PARTYINFO
ROCK FOR PEOPLE 2013
Datum konání: |
03.07.2013 - 05.07.2013 |
Místo konání: |
Hradec Králové - Festival Park, letiště |
Live: |
THIRTY SECONDS TO MARS, QUEENS OF THE STONE AGE, THE PAROV STELAR BAND, BLOC PARTY, BILLY TALENT, FOALS, GOGOL BORDELLO, PAPA ROACH, A DAY TO REMEMBER, THE GASLIGHT ANTHEM, KLAXONS, MODESTEP, THE DEVIL WEARS PRADA, AMANDA PALMER, BORGORE, THE GHOST INSIDE, ROYAL REPUBLIC, DUBIOZA KOLEKTIV, HEART IN HAND, FRISKA VILJOR, HACKTIVIST, OUTERNATIONAL, DEATHGAZE, KIRIL DJAIKOVSKI & COMPANY, FLYING ORKESTAR, LOONALOOP, KRYŠTOF, HORKÝŽE SLÍŽE, PRAŽSKÝ VÝBĚR, CHARLIE STRAIGHT, XINDL X(XL), PLEASE THE TREES & ELPIDA, ANETA LANGEROVÁ, PIPES & PINTS, STO ZVÍŘAT, FILHARMONIE HRADEC KRÁLOVÉ S PROJEKTEM BEATLESMANIA, SKYLINE, SUNSHINE, UDG, KABÁT, COCOTTE MINUTE a další |
Info: |
http://www.rockforpeople.cz |
3 čtenáři Techno.cz byli této akci
|
Radost. Tímto jedním slovem shrnují pořadatelé uplynulý 19. ročník multižánrového festivalu Rock for People, který je od sobotních ranních hodin minulostí.
Co do počtu unikátních návštěvníků se letošek s prolomenou hranicí 30 tisíc unikátů vyrovnal loňskému rekordu. Byl však výjimečný vyšším poměrem prodaných jednodenních vstupenek. Statisticky se od prvního dne 2. července, kdy vystoupil Thirty Seconds To Mars, do posledního 5. července s tahouny v podobě Kryštofa nebo Tomáše Kluse publikum z poloviny obměnilo. „Každý z návštěvníků si zaslouží naše poděkování a uznání za skvělou atmosféru při desítkách koncertů i spontánních akcích a parties v areálu i před ním. Koncept více strukturovaného programu vnímáme jako investici a věříme, že se jednodenní návštěvníci už v příštím roce promění v celofestivalové,“ říká Michal Thomes, ředitel Rock for People.
Obstály všechny novinky, které letošek přinesl. Hladce fungovala organizace ve stanových městech a parkování, systém vratných kelímků, bezplatná Freezone před hlavním vstupem, nemluvě o obří kryté Staropramen stage. „Počínaje Thirty Seconds To Mars, přes Klaxons až po Karla Gotta jsme slyšeli jen slova uznání a chvály na atmosféru, kterou zde fanoušci vytvořili. Navíc jsme měli jistotu pokračování programu i v případě horšího počasí, které letos naštěstí nenastalo,“ konstatuje Petr Fořt, dramaturg RfP.
Své sety na Rock for People odehrály všechny anoncované kapely a DJs. A těch bylo ještě více než ohlášených 200 během pěti festivalových dní: v nočních hodinách totiž často docházelo k nahodilým hudebním spojením a jamům přímo na runwayi. Skvělých ohlasů se dostalo i Showcase stage s vycházejícími hvězdami evropské hudební scény, které doporučily renomované zahraniční festivaly.
Letošní ročník potvrdil, že nároky festivalového publika stoupají. O mnohém svědčí už to, že v průběhu RfP festivalovou mobilní aplikaci aktivně využívalo přes 8000 vlastníků smart phonů s různými operačními programy. Co do rozsahu i kvality unikátní byl streaming koncertu Karla Gotta a dvou stagí poslední festivalový den s tisíci diváky v režimu on-line.
Naplno využité byly téměř všechny volnočasové aktivity: od volejbalového nebo streetbasketového hřiště, přes slunečníkové pláže a boulder stěnu až po stan a hangár s filmovými projekcemi. Stále nápaditější stan Přírodovědecké fakulty UK nevyjímaje.
Už v úterý 2. července ožije hradecký Festivalpark letošním Rock for People. Vedle pestrého spektra hudebních zážitků má festival letos ambici stát se místem, které bude pestrobarevnou karnevalovou směsicí módních stylů, plnou barev, originálních i bláznivých módních nápadů.
Každý z návštěvníků se může do kreativního víru zapojit, žádné meze a limity se v oblasti módy na RfP nekladou. Naopak, letošní rok připravili renomovaní dodavatelé v čele s firmou ZOOT.cz velkou řadu nápaditých oděvních součástí, módních doplňků i praktických věcí s různými variantami festivalových témat, které ozdobí módní výbavu každé dámy i mladého muže nejen po čas festivalu, ale poskytnou jim dobrý základ a inspiraci pro jejich vlastní nápady a kreace. Od holinek po spodní prádlo, od trikošatů po pláštěnku zabalenou do malé kuličky, od pouzdra na iPhone po baterku.
„Všude ve světě se festivaly stávají nejen přehlídkou kvalitní hudby, ale i místem pro spontánní kreativitu návštěvníků, místem kde ožijí jejich vlastní nápady a fantazie může pracovat na plné obrátky“ říká Michal Thomes, ředitel Rock for People, a přidává přání: „Rádi bychom, aby se Rock for People, podobně jako je tomu u řady dalších festivalů v Evropě a ve světě, stal pestrobarevným karnevalem, sršícím gejzíry nápadů a kreativity. Jak na pódiích, tak mezi návštěvníky. Každý divák může být zároveň tvořivým a originálním spolutvůrcem celého festivalu.“
Letošní RfP připravil line-up, který čítá na 200 položek. Od hvězdných amerických Queens of the Stone Age přes českou legendu Karla Gotta po vycházející zářivou hvězdu, teprve sedmnáctiletou Chlöe Howl, která rozčeřila hladinu zájmu ve Velké Británii teprve ve druhé polovině loňského roku. Festival má ale také svůj „módní“ line up: nových položek ve festivalovém merchi je zhruba pět desítek.
Obří stan Staropramen stage pro 12 000 lidí, menší YouTube stage s kapacitou 4 000 fanoušků, krytá místa pro více než 5 000 lidí, hangáry, ale třeba i Potrefená husa s rozšířeným krytým sezením pro 850 návštěvníků. A k tomu kilometry podlážek, zpevněných ploch a dalších opatření, jak se vypořádat s případnou nepřízní počasí. Tak se festival Rock for People připravuje na nápor návštěvníků.
„Když jsme rozhodovali o tom umístit druhou hlavní scénu do obřího stanu, netušili jsme, že správnost tohoto kroku se ukáže ještě před samotným festivalem,“ říká Michal Thomes, ředitel Rock for People, podle nějž by ani deště neměly narušit hudební produkci: „I když jsou předpovědi na příští týden příznivé, počítáme se všemi variantami. Už nyní celý prostor Festivalparku i okolí připravujeme tak, aby očekávaných 30 tisíc návštěvníků prožilo skvělý ročník.“
Připraven je rovněž line-up, který čítá na 200 položek. A nezahrnuje ještě taková lákadla jako každonoční fire a cirkus show souboru Amanitas, Live Jukebox (tedy přívěs s muzikanty hrajícími na přání) nebo řadu hudebních nebo tanečních vystoupení na hlavní runwayi. Posledním potvrzeným jménem na velké stage se stala mladá britská synth-popová zpěvačka Chlöe Howl, která rozčeřila hladinu zájmu ve Velké Británii teprve ve druhé polovině loňského roku. A s o to větší intenzitou nyní (za podpory renomovaného hudebního vydavatelství Columbia) stoupá vzhůru. Podle mnohých se její skladby Rumour a hlavně No Strings stávají hity letošního léta…
Fotky z RFP 2012
Na Rock for People jsou až do víkendu v předprodeji vstupenky za 1 650 Kč, respektive po registraci za 1 550 korun. Na místě bude lístek k mání za 1 800 Kč. Jednodenní vstupné začíná na 750 Kč, respektive na 390 Kč na poslední den. Finální program lze prostudovat zde: http://www.rockforpeople.cz/program/harmonogram/. Více informací na www.rockforpeople.cz
CHLÖE HOWL
Zběžným pohledem pihovatá sedmnáctiletá roštěnka. Než spustíte Youtube, nevšimnete si možná ani zvláštního pronikavého pohledu a napadne vás něco o tom, jestli tahle děvenka měla zapotřebí nechat se uplacírovat do nějakého tuctového popového producentského divadýlka.
Ale pak uslyšíte hlas, který se do vás zařízne. A už se ho nezbavíte – zařízne se vám do hlavy, i když třeba nerozumíte anglicky. Chlöe Howl si vás podmaní po několika taktech.
