RECENZE
Technická recenze: Bitwig Studio 2
První verze Bitwig Studia dorazila na trh v roce 2014 a způsobila nemalý rozruch, protože přišla s podobným konceptem jako Ableton, který však posunula mnohem dále. Zda v podobném duchu pokračuje i druhá generace tohoto DAW, která vyšla již v minulém roce, tak na to se podíváme v dnešní recenzi. Vzhledem k tomu, že v našich končinách není tento DAW stále příliš známý, tak jej nemá vůbec cenu srovnávat s jeho předchozí generací. Předpokládám, že vzhledem k podobnému konceptu bude Bitwig Studio zajímavé především pro uživatele Abletonu, a tak se zaměřím především na toto srovnání. Navíc začátkem roku přišel s novou verzí i Ableton a tak to bude o to zajímavější...
Právě do desáté verze Abletonu vkládala celá řada uživatelů velké naděje. Uživatelé očekávali, že Ableton se nenechá Bitwigem zahanbit a v jubilejní desáté verzi Bitwig trumfne tím, že do svého DAW implementuje jeho nejpopulárnější funkce. Uživatelé chtěli především práci s více klipy a projekty najednou, dotykové ovládání, neomezené možnosti modulace, zobrazení použitých pluginů u daného kanálu na mixážním pultu, vylepšený browser atd.
Bohužel v tomto ohledu zůstala desátá verze Abletonu za očekáváním. Pojďme se tedy na novinky v Abletonu podívat popořadě. Ableton vylepšil browser, Arrangement View, vzhled GUI, export (MP3, Flac), stereo panning na mixážním pultu atd. Dále přibyla možnost zobrazení a editace více MIDI klipů současně, možnost umísťovat skupiny do dalších skupin, omezená možnost dotykového ovládání a možnost záznamu MIDI obsahu, i když není aktivní nahrávání (funkce Capture). Máme zde nový wavetable syntetizátor i nové efekty Echo (DelayFX), Drum Buss (DrumsFX) a Pedal (DistortionFX). Max for Live funkcionalita byla integrována do jádra a dále přibyla nebo byla aktualizována celá řada Max for Live pluginů (např. bicí DS pluginy, modulační pluginy).
Jak vidíte, tak Ableton některé funkce implementoval. Bohužel jejich implementace není často dostatečná a nesplnila očekávání. Pokud například srovnám možnosti dotykového ovládání Abletonu a Bitwigu, tak je to 100 a 1. V případě modulace jste odkázání na Max for Live pluginy, které si musíte často kupovat atd., ale to už hodně předbíháme. Pojďme se postupně ponořit do světa Bitwigu...
Prostředí Bitwig Studia 2
Začneme grafickou stránkou věci. V tomto ohledu jsme se posunuli od minimalistického pojetí ovládacích prvků Abletonu k o něco bohatšímu grafickému stylu, který si však i přesto v sobě uchovává přehlednost a jednoduchost. Celé prostředí Bitwig Studia je laděno do odstínu šedé, který je velmi podobný barevnému provedení programů Traktor 2, Stems Creator a VPS Avenger. Pokud tedy s některým z těchto programů budete pracovat na další obrazovce, tak máte téměř dojem, jako byste pracovali v jednotném prostředí. Díky funkci "skinování" je možno podobného efektu docílit i v Abletonu, ale z Bitwigu jsem měl v tomto případě, díky bohatšímu grafickému provedení, lepší pocit.
Prostředí Bitwigu je samo o sobě koncipováno tak, aby vše bylo možné ovládat pomocí dotykových zařízení. Tato skutečnost v sobě skýtá pro vlastníky dotykových zařízení velký potenciál. Na druhou stranu si ostatní budou muset na toto chvíli zvykat. Díky optimalizaci pro dotyková zařízení zde totiž chybí klasické horní menu. Dotykové ovládání samotného programu není problém. Problém nastává u notového zápisu. Zde to již vyžaduje trénink, aby byl člověk s ním schopen pracovat. Na některé činnosti je totiž nutné používat 2 prsty a čím větší máte prsty, tím to bude pro vás složitější. V tomto ohledu by se mohl Bitwig inspirovat, jak funguje notový zápis u některých aplikací pro iPad, protože tam, díky trochu jinak řešenému ovládání, nebyl téměř žádný trénink třeba.
