ROZHOVOR
Exkluzivní rozhovor s Jazzanovou: "Práce s počítačem ubývá"
Berlínský kolektiv Jazzanova letos vydal album plné silných melodií a exkluzivních hostů Of All The Things. Podle posluchačů a mnohých recenzentů jde o nejlepší nahrávku v historii kapely. V pražské Akropoli vystoupí tento čtvrtek 28. května. Při té příležitosti jsme si povídali s mozkem Jazzanovy Stefanem Leiseringem.
Z vaší aktuální desky Of All The Things sálá nezvykle velké množství pozitivní energie. Odkud se vzala?
V Berlíně ve studiu s námi bylo hodně muzikantů, při nahrávání jsme s nimi zažili plno nových věcí, které jsme s výjimkou tvorby soundtracku Belle Et Fou neznali. Hodně jsme filozofovali o našich písničkách. Pro mě jako hudebního samouka bylo naprosto úžasné, když melodii, kterou jsem vytvořil na počítači, přehrála smyčcová sekce. Prostě pořád přicházelo něco nového.
To vypadá docela komplikovaně.
Nejdřív jsem vytvořil melodie v softwaru, pak jsme s klukama řešili, jak vzniklé písničky instrumentálně pojmout. Následovně své party nazpívali vokalisti a poté jsme do studia pozvali přes šedesát muzikantů. Ilustruje to změnu naší kapely – za poslední roky jsme se mnohem víc zaměřili na instrumentální komponování, práce s počítačem ubývá.
Kde jste takové množství hudebníků sesbírali?
Oslovili jsme muzikanty, které máme rádi a zároveň jsme věděli, že naší hudbě přidají něco svého. Známe je třeba díky našemu labelu Sonar Kollektiv, koncertování a DJingu.
Je možné vybrat někoho z hostů, s kým se pracovalo nejlíp?
Od té chvíle, co jsem přišel na chuť všem písničkám na albu, takového oblíbence nemám. Ani z hlediska výsledného tvaru, ani tvůrčího procesu.
Tradiční, avšak pro nás nové, kompozice
Podle plejády muzikantů a nástrojů se zdá, že opouštíte samplování.
Jazzanova začala samplováním tradičních nástrojů. Pak jsme si ale řekli, proč ty zvuky vlastně nenatočíme sami? Víme přece, jak má znít buben či smyčce. A tak jsme si vytvořili vlastní zvukovou knihovnu, kde máme přes deset tisíc zvuků perkusí – údery, třesky, … A ty tvoří pozadí každé naší písničky. Všechno ostatní jsou živé nástroje. Takhle můžeš vyjádřit, cokoliv chceš.
Zřejmě proto působí Of All The Things jako vaše nejsilnější deska.
Jeden z aspektů, který je v naší hudbě čím dál tím důležitější, je emocionalita. Chceme do tvorby vkládat to, co se nám líbí při poslechu. Ať už pozitivní energii ve skladbě Look What You Are Doin´ To Me, nebo třeba pohnutější atmosféru v Little Bird. Díky tomu zůstávají písničky v naší hlavě.
Celkově to všechno dohromady působí, jako byste vyskočili z ranku nu-jazz & brokenbeat...
Podle mého názoru jsme se přesunuli od abstraktních struktur a tanečních písniček k tradičnímu, avšak pro nás novému, psaní a hudební kompozici. Když se koukneš na naše releasy, pokaždé jsme vydali něco jiného. V roce 1997 elektroniku líznutou Brazílií, v roce 2002 třeba samplovaný abstraktní house a r´n´b. Proto se naše tvorba v průběhu let vyvíjela a postupně ukázala v plné komplexnosti. Ale nezakrýváme lásku k jazzu, soulu a rytmickým aspektům.
Práce ve studiu není kompromis
Takže i vy se bráníte jedné škatulce?
Když to tedy musí být, naši hudbu bych nazval jako "vnímavý soul & jazz".
Co pro Jazzanovu znamená slovo vnímavý?
Pasivní vliv současné hudby, která mě obklopuje v každé situaci, je obrovský. Coby aktivní posluchač se však zaměřuju stejným dílem na novou i starou hudbu. Mnohem víc mě ovlivňuje síla písničky, než umělcovo poselství, které považují posluchači a publicisté za zásadní. Cestou do studia si tak třeba poslechnu nahrávky Johna Coltraneho z šedesátých let a hip-hopové Common.
Často nabízíte svou hudbu k remixování. Proč?
Když jsme byli silně zaklínění mezi tanečními parkety, zajímalo nás, jak se ostatní producenti vypořádají s naší hudbou. V současnosti jsme tuhle aktivitu zastavili, chceme všechny síly soustředit na skládání. Hodně posluchačů nás zná jen díky remixům, ale možná pro ně bude zajímavé zjistit, jak zníme v originálu.
Jazzanovu tvoří šest hudebníků. Je výsledná hudba složitě vybojovaným kompromisem?
Ačkoliv o hudbě hodně diskutujeme, práce ve studiu rozhodně není kompromis. Nejsme klasická kapela, spíše jen projekt kreativních lidí – staráme se o Sonar Kollektiv, coby DJs vystupujeme po světe, připravujeme rádiové show. Já a Axel Reinemer tvoříme studiový tým. Jakmile uděláme hudební stopu, sejdeme se s ostatními a uvažujeme nad tím.
Letos máte docela nabitý kalendář...
Až skončí festivalové turné, ihned se vrátíme do studia. S nahráváním už jsme vlastně začali. Teď tu byl Mulatu Astatke z Afriky na první nahrávací schůzce k novému albu.
Infobox: Jazzanova
Kolektiv šesti DJs se zformoval v roce 1995 v Berlíně. Svým sofistikovaným vnímáním jazzu propleteného tanečními beaty si získali velkou pozornost v místních klubech. V roce 1997 je představil ve své show na rádiu BBC Gilles Peterson. Jazzanova se nejdříve zaměřila na remixování skladeb jiných projektů (Koop, 4hero), až později začala šestice hudebníků tvořit vlastní hudbu.
Anotace:
Jazzanova Live, 28. května, Palác Akropolis
Afterparty: Limyth (GPS Recordings) + DJs Sen.Off a Santhos