Chlöe Howl ve svých písničkách v garážově elektro/synth-popovém kabátě předkládá autenticky drsný obraz života dnešních teenagerů, aniž by si brala servítky nebo dělala iluze. V písničce No Strings říká o zodpovědnosti ve vztazích natvrdo: “Na tvoje “jen tak bez závazků” a “já když tak cinknu” ti s..u, … hrajou naší písničku, tancuješ blízko, ale zas ne úplně, připadáš mi nedospělý a nevíš vůbec, která bije… už žádny prostocviky v tvý posteli…”
A v Rumours zavírá každou sloku mrazivě drsného příběhu 13leté teenagerky, která otěhotněla s drogovým dealerem svého bratra, a sociální dávky propíjí s milencem, který z ní udělal vězně, frází a refrénem “…ale možná jsou to jen drby, a když se jí zeptáte, odpoví: Chci to nějak pořešit a bejt sama sebou, chci to nějak pořešit a naučit se hrát s kartama, který mi byly daný..”
Svoji spolupráci s Columbií komentuje s humorem “Baví mne říkat kámošům, no jsem u labelu kde je jen nějakej Bob Dylan a Bruce Springsteen, ale žádný opravdu velký jména…” Jedním dechem ale vážně a s respektem mluví o skvělých spolupracovnících (mj. producent Chris Zane), kteří jí nikam netlačí a “jen” jí pomáhají najít tu správnou polohu a aranže u písniček.
Deník Guardian ji označuje za interpretku, osobnostně výrazně vyčnívající nad průměr popové produkce, a to nejen v dané věkové kategorii. Máme se tedy nač těšit.
Chlöe Howl má dnes, přesně týden před RfP, v Londýně svůj první samostatný vyprodaný koncert coby headliner, a tak je velká šance, že jednou budete dětem nebo možná vnoučatům vyprávět: Tehdy, když jsme se s maminkou seznámili na Rock for People v Hradci, jsme tuhle skvělou zpěvačku viděli úplně na začátku kariéry!
Progresivní američtí rockeři QUEENS OF THE STONE AGE přivážejí skvěle přijatou novou desku Like Clockwork, která je čerstvě neprodávanějším albem v USA, Irsku nebo Austrálii. Jejich kontinentální kolegové THIRTY SECONDS TO MARS pak připravili opulentní a výpravnou show, opřenou opět o studiovou novinku Up In The Air. Vystoupení MODESTEP na obřích festivalech v Evropě potvrzují, že jsou tito mladí Britové platnými nástupci Pendulum nebo The Prodigy. Letošní Rock for People (2. – 5. července na letišti v Hradci Králové) zastihne ve vrcholné formě punkrockery BILLY TALENT, ale i ostrovní new ravery KLAXONS, nemluvě o přitvrzujících indie rockerech BLOC PARTY či jejich svěžích krajanech FOALS. To vše rámováno v našich končinách vzývaným electro swingem v podání otce-zakladatele THE PAROV STELAR BAND, gipsy-punkovou smrští GOGOL BORDELLO nebo dekadentní férií AMANDY PALMER. Celkem se během 4 dní na 10 stagích a scénách vystřídá na 200 kapel, projektů, DJs nebo performerů a divadelníků
Letošní Rock for People nabídne vedle skvělé hudby i prostor pro zábavu a zážitky – například na pěti tanečních a chill-outových scénách. Stejně tak se Festivalpark stane místem, kde se návštěvníkům naskytne možnost rozšířit si vědomosti a poznat něco nového. Letos se budou moci zapojit do pestrobarevné karnevalové atmosféry například řadou unikátních módních doplňků, které jim v motivačním programu nabídnou vybraní prodejci. Festivalová kolekce se vedle hitových holínek rozšiřuje o tematické kšiltovky, sluneční brýle, slušivé klobouky nebo pouzdra na smart phones…
Ve švech bude dle dosavadních reakcí praskat hangárová Evropa 2/Vestax stage. Vedle výborně obsazených Djs workshopů a parties zde bude slavit 15. narozeniny známé pražské Kino Aero. A připravilo nápaditou skladbu diváckých hitů jako Alois Nebel nebo Lovci hlav, přes hudební Pátrání po Sugar Manovi či Control až po artovou produkci jako Melancholia Larse von Triera. Po filmech si bude možné hravou formou doplnit vzdělání v kreativní technické a přírodovědné zóně nebo jen tak relaxovat na četných chill-outových místech. Před branami festivalu bude 24 hodinová zóna se dvěma menšími scénami: v zóně bez vstupného vystoupí zde například populární VEC, VLADIMIR 518 nebo PRAGO UNION. Řadou vylepšení projdou i stanová města; mimo jiné nabídnou i možnost úschovy proviantu v ledničkách či ranní kavárnu.
Nejvýznamnější a rovněž nejviditelnější změny se však týkají bezpečnosti. Druhou open air scénu nahrazuje obří stan Staropramen stage pro 12 000 lidí uvnitř a díky moderní audiovizuální technice pro stejný počet v jeho okolí. Každý návštěvník obdrží jasné instrukce, jak se chovat v případě mimořádných situací, zejména silných bouří. Informační systémy, označující například evakuační cesty, budou rozesety po celém Festivalparku. „Bezpečnostní management se týká i parkovišť a stanových měst a po roce příprav máme stejně kvalitní systém jako obří festivaly v západní Evropě,“ říká Michal Thomes, ředitel Rock for People.
Na Rock for People jsou aktuálně v předprodeji vstupenky za 1 650 Kč, respektive po registraci za 1 550 korun. Jednodenní vstupné začíná na 750 Kč, respektive na 390 Kč na poslední den – pátek 5. července.
I letošní RfP razí velmi tvrdou hudební linku. Stačí si počkat na klasiky PAPA ROACH, A DAY TO REMEMBER nebo DEVIL WEARS PRADA! Množinu tanečních projektů tvoří třeba izraelský proutník BORGORE, berlínská hvězda KID SIMIUS či balkánské dupárny KIRIL DJAIKOVKI, FLYING ORKESTRA nebo DUBIOZA KOLEKTIV.
Na Rock for People tradičně míří mnoho návštěvníků proto, aby se seznámili s průřezem tuzemskou hudební scénou. KAREL GOTT vzbudil takřka národní povstání (zájmu), KRYŠTOF přijede se stejnou show, jakou oslnil během jarního veleúspěšného turné, stejně tak KABÁT, který si na stage přivede Big Band. Chybět nebudou TOMÁŠ KLUS, PRAŽSKÝ VÝBĚR, ANETA LANGEROVÁ nebo FILHARMONIE HRADEC KRÁLOVÉ s projektem věnovaným Beatles. Značný prostor letos dostali projekty vytvořené speciálně pro Rock for People: cenami ověnčený producent BORIS CARLOFF pozval Ghetto Priesta, Xindl X se rozroste na XINDL XXL, MANDRAGE se spojí s A BANQUET a třeba EDDIE STOILOW s PETREM ČECHEM.
Bezpečnost především!
Řadu nových prvků a řešení přináší oblast, jíž dávají pořadatelé ten největší význam – bezpečnost, kvalitní informační systém a komunikace s návštěvníky. Tomu bude sloužit několik velkých LED obrazovek a aparatura, která bude společně s výkonným osvětlením pokrývajícím podstatnou část areálu a dalšími technologiemi jištěna nezávislými energetickými zdroji.
Cenné poznatky pro přípravu v této oblasti přinesly i konzultace ve fóru organizace Yourope, jejíž je RfP jediným členem za ČR. Pro zajímavost, bezpečnostní systém RfP není nijak levnou záležitostí, jeho cena dosahuje honorářové hladiny nejednoho headlinera. „Ale je to investice, jejíž návratnost se nedá vyčíslit. Naším cílem je, aby každý návštěvník festivalu vstupoval do areálu přesně obeznámen s tím, jak se chovat a jaké informační kanály sledovat v případě, že by nás postihly extrémní projevy počasí. Využijeme pro to i on-line a samozřejmě mobilní aplikace,“ shrnuje Michal Thomes.
Areál se rozšiřuje o 5 hektarů – pro odpočinek i zábavu
Prosto, kde se koná Rock for People, se letos rozšířil o 5 hektarů. Nabídne nové formáty kempování (např. Camp Plus s řadou výhod nebo Park Camp s možností parkování a stanování v jednom). Ve stanových městech bude například možnost využít mikrovlnku či ledničku pro úschovu vlastního jídla v Zanussi Pointu. Ti, kteří spánek na festivalu považují za ztracený čas, se mohou non-stop bavit ve 24-hodinové zóně za branami festivalového areálu. Zde také proběhne již 1. července večírek pro nedočkavé.
Uvnitř festivalového areálu přibylo několik chilloutových zón, včetně super stanu Nova Cinema či týdeníku Respekt. V prvním poběží kompletní původní série jako Okresní přebor, ve druhé živé debaty se zajímavými osobnostmi kulturního, společenského nebo ekonomického života.
Po velkém úspěchu vyroste i letos stan s prezentací přírodovědných i technických oborů - interaktivní, ale především velmi kreativní a zábavné vynálezy a ukázky toho, čeho všeho jsou věda a výzkum schopny. Návštěvníci mohou těšit na molekulární kuchyni, ve které budou vznikat fantastické koktejly na bázi tekutého dusíku. V praxi bude také ukázáno, co lze poznat z DNA: například co návštěvníci dělali téměř minutu po minutě předchozí den (a noc) – jen na základě rozboru vzorků trička nebo kalhot. To vše v režii skvělého kolektivu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.