Co se týče dotykového ovládání v Abletonu, tak to Ableton 10 vyřešil pouze povolením Absolute Mouse módu. Pro jeho aktivaci je nutné v nastavení Abletonu aktivovat položku Pen Tablet Mode. Pro někoho bude možná tajemstvím, že tato funkce byla již v Abletonu 9. Pro její aktivaci bylo nutné do souboru \Users\Username\AppData\Roaming\Ableton\Live 9.x.x\Preferences\options.txt přidat řádek s následujícím textem: "AbsoluteMouseMode". Tato funkce umožní dotykové ovládání, ale pouze jedním prstem. O optimalizovaném GUI pro dotykové ovládání si u Abletonu můžeme nechat bohužel jenom zdát. Bitwig podporuje použití až tří obrazovek. V závislosti na jejich počtu a zvoleném profilu se pak liší zobrazení jednotlivých prvků programu. Máme zde na výběr z následujících osmi profilů:
Pokud zvolíte profil s více než jednou obrazovkou, tak se vám otevře příslušný počet oken, která si pak budete moci přetáhnout na požadované monitory. Samozřejmě není problém jednotlivá okna přetáhnout i přes více obrazovek. Můžete mít například časovou osu Arrangement View přetaženou třeba přes 3 monitory, což je velmi praktické. To stejné lze i v Abletonu jen s tím rozdílem, že Ableton podporuje jen 2 okna (monitory).
Součásti Bitwig Studia 2
Bitwig se podobně jako Ableton skládají z Arrangement View, Session View (včetně mixážního pultu), Clip View, Device panelu a media browseru. Arrangement View nabízí kromě klasického pohledu také kombinaci Arrangement View a převráceného Session View, kde nejsou po sobě jdoucí klipy daného kanálu řazeny klasicky vertikálně shora dolů, ale namísto toho jsou raženy horizontálně směrem zleva doprava. Tato kombinace vypadá tak, že vlevo máme svislý mixážní pult (fadery se pohybují vodorovně), po jehož pravici následuje převrácené Session View, které opět po pravé straně nakonec doplňuje Arrangement View. Arrangement View nebo převrácené Session View lze skrýt a můžete pracovat jen s jedním pohledem.
Klasické Session View se skládá z panelu klipů, z panelu VU metrů, z panelu použitích pluginů, z panelu FX Send, z mixážního pultu a z panelu vstupního a výstupního "routování". Dále jsou zde přítomny efektovací kanály. S výjimkou panelu mixážního pultu lze všechny ostatní zde zmíněné panely skrýt. Vše je až na pár výjimek vcelku dobře řešeno. Když například skryjete panel VU metrů, tak tuto funkcionalitu převezme mixážní pult. Po této úpravě pak mixážní pult vypadá podobně jako ten v Abletonu (VU metr se nachází vedle faderu). Dále se mi líbilo, jak u mixážního pultu funguje funkce Sólo. Zatímco tlačítko Sólo v Abletonu nechá vždy hrát jen jeden kanál, tak v Bitwigu zůstanou hrát všechny kanály, u kterých je funkce Sólo aktivována. Toho chování mi přišlo pro mé účely lepší.
Na druhou stranu však vůbec nechápu, proč mixážní pult nejde zvětšit tak, jako tomu je u Abletonu. Přece jen v některých případech bych ocenil, kdyby měl fader delší dráhu, což je v Bitwigu z nepochopitelných důvodů nemožné! Když už jsem zmínil fader mixážního pultu, tak ještě přidám můj soukromý názor na jeho grafickou podobu. Fader je snad jediný prvek v Bitwigu, jehož grafická podoba se mi moc nezamlouvá. V tomto případě bych šel cestou použití klasického hmatníku, tak jako je tomu například v FL Studiu. Na funkci to nemá vliv, ale takové grafické vyjádření má jistý šmrnc. Zvlášť v Bitwigu by byl celý dojem umocněn ještě při konfiguraci, kdy si kromě mixážního pultu necháte zobrazit jen panel VU metrů a na kanálech použitých pluginů skryjete klipovou část (Session View). Při lepší podobě faderu byste tak získali opravdu pěkný pohled na studiový mixážní pult.
