem já na 100%!

V tvé produkci se poměrně často vyskytuje chytlavý vokál, který zrovna není v technu moc užívaný. Jak tě to vlastně napadlo zakomponovat do tvých tracků zpěv?

První věcí je to, že neposlouchám jenom techno. Když jsem doma nebo v autě, docela často poslouchám rock. Tam je taky hodně dobrého materiálu, kterým se mohu nechat inspirovat a následně ho použít. Hudbu s vokály mám rád a chci přenést tuhle část mého já do mé vlastní produkce, protože tato hudba je mojí velkou součástí.

V souvislosti s vokály spolupracuješ například s Razem Oharou. Jak takové tracky vznikají? Máš připravený materiál, do kterého se zpívané pasáže dodělají až nakonec nebo celý track stavíš společně s daným zpěvákem?

Většinou dám ,,hrubý materiál" zpěvákovi. On si napíše texty a dodá mi jeho demo. Po té jdeme do studia a nahráváme vokály společně tak, aby zapadly do kontextu celého tracku. Následně vezmu všechny nahrávky do studia a celý track dodělám.

Každý producent používá při své tvorbě různý hardware a software. Prozradíš nám, jak vypadá tvé studio, kde vznikají nadčasové tracky jako jsou například „All I Got To Know“, Belo Horizonte nebo tvůj nejnovější remix Housemeistera a tracku Inordertodance?

Ze začátku bylo mé studio založeno pouze na hardwaru se spoustou drum mašinek, syntezátorů a hardwarovými samplery. V současnosti ale máš vlastně všechen hardware v softwarové podobě.  Já mám ale pořád nějaký hardware ve svém studiu, který ho nikdy neopustí (smích).

Začal jsem více pracovat se softwarem, protože je to o poznání jednodušší a lehčí na ovládání. Kamkoli jedu, mohu si vzít sebou můj laptop, což je velká výhoda.  Při mé tvorbě vždycky zkouším propojit digitální a analogový svět tak, aby šel při mé práci ruku v ruce. Jednoduše potřebuji ten přesný a vroucí zvuk analogu (smích).

Pojďme se teď trochu pobavit o tvém vystoupení na letošním Cosmic Tripu, které bude patřit mezi opravdové lahůdky nadcházející festivalové sezóny. Jak tvé vystoupení probíhá a na co se mohou partypeople těšit?

Chystám se předvést speciální DisX3 performaci. V minulosti jsem se touto performací prezentoval jenom dvakrát v Tresoru. Začal jsem s tím, protože obvykle vystupuji jako live act a zároveň jsem tímto chtěl  lidem představit mé nejoblíbenější techno tracky. Takže jsem všechny tyto tracky vzal do mého live-softwaru, trochu si s nimi pohrál a uspořádal je tak, abych je mohl zahrát trochu jiným způsobem. Je to něco mezi dj setem a live setem, což je pro mě perfektním spojením. Očekávejte opravdu charakteristicky úderné techno (smich)!

Můžeš nám trochu více přiblížit DisX3?

DisX3 je můj první projekt, s kterým jsem produkoval některý materiál na Tresoru, Konsequent records a dalších labelech. Je to tvrdší a oldschoolovější část mého já. Nečekejte moc melodií, je to více tvrdé a úderné!

Co plánuješ do budoucna?

Trochu jsem přepracoval můj live set. V tuto chvíli mohu hrát celý svůj set z nevydaných věcí. Dále pracuji na dalších tracích v mém studiu, které by měly vyjít velmi brzy. Pohrávám si také s myšlenkou založit svůj vlastní label, ale nic není rozhodnuto. Uvidíme co nám přinese budoucnost…

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016