Čtvrtek 4. červenec 2013 vejde do historie české populární hudby a rocku: na festivalové pódium Rock for People poprvé vystoupí symbol českého rokenrolu i popu, mnohanásobný Zlatý československý i Český slavík, noblesní gentleman a bytostný profesionál, ikona pro několik generací. Umělec, jehož kariéra začala ve stejném roce jako umělecká dráha Sira Paula McCartneyho a aktivně se pohybuje na hudební scéně déle, než to za svého života stihli takoví spolutvůrci hudební historie jako Frank Sinatra, Miles Davis nebo Johnny Cash. Dámy a pánové, přivítejme na scéně KARLA GOTTA!
A Karel Gott se na vystoupení těší, v rozhovoru pro MF Dnes uvedl: „Mne nemusí nikdo k ničemu dlouho přemlouvat. Já si vyslechnu pár informací a řeknu ano, nebo ne... Ale je pravda, že pro mě to bude opravdu velká změna...“ K chystanému programu dodává: „Možná trochu přitvrdím, nemůžu asi zpívat jen milostné balady...“ Mistra doprovodí jeho Boom Band, kapela excelentních profíků, jejichž repertoár tvoří několik set skladeb. Zpěvák ve festivalové příloze MF Dnes, která ve vybraných regionech vychází 31. května, dodává v rockerském duchu: „Vždycky koncert upravujeme podle momentálního rozpoložení. Až když se naladíme na frekvenci publika, rozhodneme, co zazní.“
Získat na Rock for People Karla Gotta, muže, který mimo jiné stál u naprostých počátků českého rokenrolu, se pořadatelé snažili pět let. Zakladatel a dramaturg festivalu Petr Fořt to komentuje: “Už před několika lety jsme si řekli, že by bylo fajn zařazovat do programu interprety, kteří jsou generačně starší, ale žánrově i kvalitativně přijatelní pro návštěvníky festivalu. Jinými slovy ty, kteří nás po několik generací hudebně i lidsky vychovávají. Bylo nám velkou ctí přivítat Hanu Hegerovou, Pavla Bobka, Marii Rottrovou a další významné hudební osobnosti. A Karel Gott je bezesporu jednou z nich, ne-li tou největší.“
Že nešlo o nahodilý záměr, dokládá Petr Fořt i dále: „Myšlenkou jeho vystoupení na Rock for People se zabýváme zhruba pět let. Byli jsme si vědomi, že na žádné podobné akci Mistr nikdy nevystupoval, ale přesto jsme o jeho účast na festivalu stále usilovali. Letos se to k naší velké radosti povedlo. RfP je jediný festival, na nějž Karel Gott přijal pozvání, čehož si velmi vážíme a těšíme se, že zazní skladby, které všichni dobře znají. Skutečný rock´n´roll, který na koncertech i v éteru potvrzuje punc kvality a inspirace již více než 50 let. Toto vystoupení bude mít jistě nenapodobitelné kouzlo pro všechny zúčastněné a je jasné, že to bude neopakovatelná rarita a vzácnost...“
Je dost možné, že vystoupení na rockovém festivalu je poslední zkušeností, kterou legenda evropské hudby ještě neabsolvovala. Svědčí o tom i jeho vtipný komentář o tom, že si rád udělá tenhle “zářez na pažbě”. Rock for People si považuje toto privilegium za čest a vyznamenání. Už proto, že o Karlu Gottovi je známo, že se chová vstřícně se šarmem, slušností a vděčností nejen k publiku, ale i ke všem lidem, pracujícím kolem něj v branži, od producenta až po posledního bedňáka. Těšme se na velkou show – 4. července v prime time na kryté Staropramen stage!
Rock for People na nadcházejícím 19. ročníku nabídne kombinaci prověřených jmen a nových talentů doporučených evropskými showcasovými přehlídkami. Potvrzeny jsou kapely Thirty Seconds To Mars (US), Queens of the Stone Age (US), The Parov Stelar Band (AT), Bloc Party (UK), Foals (UK), Billy Talent (CA), Gogol Bordello (US), Klaxons (UK), Modestep (UK), Papa Roach (US) či A Day To Remember (US). Aktuálně jsou v prodeji vstupenky za 1 550 Kč, respektive po registraci za 1 450 korun. Z této edice však zbývají poslední kusy! Vstupenky na čtvrtek 4. července, kdy Karel Gott vystoupí, stojí 850 Kč.
Někdy v druhé půli osmdesátých let, kdy se začaly trochu uvolňovat obruče, svazující kulturní dění během normalizace, došlo k zajímavému setkání. Fotografie z něj se stala pak pro někoho známkou přicházejících kladných změn, pro někoho byla “definitivním koncem rock’n’rollu”.
Jeden z jeho aktérů, kterému ustrašení funkcionáři překazili protest proti uvěznění Václava Havla a “Magora” Jirouse během předávání cen Melodie v tehdejším Paláci kultury k tomu později řekl v rozhovoru: „Naprosto zhrzen jsem odešel k baru, kde jsem dal pár panáků a pak jsem chtěl odejít. Vůbec jsem se tam nevyznal, tak jsem bloudil po chodbách a najednou u nějakejch šaten vidím Karla Gotta a pár lidí. Tak mu říkám: Nazdar Karle, co tady blbneš? A Karel na to: Dobrý den, znám vaše osudy nazpaměť, sleduju je už 25 let. Vám jde spíš o ty sociální věci, mně vždycky šlo spíš o ten hlasový projev... Prostě skvělej chlapík a bylo tam pár novinářů, ty to vyfotili a já jsem nakonec žasnul nad reakcí přátel, když to vyšlo v Melodii. Jejich reakce byly prostě pozoruhodný. A Karel Gott je skvělej chlápek, na nic si nehraje, jemu jde skutečně o ten hlasovej projev.”
Tuhle poklonu vysekl se sobě vlastním humorem a nadhledem Karlu Gottovi, dnes již zvěčnělý Mejla Hlavsa, asi jediný rocker skutečně světového formátu, který v Čechách kdy žil a tvořil. Jejich osobní i tvůrčí životy se díky historickým souvislostem pohybovaly na opačných pólech a protnuly se osobně jen krátce, ale vzájemný respekt byl skutečný a nefalšovaný. Mejla často na tohle setkání vzpomínal a cenil si na “Karlovi” zejména obrovské profesionality, pracovitosti, a respektu k fanouškům a příznivcům. Tyto důležité vlastnosti obě velké postavy české hudební historie spojovaly.
Začátek kariéry Karla Gotta sahá skutečně až do roku 1957, kdy se plzeňský rodák a elektrikářský učeň z ČKD zúčastnil první talentové pěvecké soutěže, začal poloprofesionálně zpívat, mimo jiné s legendárním Karlem Krautgartnerem. Ve stejném roce také natočil první desku – dárek své mamince. Pravidelné zpívání v tanečních kavárnách Vltava a Alfa bylo výtečnou školou, a v roce 1960 se Karel Gott definitivně rozhoduje pro profesionální dráhu.
Přihlásil se na konzervatoř, kde měl velké štěstí na tolerantního profesora Karenina, Šaljapinova žáka, který významně zpěvákovi pomohl, naučil jej pracovat s hlasem a pečovat o něj. Zlom přichází v roce 1963, kdy nastupuje do divadla Semafor a S+Š pro něj píší nezapomenutelný hit Oči má sněhem zaváté, písničku, která se spolu s beatlesovským coverem Adresát neznámý nebo Trezorem nesmazatelně vpisuje do historie českého rock and rollu a pop music.
V Semaforu se seznamuje s bratry Ladislavem a Jiřím Štaidlovými, kteří pak společně s Karlem Svobodou zásadně spoluurčují směr jeho další kariéry. Neocenitelnou zkušeností pro Gottovu kariéru bylo sedmiměsíční angažmá v Las Vegas v roce 1967. Setkává se zde s Frankem Sinatrou, Sammym Davisem juniorem, Dukem Ellingtonem, Dianou Ross nebo Cher.
Není u nás asi nikdo, kdo by závratnou domácí kariéru neznal, a tak připomeňme jeho neotřesitelnou pozici v německy mluvících zemích. Firma Polydor vydala 120 jeho alb a 75 singlů, v roce 2007 dosáhl prodej neskutečné hranice 23 milionů nosičů. Za svého přijali interpreta kromě německy mluvících zemí také posluchači v zemích bývalého Sovětského svazu, Polsku, Bulharsku, Rumunsku a Maďarsku a prostřednictvím tisíců koncertů na více jak sedmdesáti samostatných koncertních turné se s Karlem Gottem seznámili i diváci v USA, Japonsku, Kanadě, Brazílii, na Kubě i v Číně, ve Španělsku, Holandsku, Belgii, Lucembursku, Řecku, Francii, Itálii, Velké Británii, Izraeli, ve Venezuele, Spojených arabských emirátech nebo v Austrálii.
Red Bull Tourbus míří na Rock for People, největší hudební festival v Česku, který se uskuteční začátkem července v Hradci Králové. Unikátní mobilní podium nabídne návštěvníkům tohoto svátku aktuální hudby téměř dve desitky kapel a projektů mnoha žánrů a to zcela zdarma. Red Bull Tourbus totiž bude letos stát od 4. - 5. 7. před hlavním vchodem do areálu Festivalparku ve 24hodinové zóně.
Rap, drumandbass, elektro, rock, ska, raggae, breakbeat, hardcore metal. Osmnáct kapel, projektů a DJs. Řada z nich navíc přijede se zbrusu novou deskou. Takový bude letošní Red Bull Tourbus na Rock for People.