Media browser je podobný jako v Abletonu, ale oproti Abletonu se zde nachází netradičně vpravo a nabízí lepší správu a filtrování. Bohužel v mém případě browser vykazoval jistou dávku nestability, která bude doufám odstraněna v některém z dalších updatů. U Clip View mě zaujala především možnost zobrazení a práce s různými klipy stejného typu (audio, MIDI) současně. Audio klipy jsou zobrazeny v řádcích pod sebou a můžete si z nich vcelku jednoduše vykopírovávat požadované úseky, které následně vložíte do jiného klipu. Podobně to funguje i u MIDI obsahu. Zde je možné veškerý obsah zobrazit i v jediném okně. I přesto, že lze jednotlivé klipy barevně odlišit, tak je toto zobrazení problematické, protože aktivní klip překryje stejné noty u ostatních klipů. Navrhoval bych tvůrcům, aby se inspirovali u programu Odesi, který tuto situaci řeší zvětšením výšky řádku a následným umístěním všech stejných not na stejné pozici pod sebe. Kromě toho si u MIDI obsahu můžete navíc do pozadí vložit i waveform vybraného audio klipu.
Zatímco na Device panelu toho mnoho zajímavého není, tak u zařízení do něj vkládaných je tomu přesně naopak a je jedno, zda se jedná o nativní nástroje Bitwig Studia nebo externí pluginy. Co je tedy na vkládaných zařízeních v Bitwigu tak zajímavého? Jsou to nekonečné možnosti modulace, které Bitwig ke každému vkládanému zařízení přidává. Každý nástroj je totiž umístěn v kontejneru, který v základu nabízí 3 sloty pro modulační zařízení. Po zaplnění všech slotů přibudou další 3. Modulační zařízení pak může ovládat jakýkoliv parametr daného nástroje. Na výběr máme celkem z 30ti modulačních zařízení. Jejich výčet je možno nalézt v následující tabulce v sekci Modulators.
Kromě modulačních zařízení zobrazuje předchozí tabulka také všechny nativní instrumenty a efekty, které Bitwig nabízí. V tomto ohledu si myslím, že Bitwig za Abletonem trošku zaostává. Jen namátkou zmíním absenci alternativy k Eq8. Máme zde jen pětipásmový ekvalizér Eq-5, který na složitější úlohy nemusí stačit. Dále mi chybí alternativa k nástroj Beat Repeater a takto bych mohl pokračovat dál a dál. V tomto ohledu se tedy musíte spolehnout na externí pluginy. Co se týče zvukového materiálu dodávaného k Bitwigu, tak i zde se domnívám, že je na tom Ableton lépe.
Další funkcionalita Bitwig Studia 2
Bitwig na rozdíl od Abletonu podporuje VST2 i VST3 pluginy, navíc disponuje "bridgem" pro 32 bitové VST pluginy. Pro práci s 32 bitovými VST pluginy je u Abletonu nutné použití externího produktu (například Jbridge za 15$). Kromě toho jsou pluginy spouštěny v sandboxu, aby jejich případný pád nezapříčinil pád také Bitwigu. Pro někoho by mohla být také zajímavá podpora Linuxu, kromě standardních OS jako jsou Windows a Mac OS. Dále si uživatelé Abletonu stěžovali na to, že nemohou importovat skladby zakoupené na iTunes (m4a). Bitwig si s tím poradil. Na své si v Bitwigu přijdou i příznivci hardware vybavení, s jehož využitím je v Bitwigu počítáno. Je zde také možnost hybridních stop, ve kterých můžete kombinovat audio a MIDI materiál. Mezi jednu z nejzajímavějších funkcí Bitwigu však patří možnost práce s více projekty najednou včetně transferu jejich obsahu mezi nimi. Věřte, že tato funkce vám ušetří mnoho času. Bohužel je škoda, že v daný okamžik může být jen 1 projekt aktivní a tak musíte mezi projekty neustále přepínat. Líbilo by se mi, kdyby bylo možné Bitwig spustit například dvakrát a pokaždé s jiným projektem.