Vladimir 518 nabídne novou desku Idiot, Slovenský Vec zarapuje nový pecky z aktuálního alba Stereo Farbo Slepo, Prago Union přijedou s novou desku Vážná hudba, která má vyjít ještě do prázdnin. Android Asteroid jsou fantastickým zjevením, jejichž koncerty, jsou energií nadupaným hudebním zážitkem.
K tomu všemu připočtěte sarkastického, ironického Kapitána Dema, mistry zlomených beatů Phillipa TBC a Le Pneumatiq, rockové Koblížky nebo Kafe In, hardcorové Status Praesents nebo Rude Audio & Jacoba, Mothers Angel nebo U Prag a z toho jasně vyplývá, že před branami festivalu se uskuteční parádní dvoudenní mejdan, na který se neplatí vstup.
Red Bull Tourbus je nepřehlédnutelný, špičkově vybavený autobus, který dotváří atmosféru na vybraných festivalech v Česku na Slovensku. Poskytuje absolutní servis jak hudebním fanouškům tak jejich oblíbeným kapelám. Pódium má přímo na střeše, bary pro doplnění energie stojí v bezprostřední blízkosti od stříbrno-modrého retrostroje.
Kompletní program Red Bull Tourbus
Čtvrtek 4. 7.
10.00 - 11:45 Rude Audio & Jacob
12:30 - 13:15 L.A.
14:00 - 14:45 Koblížci
15:30 - 16:15 Kapitán Demo
17:00 - 17:45 Alef Zero
18:30 - 19:15 Le Pneumatiq
20:00 - 20:50 Vladimir 518
21:35 - 22:35 Scifi Psi
23:20 - 00:10 Friky Flink & Mark Freetchy
Pátek 5. 7.
10:45 - 11:30 The Spankers
12:15 - 13.00 Mothers Angels
13:45 - 14:30 U Prag
15:15 - 16:00 Kofe In
16:45 - 17:30 Status Praesents
18:15 - 19:10 Vec
19:55 - 20.45 Prago Union
21:30 - 22:20 Android Asteroid
23:00 - 23:50 Philip TBC
Další detaily o Red Bull Tourbus, zdravice kapel, fotografie, videa z letošního a loňského roku najdete n: www.redbull.cz/tourbus
Málokterá kapela má v Evropě takový důvod k naštvanosti, smutku, skepsi a asi i opodstatněné nenávisti jako bosenská parta Dubioza Kolektiv. Otřesná zkušenost balkánského konfliktu v devadesátých letech minulého století poznamenala navždy životy muzikantů i jejich blízkých. Vedle autentických zážitků Dubiozy jsou namistrované pózy amerických rapperů lacinou rychlošípáckou selankou foglarovských epigonů.
Tuto nepřízeň osudu přesto dokázali členové Dubiozy přetavit v energické poselství o nutnosti porozumění a tolerance, které se zároveň nebojí ani teď poukázat bez okolků na současné neřesti světa nejen na Balkáně. To vše je zarámováno jedním z nejenergičtějších pódiových vystoupení, jaké lze v Evropě v současné době vidět a slyšet. Nářez kytarových riffů, dubu, reggae a rapu i rockové přímočarosti s názvuky balkánského folklóru - to vše po roce a půl opět napění krev českého publika na koncertní šňůře bosenské kapely Dubioza Kolektiv.
Turné je také vlastně řadou warm-up parties pro letní festival Rock for People, kde tato bosenská kapela rovněž vystoupí. Již nyní se můžete nechat strhnout do víru nevídané balkánsko-hiphopové party 23. dubna v pražském Paláci Akropolis, 24. dubna v Divadle Pod lampou v Plzni, stejně jako 25. dubna na Flédě v Brně a 26. dubna v ostravské Rock And Roll Garage. Těšit se můžete nejen na prověřený repertoár z minula, ale také na materiál z nového alba Apsurdistán, které kapela vydává právě dneska - 15. dubna. A jistě jej vybalí, ještě vonící lisovnou a tiskárnou, i ze svého tourbusu.
„Miniturné Dubiozy je myslím tím správným zahřívacím předkolem letošního RFP, jejich skvělá muzika, nasazení a energie a zároveň silné humanistické sdělení podložené tvrdou autentickou životní zkušeností je tím nejlepším, co můžeme příznivcům Rock for People nabídnout pro první setkání. Těšíme se na ně a věříme, že budou nadšeni stejně jako my a po koncertech téhle nabušené partičky nezůstane na nikom suchá ani nitka,“ vysvětluje Michal Thomes, ředitel Rock for People.
Dubioza Kolektiv má na kontě šest alb, z nichž zejména Firma Illegal z roku 2008, reflektující všudypřítomnou balkánskou korupci i následující nahrávka 5 do 12 burcující mladé Bosňany z letargie, kapele vytvořily pevné renomé a širokou základnu věrných fandů v Evropě i mimo ni. Předposlední album Wild Wild East vyšlo v USA, s anglickými texty a na svém labelu ho vydal nikdo jiný než Bill Gould, basista Faith No More. Jejich koncerty jsou pověstné neuvěřitelnou energií a vzájemnou komunikací s obecenstvem, za jakou by se nemuseli hanbit ani Manu Chao či Eugen Hütz a jeho Gogol Bordello.
I pokud by byly vyprávěnky některých navoněných, vyštajlovaných a zlatými řetězy ověšených gangsta rapperů o těžkém životě v amerických slumech a válkách pouličních gangů reálné, jsou jen odvarem toho, čím prošli se svými vrstevníky a rodinami členové bosenské kapely Dubioza Kolektiv. Dlouhé štreky pro vodu a základní potraviny pod palbou ostřelovačů nebo zaminovanou krajinou, neustálá obava o život svůj i blízkých...
I ve válečném čase se snažili udržet život kulturní komunity, ve sklepech pořádali výstavy a koncerty. Nepřenosná zkušenost válečného běsu dává jejich poselství o potřebě porozumění, tolerance a nekompromisní kritice nespravedlnosti, národnostní nesnášenlivosti a korupce neochvějný punc autenticity. Kapela se na Balkáně stala respektovaným bojovníkem za demokracii a spravedlnost, burcující z letargie, k níž má tamní mládež pochopitelnou tendenci: ekonomická situace, míra korupce a to, čemu se říká vzletně kvalita demokracie, jsou v Bosně i u jejích sousedů dosti problematické i v současnosti.
Zmíněná angažovanost Dubiozy jde ruku v ruce s muzikantskou originalitou a nasazením. Toto spojení uvěřitelné jednoty životního postoje a spontánního umění předat pozitivní poselství s obrovskou energií vybudovalo kapele fanouškovské zázemí po celém světě. Před nedávnem sklidila kapela velký úspěch i na Nové Kaledonii v Melanésii. Stejně vřelého přijetí se Dubioza Kolektiv snad dočká nejen na dubnovém turné po zdejších městech, ale i v červenci na Rock for People.
Kapelu založili roku 2003 a od počátku jí vedou zpěváci a rappeři Adis Zvekić a Almir Hasanbegović ze Zenici a DJ a klávesista Brano Jakubović a baskytarista Vedran Mujagić ze Sarajeva. Později se přidali Armin Bušatlić s kytarou a bubeník Senad Šuta, mistr zvuku Dragan Jakubović, a v roce 2011 také saxofonista Mario Ševarac.
Úterý 23. 4. Praha - Palác Akropolis vstupné 220/270 Kč
Středa 24. 4. Plzeň - Pod lampou vstupné 170/200 Kč
Čtvrtek 25. 4. Brno - Fléda vstupné 220/270 Kč
Pátek 26. 4. Ostrava - Rock´n´Roll Garage vstupné 200/250 Kč
Triumfální návrat na místo činu – tak lze popsat fakt, že na letošní Rock for People opět přijedou BLOC PARTY, kapela z londýnského East Endu, která v Hradci Králové v roce 2009 nadchla publikum i pořadatele. Skupina vydala před několika měsíci své čtvrté album s lapidárním názvem Four a turné k jeho vydání již potěšilo fandy takřka na celém světě. Michal Thomes z vedení festivalu k tomu říká: „Bloc Party nás dostali před čtyřmi roky nevídaným nasazením, komunikací s fanoušky a energií. Dodnes tvrdíme, že to byl jeden z nejlepších koncertů, jaký RfP ve své bohaté historii zažil. Když se tedy naskytla možnost pozvat je letos znovu, nebylo co řešit a s radostí řadíme opět Bloc Party mezi letošní headlinery.“
Po loňském Skrillexovi se do programu festivalu Rock for People opět dostává jméno, které hýbe současnou hudební scénou – BORGORE. Jde o izraelského producenta a DJ, jenž patří k nejzajímavějším postavám nejen dubstepu, ale celé současné elektronické taneční scény. Borgorův originální styl se pohybuje mimo zavedené škatulky a získal širokou základnu fandů po celém světě. Jeho muzikálnost mu dovoluje pracovat s mnoha vlivy a produkovat tak dráždivý výsledný mix, který nepostrádá atakující energii, řádnou dávku sex-appealu i nadhled a hodně svérázný humor. Jeho remixy a kooperace sahají od M.I.A. přes Britney Spears po Metallicu či Bring Me the Horizon. A loni se vokálního partu v tracku Decisions i herecké účasti na videu ujala americká megastar, herečka a zpěvačka Miley Cyrus.
To američtí THE GASLIGHT ANTHEM nabídnou vedle již potvrzených Queens of the Stone Age zase trochu jinou podobu amerického rocku, tentokrát velmi ovlivněnou tvorbou Bruce Springsteena. Návštěvníci RfP se – jak výstižně napsal jeden americký žurnalista – mohou těšit na přímočarý nářez: „The Gaslight Anthem zní tak, jak by mohla vypadat pop music, kdyby tehdy Bruce Springsteen neposlechl svého producenta a nechal svůj hit Hungry Heart nahrát Ramones a vytáhl tuhle kapelu z klubu C.B.G.B. mezi superhvězdy.“
Rock for People na nadcházejícím 19. ročníku nabídne kombinaci prověřených jmen a nových talentů doporučených evropskými showcasovými přehlídkami. Dosud byly potvrzeny kapely Thirty Seconds To Mars (US), Queens of the Stone Age (US), The Parov Stelar Band (AT), Billy Talent (CA), Gogol Bordello (US), Klaxons (UK), Modestep (UK), Papa Roach (US) či A Day To Remember (US). Pozor! V prodeji jsou vstupenky za 1 550 Kč, respektive po registraci za 1 450 korun.
BLOC PARTY
Počátky Bloc Party lze vystopovat v roce 1998, kdy se poprvé setkali Russel Lisack a Kele Okereke v Essexu a o rok později na festivalu v Readingu. Zakládají spolu první kapelu The Union, spolu s bubeníkem Mattem Tongem a baskytaristou Gordonem Moakesem, kterého sehnali na inzerát v NME. V roce 2001 se dohodli na finálním názvu kapely Bloc Party (název používaný v hovorové angličtině pro neformální městské vnitroblokové mejdany).
Zlomovým momentem jejich kariéry je okamžik, kdy svůj první singl She’s Hearing Voices dávají v roce 2003 frontmanovi Franz Ferdinand Alexi Kapranosovi a hlavně známému DJovi BBC One Stevemu Lamacqovi. Ten singl zařadil do svého pořadu a nadšeně o něm mluvil jako o geniálním dílku. Pozval Bloc Party natočit live session do svého pořadu – a cesta k úspěchu se otevřela.
První album kapely Silent Alarm v roce 2005 sklidilo celosvětový úspěch, vyhrálo anketu Album roku v NME, v Británii opanovalo třetí příčku žebříčku a docílilo platinového statusu. Kapela záhy proráží i v USA. Kolotoč úspěšných alb a živých koncertů pokračuje v roce 2006 albem A Weekend in the City a o dva roky později vychází třetí Intimacy.
Po vydání singlu One More Chance, a vlastně i po koncertu na Rock for People si kapela na podzim roku 2009 dala pauzu a členové se věnovali svým bočním projektům (zpěvák a kytarista Kele si zahrál předloni v narvaném stanu i na RfP). Domněnky o rozpadu skupiny se nepotvrdily a v roce 2011 začali Bloc Party pracovat na novém albu, prozatím bez živého koncertování. To přichází až s vydáním příznačně pojmenovaného alba Four. Kapela před nedávnem projela Austrálii a některé asijské země a podle všech dostupných zpráv se nachází v dokonalé kondici. Takže je jasné, že se v Hradci máme opět na co těšit.
BORGORE
Borgore, občanským jménem Asaf Borger, se narodil v roce 1987 v Tel Avivu. Začínal jako jazzman a posléze bubeník izraelské death metalové kapely Shabira (už zde si lze všimnou podobného „mládí“ jaké prodělal jeho žánrový kolega Skrillex). Na dubstep se vrhl poté, co slyšel v jednom z hipsterských barů v Tel Avivu několik tracků Screama a Bengyho.
Svoji verzi stylu nazval gorestep, ve skladbě Saturday Night se mu poprvé podařilo namíchat originální směs rytmických vzorců metalu a dubstepu. Po roztržce s bigotnější částí dubstepové scény založil vlastní label a internetovou komunitu Buygore, jeho první dva počiny se sobě vlastní dávkou ironie a humoru pojmenoval Borgore Ruined Dubstep Pt.1 a Pt.2.
Vedle řady fandů se přirozeně ozývá i část publika, která mu nerozumí, prostě je – jak známe díky Skrillexovi velmi dobře i v týmu RfP – „hejtuje“. Borgore to komentuje výstižně, s pozoruhodnou analytickou hloubkou a citlivostí: „Nevím, co se lidmi teď děje. Místo, aby neměli rádi autorovo dílo, což je samozřejmě legitimní, přenášejí nenávist na něj osobně. Myslím, že tohle je celá ta kultura Twitteru a Facebooku, kde se umělec nemůže ukrýt do soukromí a kdokoli se k němu může dostat. Nejdřív mě to rozhodilo, protože jsem nikdy nikomu nic zlého neprovedl, ale časem jsem pochopil, že čím dále se dostaneš, tím více nepřátel budeš mít a nic s tím nenaděláš…”
Pro většinu fans však platí slova, jimiž vyjadřuje vděčnost všem, kteří mu svým zájmem zejména v Evropě a USA pomohli k tak intenzivnímu nástupu na světovou scénu: “Je to skvělý pocit, ale také velká odpovědnost, protože každý krok, který uděláš, bys měl udělat tak, abys fanoušky nenechal ve štychu. Moc bych si přál, abych mohl s každým promluvit a osobně mu poděkovat a říct, jak moc jsem za všechno vděčný…”
Borgoreho, či chcete-li Borgorova, kariéra nabírá skutečně famózní dynamiku. A přestože v interview pro americký magazín Spinner tvrdí, že jeho základní vlastnost je lenost tak velká, že je stále hladový, protože objednat si jídlo je příliš složitý úkol, je jasné, že energie na skládání a produkci nového materiálu i hraní po prestižních festivalech a klubech má na rozdávání. To jistě předvede na RfP. A nesporně udělá radost mnohým i svou charakteristikou své vlastní produkce: “…zní, jako když různý domácí zvířata hrajou americký komerční hip hop říznutý death metalem…”
Přejme tomuto schopnému izraelskému chlapíkovi, který nemá pro mystifikaci, ironii a ostřejší slovo v diskuzi i vypípatelné výrazy v textech nikdy daleko, aby se mu vyplnilo jednoho dne jeho největší životní přání, které přednesl v interview pro britskou MTV, tentokrát zamyšleněji a s vážnou tváří: “Modlím se za mír, jednou bych si chtěl zahrát v zemích, které sousedí s mojí, to je můj největší sen…”
THE GASLIGHT ANTHEM
Když bylo zpěvákovi a kytaristovi The Gaslight Anthem Brianu Fallonovi 13 let, objevil v regálech jednoho obchodu s hudebninami v New Jersey debutové eponymní album The Clash. Když mu ho majitel obchodu balil a podával přes pult, slíbil mu, že tahle nahrávka změní jeho život. A nespletl se.
New Jersey je oblast, která má specifický charakter chudšího průmyslového předměstí New Yorku. Dala však rock and rollu mnoho zajímavých osobností, včetně Bosse – Bruce Springsteena. Zde se nenosí tolik avantgardy, experimentu, ani snobismu a elitářství jako kolem Manhattanu. Jersey Shore sound (jak se stylu vzešlém v NJ a okolí říká) jsou songy o starostech běžného člověka, který se snaží se ctí řešit strasti a slasti každodenního života. O to je hudba, která se ze zdejšího kraje rozlétá do světa, přímočařejší, energičtější a sdělnější.
Již v sedmnácti letech vydává Fallon svoji první kazetu a zakládá kapely, s nimiž postupně získává ostruhy na scéně. V poslední z nich - This Charming Man - se po několika změnách v roce 2006 setkává s bubeníkem Bennym Horowitzem a basákem Alexem Levine, posléze se také přidává kytarista Alex Rosamilia.
Pod novým jménem The Gaslight Anthem získává kvartet renomé nejen v NJ. V roce 2008 už je kapela fenoménem, o rok později se v Glastonbury a na londýnském Hard Rock Calling ke kapele přidává i Boss – Bruce Springsteen, který si kapelu oblíbil.
The Gaslight Anthem mají za sebou čtyři alba, to poslední jménem Handwritten natočili loni v Nashvillu. Říká se o něm, že má atmosféru, jako kdyby Pearl Jam hráli písně Toma Pettyho a je zatím jejich nejcelistvějším a nejpřesvědčivějším dílem. Těšíme se!
Po stejném „tahounu“ jako pořadatelé Rock Am Ring / Rock Im Park sáhli letos i promotéři Rock for People. A mohou tak s oprávněnou hrdostí ohlásit druhého z letošních headlinerů – kalifornskou rockovou kapelu THIRTY SECONDS TO MARS. Vedle již potvrzených Queens Of The Stone Age jde o další formaci, která na letošní rok ohlásila nové a miliony fanoušků po celém světě vyhlížené studiové album. V případě tria vedeného Jaredem Leto jsou očekávání na místě: poslední deska Thirty Seconds To Mars z roku 2009 s názvem This Is War byla nejen komerčně velmi úspěšná, ale pro mnohé kanonizovala obsah i formu rockové hudby 21. století.