Kromě světlých stránek Bitwigu tu máme pochopitelně i stránky stinné. V Bitwigu chybí například jednoduchá možnost uložení klipů z projektu do wavu nebo mid souboru, tak jako je to možné v Abletonu. Pokud budete používat jen Bitwig, tak vás možná zas tak trápit nebude, ale pokud využíváte různé DAW, tak tam se již tento nedostatek projeví. V tomto případě tento vážný nedostatek musíte obejít "workaroundem" přes funkci Export audio/MIDI, která provede export toho, co se nachází na časové ose Arrangement View. Mezi další chybějící funkce Bitwigu patří Rewire, export do MP3, alternativa k Maxfor Live, AudioToMidi a celá řada funkcí orientovaná na práci s notovým zápisem.
Pro jednodušší práci s notovým zápisem lze i v Bitwigu použít různé "workaroundy" tak, jako je tomu u Abletonu, který v této oblasti taky není zrovna na špici. V tomto ohledu je na tom však Ableton díky Maxfor Live přece jen o něco lépe. Nesmím zapomenout zmínit, že Captain Plugins od firmy Mixed in Key, pomáhající při produkci v Abletonu s hudební teorií, fungují i v Bitwigu (testováno na Bitwigu pro Windows). Jako náhradu za Rewire máme prý použít program Audio Jack. Rewire je dlouholetý funkční standard a tak je možné, že jeho absence řadu uživatelů, kteří nebudou chtít experimentovat s něčím novým, odradí.
Cenová politika a možné scénáře pro koupi
Oficiální cena Bitwig Studia je 379,- EUR, ale na některých internetových obchodech ho lze občas pořídit i o něco levněji. Po zakoupení Bitwig Studia máte nárok na bezplatnou aktualizaci po dobu 12ti měsíců. Po uplynutí této doby se musíte rozhodnout, zda si předplatíte aktualizace programu na další rok nebo se spokojíte s tím, jak Bitwig u vás momentálně funguje a jaké funkce právě nabízí. Poplatek za roční aktualizace činí 159,- EUR, což není zrovna málo. Nicméně není problém rok nebo dva aktualizace vynechat a zakoupit si je zase později. Ableton ve verzi Suite sice stojí 599,- EUR, ale na druhou stranu máte již všechny aktualizace až do další generace zdarma.
Nevlastním žádný DAW (nevlastním žádný DAW, ale vlastním dotykové zařízení)
Pokud zrovna zvažujete investici do nějakého DAW, tak toto rozhodnutí neuspěchejte, protože pokud později zjistíte, že vaše rozhodnutí nebylo zrovna optimální, tak přestup na jiný DAW nemusí být zrovna levnou záležitostí. Z tohoto pohledu se Bitwig Studio jeví jako produkt s velkým potenciálem do budoucna. Tento produkt totiž za pouhé své 2 generace došel tam, kam se některé zavedené DAW dodnes nedostaly.
V následujících odstavcích této kapitoly se zaměřím na srovnání Abletonu 10 a Bitwig Studia 2. Nejprve je však nutné si projít následující tabulku srovnávající funkce jednotlivých edicí Abletonu. Pokud se budete rozhodovat mezi pořízením Abletonu 10 Standard a Bitwig Studiem 2, tak se domnívám, že v tomto případě je určitě lepší volbou Bitwig. Oba produkty stojí totiž téměř stejně. Ableton 10 Standard oficiálně 349,- EUR, Bitwig Studio 2 je o 30,- EUR dražší, ale v některých obchodech ho lze pořídit za stejnou cenu jako Ableton.