„Čtyři roky od poslední desky, velmi slibné ohlasy na nový singl, výborná kondice a věhlas kapely, která se chce dle všeho stát hvězdou letošní festivalové sezony v Evropě – co více si přát?,“ říká na adresu Thirty Seconds To Mars Michal Thomes, ředitel Rock for People. Chuť tohoto festivalu, který se ve Festivalparku v Hradci Králové uskuteční mezi 2. až 5. červencem, ovšem roste s jídlem: a proto lze fanoušky navnadit i na vystoupení dubstepových či rockstepových MODESTEP. Této britské čtveřici, která před několika dny omámila narvaný pražský klub Roxy, se podařilo neodolatelně spojit dva do značné míry opačné póly současné hudby - rock a elektroniku. Podobně, jako kdysi The Prodigy nebo Pendulum.
Do Hradce Králové míří rovněž dva hudební pozdravy ze Švédska. Garážmistři ROYAL REPUBLIC z Malmö razí praxi přímočarého soundu s prvky punku a rock and rollu. Ano, v jejich produkci lze vystopovat vliv populárních The Hives, avšak cítíme v něm méně retra a více originálního přístupu. Mimochodem – pražská premiéra Royal Republic na strahovské 007 nadchla, stejně jako repete v Lucerna Music Baru. V Hradci to bude výživné pro fans z celé republiky, vzkazují tito sympatičtí Švédové ze svého aktuálního turné.
To indie-folk-rockoví FRISKA VILJOR (zrozeni 2005 ve Stockholmu) si na Rock for People odbudou svůj tuzemský debut. A jsou typickou ukázkou toho, jak lze zúročit titěrnou práci na svém promotion: po předloňském a loňském harcování po showcasových přehlídkách a festiválcích se letos tito usměvaví hippíci propracovali do popředí line-upu festivalů jako Hurricane … anebo Rock for People! Doporučení? Už třeba název jejich čerstvého, v pořadí pátého alba Remember Our Name. Protože název Friska Viljor si po letošním RfP budou svědci jejich koncertu pamatovat opravdu dlouho.
Rock for People na nadcházejícím 19. ročníku nabídne kombinaci prověřených jmen a nových talentů doporučených evropskými showcasovými přehlídkami. Dosud byly potvrzeny kapely Queens of the Stone Age (US), The Parov Stelar Band (AT), Billy Talent (CA), Gogol Bordello (US), Klaxons (UK), Papa Roach (US) či A Day To Remember (US). Pozor! V prodeji jsou už poslední stovky vstupenek v ceně 1 400 Kč (po registraci za 1 300 Kč). Poté cena stoupne na 1 550, respektive 1 450 korun.
THIRTY SECONDS TO MARS
Jedna z nejzajímavějších a nejpopulárnějších kapel z rockově úrodné Kalifornie vznikla původně jako rodinný projekt bratří Letových v roce 1998. Jared Leto, frontman skupiny, zpívá a hraje na kytaru, prošel několika uměleckými školami a popularitu sbírá i coby hollywoodský herec. Jeho starší bratr Shannon, bubeník kapely, se na filmovém plátně objevuje čas od času také a rovněž se věnuje fotografii. Třetím členem Marsů je původem bosenský Chorvat Tomislav Miličević, kytarista, varhaník a houslista.
Kapela má za sebou tři alba, přičemž poslední z nich This Is War považuje za zcela přelomové. Vznikalo ve velmi pohnutém období jejích osobních i profesních peripetií. Jared Leto vzpomíná: “Zabralo to dva roky, došli jsme do pekla a zpátky. V jednom momentě jsem měl pocit, že je to náš konec, ale nakonec z toho všeho vzešla užitečná zkušenost změny. Není to moc o vývoji, je to prostě revoluce. Něco jako příchod nového věku.”
Kapela se spojila při přípravě alba s jedněmi z nejlepších producentů současnosti Floodem (U2, Nine Inch Nails, Depeche Mode, Smashing Pumpkins) a Stevem Lillywhitem (U2, The Rolling Stones, Peter Gabriel). Jared vysvětluje: “Flood má karmickou schopnost pracovat s kapelami a lidmi, kteří jsou uprostřed období intenzivních změn svého kreativního života. Věděli jsme, že chceme něco jiného, nového a neočekávaného. A Flood byl ideální průvodce na téhle cestě.”
Za výjimečný prvek alba lze považovat i unikátní spoluúčast tisícovek členů fanouškovské komunity zvané Echelon. Ti se na nahrávce podíleli jednak živě na jednom z koncertů a hlavně také prostřednictvím takzvaného Digitálního Summitu, který v srpnu 2009 umožnil fanouškům z celého světa včetně Iránu stát se spolutvůrci alba přes nahrávky zaslané po internetu prostřednictvím TwidVid. Kapela si této spolupráce velmi cenila a doposud ji považuje za integrální součást alba a jeden z jeho určujících elementů. Nejen proto se stala nahrávka This Is War komerčně velmi úspěšnou a pro mnohé kanonizovala obsah i formu rockové hudby 21. století.
Mezi headlinery letošního RfP se tak řadí kapela, jež prodala již přes 3,5 milionů kusů alb, jejíž videa posbírala řadu ocenění (MTV Video Music Award, Fuse Award, Kerrang! Award) a kterým Youtube napočítalo již přes 100 milionů zhlédnutí. K více než pěti stovkám koncertů (namátkou z největších festivalů Lollapalooza v USA, Pinkpop v Holandsku, Download v UK, Rock am Ring v Německu či japonský Summer Sonic) tak přibude letos i možnost pro české fandy, zažít její unikátní show na hradeckém letišti.
www.thirtysecondstomars.thisisthehive.net
MODESTEP
Tahle čtyřčlenná parta z Londýna vznikla teprve v roce 2010, ale napřáhnuto má výtečně – to dokázala i skvělá atmosféra v přeplněném pražském klubu Roxy před pár dny při jejich první návštěvě Prahy. To jen potvrdilo šťastnou volbu teamu RfP, který měl tento kvartet v hledáčku už vloni…
Průlom pro Modestep nastal po festivalu Download v roce 2011. “Měli jsme dost nahnáno…,” vypraví nyní již pobaveně kapela. “Dělali jsme před vystoupením interview a řekli nám: ‘Připravte se na to, že pokud nejste rockeři, vymetou vás na Downloadu z pódia plechovkama.’ My jsme si zase říkali: Tak, naše první velká show, no výborně, co se tady do pytle semele, to neskončí dobře…’” Naštěstí se kapela bála zbytečně. Namísto vrhačů plechovek se v kotli zmítaly tisíce odvázaných mosherů a desítky lidí se v nadšeném deliriu vrhaly z pódia zpět do davu – svatyně rocku přijala tyhle elektronikou načichlé týpky za své.
Kam nakonec Modestep zamíří, ještě není úplně jisté. Ale je jasné, že jejich ochota postavit se proti konvenčním stylovým představám se jím vyplatila od prvního okamžiku, kdy začali s muzikou v bytě na severu Londýna. Jejich kariéra začala online, videa mají na 45 milionů zhlédnutí na YouTube – což potvrzuje, že kapela má již teď, v době kdy vydává první album Evolution Theory, neskutečně velkou fanouškovskou základnu. A experti dodávají, že Modestep dokázali nyní spojit dva do značné míry opačné póly současné hudby, rock a electro podobně jako The Prodigy nebo Pendulum.
A je čerstvě prokázáno, že si bude rozumět i s českými fandy: kapela byla z přijetí v plném Roxy nadšena a označila v sociálních médiích pražské auditorium za favorita v soutěži o nejlepší publikum turné. Nadšené reakce českých fandů to potvrzují a tak doufáme, že i v Hradci se potvrdí slova jednoho z pražských návštěvníků koncertu Modestep na Instagramu: “Nepopsatelná atmosféra! Něco mezi nebem a zemí!“
ROYAL REPUBLIC
Švédská garážovka Royal Republic vznikla v roce 2007 v Malmö. Její přímočarý sound s prvky punku a rock and rollu může odkazovat k populárním The Hives, cítíme v něm však méně retra a více originálního a vlastního přístupu. Přesvědčili se o tom ostatně i čeští fanoušci na podzim minulého roku, kdy se kapela zastavila v Praze během turné k aktuálnímu albu Save The Nation.
Skupina zaujala již svým prvním albem We Are The Royal v roce 2010 jak kritiku, tak posluchače a DJe v rockových rádiích. Jejich pecka Tommy Gun se propracovala až na první pozici Rockchart MTV.
Charismatický frontman kapely Adam Grahn si zakládá na originalitě a k současnému směřování kapely říká s nadsázkou: “Někteří lidé nás měli rádi i proto, že na první albu nebylo moc dynamiky, bylo to jen takové “Aaaaaargh!!!” od začátku do konce. Ale my jsme mnohem všestrannější muzikanti! Čili Save The Nation není o změně zvuku, ale o tom, že máme mnohem více co nabídnout a chceme rozšířit naše možnosti. A v den, kdy někdo řekne, že Royal Republic zní jako někdo jinej, začnu vraždit! ” Je však téměř jisté, že ve futrálech kapely zůstanou jen kytary a bicí a z hradecké stage se vstříc fandům ponesou jen dávky rytmů, slov a tónů a zejména energie, jíž jsou Royal Republic proslulí.
FRISKA VILJOR
Indie-folk-rockoví, a v jistých momentech čistě folkoví, Friska Viljor se zformovali v roce 2005 ve Stockholmu. Jsou typickou ukázkou toho, jak lze zúročit titěrnou práci na svém promotion: po předloňském a loňském harcování po showcasových přehlídkách a festiválcích se letos tito usměvaví hippíci propracovali do popředí line-upu festivalů jako Hurricane … anebo Rock for People! Tato dvou až pětičlenná formace během sedmi let své veselé existence stihla vydat už pět alb; zaujala už debutem Bravo! a sebevědomí vtělila i do názvu toho posledního z letošního ledna - Remember Our Name
„S Friska Viljor jsem se setkal na partnerských showcase festivalech Great Escape a Reeperbahn. Viděl jsem je jako kapelu, tak v redukované sestavě, kdy pod stejným názvem vystupují pouze zpěvák-mandolinista a kytarista. Oboji je skvělé, příjemné písničky, které vás chytnou na ´první dobrou´, žádné těžké a pochmurné řešení světa, pohodička... Ze Švédska český národ přijal za své The Hives, nyní jsou na řadě Friska Viljor!,“ vzkazuje Michal Thomes.
Na středoevropskou kotlinku věru nebývalá energie, smršť kytarových riffů, dubu, reggae a rapu i rockové přímočarosti s názvuky balkánského folklóru - to vše po roce a půl opět napění krev českého publika na koncertní šňůře bosenské kapely Dubioza Kolektiv. Turné je také vlastně řadou warm-up parties pro letní festival Rock for People, kde tato bosenská parta rovněž vystoupí. Koncem dubna tedy v pražském Paláci Akropolis i v Divadle Pod lampou v Plzni, stejně jako na Flédě v Brně a v ostravské Rock And Roll Garage zazní nejen prověřený repertoár z minula, ale bezesporu i materiál z nového alba, na kterém kapela pracuje v těchto dnech.
Dubioza Kolektiv má na kontě šest alb, z nichž zejména Firma Illegal z roku 2008, reflektující všudypřítomnou balkánskou korupci i následující nahrávka 5 do 12 burcující mladé Bosňany z letargie, kapele vytvořily pevné renomé a širokou základnu věrných fandů v Evropě i mimo ni. Poslední album Wild Wild East vyšlo v USA, s anglickými texty a na svém labelu ho vydal nikdo jiný než Bill Gould, basista Faith No More. Jejich koncerty jsou pověstné neuvěřitelnou energií a vzájemnou komunikací s obecenstvem, za jakou by se nemuseli hanbit ani Manu Chao či Eugen Hütz a jeho Gogol Bordello.
„Miniturné Dubiozy bereme jako spanilou jízdu za našimi fanoušky. Co koncert, to večírek Rock for People s festivalovou atmosférou, výzdobou a samozřejmě hudbou. Podobné projekty, kdy se potkáváme se stovkami věrných i nových návštěvníků našeho festivalu, chceme dále rozvíjet a hledat nové formáty,“ vysvětluje Michal Thomes, ředitel Rock for People.
Rock for People na nadcházejícím 19. ročníku (2. – 5. 7. v Hradci Králové) nabídne kombinaci prověřených jmen a nových talentů doporučených evropskými showcasovými přehlídkami. Dosud byly potvrzeny kapely Queens of the Stone Age (US), The Parov Stelar Band (AT), Billy Talent (CA), Gogol Bordello (US), Klaxons (UK) nebo Papa Roach (US) a právě Dubioza Kolektiv. V prodeji jsou stále vstupenky v ceně 1 400 Kč (po registraci za 1 300 Kč). Poté cena stoupne na 1 550, resp. 1 450 korun. Více informací na: www.rockforpeople.cz
I pokud by byly vyprávěnky některých navoněných, vystajlovaných a zlatými řetězy ověšených gangsta rapperů o těžkém životě v amerických slumech a válkách pouličních gangů reálné, jsou jen odvarem toho, čím prošli se svými vrstevníky a rodinami členové bosenské kapely Dubioza Kolektiv. Dlouhé štreky pro vodu a základní potraviny pod palbou ostřelovačů nebo zaminovanou krajinou, neustálá obava o život svůj i blízkých...
I ve válečném čase se snažili udržet život kulturní komunity, ve sklepech pořádali výstavy a koncerty. Nepřenosná zkušenost válečného běsu dává jejich poselství o potřebě porozumění, tolerance a nekompromisní kritice nespravedlnosti, národnostní nesnášenlivosti a korupce neochvějný punc autenticity. Kapela se na Balkáně stala respektovaným bojovníkem za demokracii a spravedlnost, burcující z letargie, k níž má tamní mládež pochopitelnou tendenci: ekonomická situace, míra korupce a to, čemu se říká vzletně kvalita demokracie, jsou v Bosně i u jejích sousedů dosti problematické i v současnosti.
Zmíněná angažovanost Dubiozy jde ruku v ruce s muzikantskou originalitou a nasazením. Toto spojení uvěřitelné jednoty životního postoje a spontánního umění předat pozitivní poselství s obrovskou energií vybudovalo kapele fanouškovské zázemí po celém světě. Před nedávnem sklidila kapela velký úspěch i na Nové Kaledonii v Melanésii. Stejně vřelého přijetí se Dubioza Kolektiv snad dočká nejen na dubnovém turné po zdejších městech, ale i v červenci na Rock for People.
Kapelu založili roku 2003 a od počátku jí vedou zpěváci a rappeři Adis Zvekić a Almir Hasanbegović ze Zenici a DJ a klávesista Brano Jakubović a baskytarista Vedran Mujagić ze Sarajeva. Později se přidali Armin Bušatlić s kytarou a bubeník Senad Šuta, mistr zvuku Dragan Jakubović, a v roce 2011 také saxofonista Mario Ševarac.
Úterý 23. 4. Praha - Palác Akropolis vstupné 220/270 Kč
Středa 24. 4. Plzeň - Pod lampou vstupné 170/200 Kč
Čtvrtek 25. 4. Brno - Fléda vstupné 220/270 Kč
Pátek 26. 4. Ostrava - Rock´n´Roll Garage vstupné 200/250 Kč
I když festival Rock for People každoročně přiváží to nejlepší z česko-slovenské scény, přednost dostávají projekty, které mají možnost slyšet a vidět výhradně návštěvníci této tradiční letní akce. Nemusí jít nutně o výlučný program; dramaturg Petr Fořt se pro návštěvníky Rock for People snaží získávat „outdoorové“ verze halových koncertů, prodlužuje turné některých kapel o zastávku v Hradci Králové nebo vyzývá k netradičním spojením. Platí to bezezbytku i o letošním ročníku, který proběhne od 2. do 5. července ve Festivalparku.
Na Rock For People tak odehraje první z nemnohých letních vystoupení legendární Pražský výběr – a půjde o první vystoupení na festivalu po osmi letech. Možnost uvidět kapelu Kryštof s novým programem budou mít v Hradci i ti, kteří si nestihli koupit vstupenky na aktuální, beznadějně vyprodané turné po desetitisícových halách. Please The Trees, jedna z nejaktivnějších českých kapel (reprezentuje také RfP v rámci projektu CEETEP), se představí v unikátním projektu se sborem seniorek Elpida. Za pozornost stojí, že celkový věk tohoto 20-členného tělesa je 1500 let...
Zcela speciální projekt přiveze na letošní RfP písničkář Xindl X – jeho kapelu posílí čtrnáctičlenná dechová sekce Orchestru Karla Vlacha. „Vždy jsem byl fanda coververzí a speciálních koncertů, na nichž kapely obléknou své písně do úplně nových kabátů. Je pravda, že nacvičovat víc než hodinový koncert ve dvaceti lidech pro jedno jediné vystoupení, je tak trochu extrém. Ale věřím, že se to vyplatí a že nabídneme fanouškům extra zážitek, na který jen tak nezapomenou,“ říká k tomu Xindl X, jehož chystaný projekt má v programu RfP výmluvné označení Xindl XXL…
Kombinaci prověřených jmen a nových talentů doporučených evropskými showcasovými přehlídkami slíbili pořadatelé festivalu Rock for People pro jeho nadcházející 19. ročník. K již zveřejněným Queens Of The Stone Age, Klaxons, Papa Roach či The Parov Stelar Band přibudou záhy další. Po loňské nepřízni přírodních živlů budou přichystány četné novinky v oblasti bezpečnosti – jedna ze dvou hlavních scén bude například umístěna v obřím stanu. Více informací na HYPERLINK "http://www.rockforpeople.cz" www.rockforpeople.cz a HYPERLINK "http://www.google.com/+RockForPeople" google.com/+RockForPeople.
Xindl X
Vlastním jménem Ondřej Ládek, je jedním z nejoriginálnějších autorů a interpretů současné české písně. Po vítězství v soutěži Česko hledá písničku a debutovém albu Návod ke čtení manuálu, za které získal nominaci na cenu České hudební akademie, se jeho zajímavý styl míchající hiphop s folkem blues, ale i jazzovými prvky definitivně zabydlel na výsluní divácké a posluchačské přízně. Pracuje také jako scenárista (film Restart, seriál Comeback).
Speciální program na RFP, uváděný pracovně jako Xindl XXL, s účastí dechové sekce Orchestru Karla Vlacha představí všechny Xindlovy singly v podobě, v jaké je ještě nikdo neslyšel. Na fanoušky čekají osvědčené hity jako Anděl, Štědrý večer nastal, Chemie, Láska v housce, Nejlepší Kuchař nebo Zlato ve zcela nových aranžích, ale dojde i na nové písně, dosud na pódiu nehrané. Autorem aranží pro big band jsou Jan Lstibůrek (Toxique, Kapela Tomáše Kluse, Orchestr Karla Vlacha) a kapelník Xindlovy kapely Dalibor Cidlinský Jr., který kromě Xindlových nahrávek produkoval například desky Jaromíra Nohavici, Daniela Landy či Tomáše Kluse.