Proč si myslím, že je v tomto případě Bitwig lepší? Ableton totiž nabízí ve standardní verzi jen základní funkce a instrumenty. Vzhledem ke stejné ceně nemá tedy vůbec smysl o standardní verzi uvažovat, protože u Bitwigu získáte "plný" DAW včetně všech jeho funkcí. Pokud jste schopni si připlatit 250,- EUR, a můžete tedy za DAW utratit 599,- EUR, tak můžete vybírat mezi Bitwigem a Abletonem 10 Suite. Jak tedy situace vypadá nyní? Vyplatí se připlatit? Když se zde bavíme o německých DAW, tak zde použiji německou odpověď JEIN, která by v překladu mohla znít takto: "ANE". Zde již totiž situace není tak jednoznačná jako v předchozím případě a odpověď bude závislá na prioritách každého uživatele. Chcete používat dotyková zařízení, nebo si vystačíte s myší? Potřebujete Rewire? Potřebujete tamtu či onu funkci?
Nicméně zjednodušeně řečeno za svůj příplatek 250,- EUR získáte možnost použití Max4Live produktů včetně možnosti neomezené modulace prostřednictvím Max4Live produků (některé pluginy je nutné koupit, takže finální cena naroste), více audio materiálu, Rewire, AudioToMidi funkci, Wavetable synťák atd. Kompletní informace naleznete ve výše zmíněné tabulce. Na druhou stranu se zase připravíte o řadu vychytávek, které nabízí Bitwig...
Vlastním Ableton 9 Standard (Vlastním Ableton 9 a dotykové zařízení)
Jste-li vlastníkem standardní licence Abletonu 9 a zvažujete upgrade na novější verzi, tak by Bitwig mohl být zajímavou alternativou i pro vás. Problémem standardní licence Abletonu totiž je, že neumožňuje práci s Max4Live produkty a tudíž jste ochuzeni o téměř nekonečné možnosti, které Ableton ve spojení s Max4Live nabízí. Jste tedy ochuzeni například o podobné modulační možnosti, které nabízí Bitwig Studio 2. Většina kvalitních modulačních Max4Live pluginů je však placená.
V tomto případě se tedy nabízí srovnání pořízení Ableton 10 Suite Upgradu z předchozí standardní verze a pořízení Bitwig Studia. Cenu tohoto Upgradu byste měli nalézt ve svém abletonovském účtu. Já se musel poohlédnout jinde a v německém internetovém obchodě jsem ji nalezl za 299,- EUR. Pořízení Bitwig Studia 2 vás přijde o 50,- až 80,- EUR dráže (dle obchodu). Je tedy nasnadě otázka, zda upgradovat na desátou verzi Abletonu, nebo přestoupit na Bitwig. Tuto otázku si musí každý zodpovědět sám.
Pokud si trošku připlatíte za Bitwig Studio 2, tak získáte nekonečné možnosti modulace zakomponované přímo v jádře vašeho DAW bez nutnosti dalších investic. Navíc v případě vlastnictví nějakého dotykového zařízení se vaše možnosti, jak ovládat DAW, posunou o velký kus dále. Kromě toho vám zůstane stará licence Abletonu, takže funkce chybějící v Bitwigu budete moci obejít jejich využitím ve stávající licenci Abletonu. Budete však muset mezi těmito DAW přepínat, což není zrovna optimální, ale dnes to rozhodně není ničím vyloženě neobvyklým...
Pokud neplánujete používání dotykových zařízení a funkce desáté verze Abletonu včetně Max4Live vám přijdou za cenu 299,- EUR v pořádku, tak pořízením upgradu také nic nepokazíte. Max4Live pluginy nejsou jen o modulaci a tak v případě pořízení Bitwigu by se mohlo stát, že se ochudíte o možnost použití nějakého Max4Live pluginu, který vám padne do oka. Určitě bych však neupgradoval z verze Standard opět na verzi Standard, protože dle mého názoru tím za cenu 179,- EUR mnoho nezískáte. Ne, že by desátá verze nepřinesla žádné novinky, ale na některé novinky jsem již řadu let zvyklý z konkurenčních produktů a tak už vím, že v Abletonu se bez těchto funkcí musím obejít a naučil jsem se s tím žít. V tomto případě bych si tedy položil otázku, zda má vůbec cenu upgradovat?
Vlastním Ableton 9 Suite (Vlastním Ableton 9 Suite a dotykové zařízení)
Upgrade na desátou verzi Suite edice vás přijde na 249,- EUR, což je tedy minimálně o 100,- EUR méně, než pořízení Bitwig Studia. Na druhou stranu si i zde myslím, že za cenu 249,- EUR mnoho nezískáte a jako první bych si kladl otázku, zda má cenu upgradovat, viz konec předešlého odstavce. Zde je vaše pozice o to lepší, že pokud jste si již zvykli na omezení Abletonu, tak nejste k upgradu nijak moc nuceni. Ableton 9 Suite vám totiž může sloužit bohatě dál. Pro někoho by mohl být lákadlem nový wavetable synťák, ale čistě kvůli synťáku bych určitě neupgradoval, protože za cenu do 200,- EUR můžete pořídit lepší VST pluginy, jako jsou Serum a VPS Avenger. Pokud však hodláte využívat dotyková zařízení, tak můžete začít nad Bitwigem uvažovat, a v případě jeho následného pořízení můžete oba DAW kombinovat dle potřeby.
Závěr
Práce s druhou generací Bitwig Studia byla velmi příjemná. Chce to jen trochu času na rozkoukání se, protože některé věci fungují nebo se jmenují trochu jinak, než jsme zvyklí z Abletonu. Pokud například hledáte sidechain kompresor, tak v Bitwigu ho pod názvem Compressor budete hledat marně. V Bitwigu musíte totiž zvolit plugin Dynamics. Po rozkoukání se vám pak možnosti Bitwigu posunou vaši produkci o kousek dále nebo vám přinejmenším ušetří čas. Na druhou stranu i Bitwig není dokonalý a má i přes celou řadu vychytávek stále co dohánět. Dokonalé nejsou ani ostatní DAW. Každý DAW má momentálně oblasti, ve kterých exceluje, a ve kterých zaostává. Bitwig exceluje především v oblasti (dotykového) ovládání, modulaci a práci s více projekty a klipy najednou.
Velmi rád produkuji na cestách, abych během nich zabil čas. Zatímco produkce ve vlaku byla vcelku bezproblémová, tak při mém cestování autobusem se mi stávalo, že jsem nebyl po otevření laptopu o velikosti 14 palců schopen pracovat, protože jsem se s otevřeným notebookem nevešel mezi sedačky. To se vám s tabletem nebo 2in1 zařízením v režimu tabletu nestane. Absenci klávesnice po troše tréninku nahradí dotykové ovládání. Navíc od doby, co mám dotykový monitor, říkám, že nejlepší MIDI kontroler pro DAW je právě dotykový monitor, protože jen ten si s dotykovým DAW sedne na 100%. Snad jedinou výjimku tvoří klaviatura, pro kterou, pokud ji aktivně používáte, doporučuji pořídit skutečný MIDI kontroler. Ale funkci tlačítek, faderů apod. zvládne obhospodařit i dotykový monitor. Navíc odpadá problém s případným mapováním. Z tohoto pohledu se domnívám, že Bitwigem nastartovaná cesta se ubírá správným směrem. Osobně si totiž myslím, že v budoucnu bude přibývat produktů optimalizovaných pro dotykové ovládání.
Ze slabých stránek zmíním stabilitu programu a slabší vybavení. V tomto je na tom Ableton stále lépe. Co se týče slabšího vybavení programu, tak zde si musíme položit otázku, co má DAW za primární cíl? Má nabízet nepřeberné množství nativních pluginů na všechny možné úkoly, nebo má vytvořit zázemí pro pohodlnou tvorbu hudby, byť často za použití externích nástrojů? Já osobně se vždy snažím používat ty nejlepší nástroje pro konkrétní účel a tak se klaním k druhé variantě. Raději budu používat "nabušený" DAW s externími nástroji, než chudého příbuzného byť s kvalitním nativním vybavením. Případně budu oba světy dle potřeby kombinovat. Dále někoho možná odradí vyšší cena za aktualizace, ale každá sranda něco stojí a pokud se podíváme, co Bitwig za dobu své existence všechno dokázal, tak by se měli konkurenti (především Ableton) vážně zamyslet. Jako vždy závěrem pronesu tradiční slova. Stáhněte si demoverzi a testujte, testujte, testujte. Jen tak totiž zjistíte, zda je daný produkt pro vás ten pravý...
foto: archiv