Please The Trees & Elpida
Před dvěma lety se skupina Please The Trees (jenž mimo jiné četné aktivity zastupuje RfP v programu výměny talentovaných interpretů CEETEP – Central and East European Talent Exchange Program) spojila s pěveckým sborem seniorů Elpida a v této netradiční sestavě vystoupila v českých i moravských klubech a v létě 2012 také na velkých pódiích letních festivalů. Plánovanou premiéru na loňském RfP však zhatila nepřízeň počasí. Kromě písní z repertoáru Please The Trees uslyšíme také písně původní, které Václav Havelka složil výhradně pro tento společný projekt. Dvě původní Havelkovy písně jsou v češtině, což zvýrazňuje unikátnost projektu - jak v Please The Trees tak i pod sólovým pseudonymem selFbrush zpívá totiž výhradně anglicky. Václav Havelka byl od samého počátku tváří kampaně za pozitivní vnímání stáří, kterou obecně prospěšná společnost Elpida realizuje. Pokud tedy chcete slyšet Please The Trees, jak zpívají česky a ještě navíc v doprovodu dvacetičlenného sboru vokalistek, kterým je dohromady víc než 1500 let, nenechte si letošní RfP ujít!
Kryštof
Prověřená stálice české rockové a popové scény zaujala novým albem Inzerát a její živé koncerty patří k nejlepším u nás, o čemž jistě svědčí i vyprodané únorové turné. Kapela si dá záležet, aby ani na hradeckém letišti nezůstala své pověsti nic dlužna a nabídne stejně nabitý program i těm, kteří se v zimě do beznadějně vyprodaných hal nedostali.
Pražský výběr
Legendární skupina vystoupí na Rock for People v původní sestavě z dob své největší slávy se zpěvákem a klávesistou Michaelem Kocábem, kytaristou Michalem Pavlíčkem, baskytaristou Vilémem Čokem a dvěma bubeníky Klaudiem Kryšpínem a Jiřím Hrubešem. Na prvním koncertě Výběru v letní sezóně se můžeme těšit na skladby z jejich neslavnějších alb Straka v hrsti a Výběr, a to vše v původních aranžích. Za zmínku stojí i historická reminiscence: návštěvníci RFP mohli již jednou v historii festivalu jejich vystoupení shlédnout a to v roce 2005, tehdy ještě v Českém Brodě... Poté kapela odehrála ještě sedm vystoupení a rozpadla se, takže v Hradci to bude další premiéra.
Kombinaci prověřených jmen a nových talentů doporučených evropskými showcasovými přehlídkami slíbili pořadatelé festivalu Rock for People pro jeho nadcházející 19. ročník. Ten se uskuteční od 2. do 5. července ve Festivalparku v Hradci Králové. První část tohoto závazku bezezbytku potvrzuje kvartet prvních potvrzených kapel. Jde o jména tuzemskému publiku velmi dobře známá, kapely, které patří k největším tahákům letošní festivalové sezony. „Co hudební skupina, to jiný žánr, jiný příběh. Výběr dokládá naši snahu o dramaturgickou pestrost se společným jmenovatelem – kvalita, energie a rovněž překvapení v podobě nových nahrávek,“ říká na adresu prvního čtyřlístku Michal Thomes, ředitel Rock for People.
Slova o nové desce bezezbytku naplňují kalifornští QUEENS OF THE STONE AGE - souručenství špičkových muzikantů kolem Joshe Hommea panující v království tvrdých riffů, psychedelie i temné poezie. Studiová novinka je naplánována na letošek a média svorně hovoří o jednom z deseti nejočekávanějších alb vůbec. Jak by ne – QOTSA ke své produkci rozpínající se od heavy metalu a hard rocku, přes alternativu či art rocku nechali přičichnout věhlasné hosty: Dave Grohla z Foo Fighters, který usedl za bicí, démonického Trenta Reznora z Nine Inch Nails nebo frontmana kapely Scissor Sisters Jakea Shearse.
Netrpělivé čekání na první výlisek (i první riffy na Rock for People) je způsobeno i lavinovitě šířící se pověstí jednoho z nejlepších živých vystoupení, s nímž se lze v současnosti setkat. Mimochodem, Rock for People byl vedle věhlasných festivalů jako Lollapalooza, Download, Southside, Werchter nebo Opener vybrán managementem Queens of the Stone Age jako nejlepší pro propagaci nové desky.
Euforie, tanec a doslovné zelektrizování čeká i na ty z návštěvníků, kteří si nenechají ujít set THE PAROV STELAR BAND. Tuzemskému publiku netřeba projekt DJ Marcuse Füredera aka Parova Stelara, který v 21. století zelektrizoval swing, představovat: každý koncert, i ten poslední ve velkém sále Lucerny, je beznadějně vyprodaný. Přičemž právě Parov Stelar jsou v popření zájmu o hudbu swingové éry. Do Hradce Králové přijede v rozšířené sestavě se svými největšími hity a show oslovující tanečníky bez ohledu na věk i žánrové priority.
Američtí PAPA ROACH mají zaručený úspěch u té části návštěvníků Rock for People, jež inklinuje k tvrdším žánrům - nu metalu, crossoveru, post-grunge nebo hard rocku. I po dvaceti letech na scéně má tato kalifornská legenda v čele s frontmanem Jacoby Shaddixem energie na rozdávání. To dokládá nejen na posledním albu The Connection, ale také na desítkách vyprodaných vystoupení. Do Hradce Králové přiveze vedle nových tracků samozřejmě to nejlepší ze své dosavadní bohaté produkce.
O britské formaci KLAXONS zlí jazykové tvrdí, že masovou přízeň si získala jen proto, že založila vlastní žánr – new rave. Živelné koncerty, úspěchy na největších festivalech, množství respektovaných cen a ostatně i úspěch nahrávek Myths of the Near Future a Surfing the Void dokládají, že to s tím self-marketingem nebude tak žhavé. Klaxons jsou velkou hvězdou i mezi indie rockery nebo fanoušky elektronické scény. Jejich akcie rostou každým dnem také proto, že kapela by letos měla vyslat mezi své početné příznivce novou desku…
QUEENS OF THE STONE AGE
Queens Of The Stone Age vznikli v Kalifornii v roce 1997 po rozpuštění poměrně významné stoner rockové skupiny Kyuss. Ústřední postavou a jediným stálým členem je zpěvák a kytarista Josh Homme, s nímž postupně spolupracovala řada pozoruhodných muzikantů, ačkoliv na prvním eponymním albu pracoval hlavně sám s pomocí producenta Chrisse Gosse.
Záhy se však na turné objevili basista Nick Oliveri či výtečný zpěvák Mark Lanegan, častí a pravidelní spolupracovníci v týmu Joshe Hommea. Na albu Rated R z roku 2000, kde najdeme i hostujícího Roba Halforda z Judas Priest, se objevila i kontroverzní píseň "Feel Good Hit of the Summer", kterou řetězec Wal Mart odmítl prodávat pro údajnou propagaci drog v textu.
Následující 4 roky post zpěváka zastával charismatický Mark Lanegan a poprvé se v sestavě objevil bubeník Dave Grohl, frontman Foo Fighters a bývalý člen legendární Nirvany, který aktivně ovlivnil třetí, úspěšné album Songs for the Deaf.
Následovala alba Lullabies To Paralyze (2005) mj. s hostujícím Billy Gibbonsem ze ZZ Top. Ten se objevil i na následujícím albu Era Vulgaris, které vyšlo v roce 2007 a na kterém se podíleli také Trent Reznor z Nine Inch Nails, starý známý Mark Lanegan či Julian Casablancas z The Strokes.
V současné době je Josh Homme a spol. opět ve studiu a fanoušci hltají zprávy o návratu Dave Grohla za bicí, o opětovném hostování Trenta Reznora, frontmana kapely Scissor Sisters Jakea Shearse či bývalého dlouholetého basisty Nicka Oliveriho. Stabilními členy v současnosti vedle Joshe Hommea jsou kytarista Troy Van Leeuwen, basista Michael Shuman a klávesista a kytarista Dean Fertita.
Queens Of The Stone Age je kapela „tekuté“ formy i obsahu, neulpívající v jedné žánrové škatulce. Přesto nabízí nezaměnitelný sound, míchající všechny možné vlivy od heavy metalu a hard rocku, přes psychedelii až k alternativě či art rocku. A, co je pro fans Rock for People velmi důležité, je jedním z nejzajímavějších a nejinspirativnějších hudebních projektů na obou stranách Atlantického oceánu, kdy svědci koncertů vypráví nadšeně o jednom z největších životních zážitků…
THE PAROV STELAR BAND
Nevídané oživení zájmu o hudbu swingové éry v poslední době nemá při vší úctě k tradici na svědomí žádný z více či méně slavných jazzových bigbandů, nýbrž rodák z rakouského Linze, producent a DJ Marcus Füreder, stále početnější komunitě swingerů známý spíše pod uměleckým jménem Parov Stelar.
Na scéně se objevil jako běžný DJ v druhé půli 90. let coby DJ Plasma a první tracky tehdy vydal na značce Bushido Recordings. Zásadní zlom nastal v roce 2004, kdy již jako Parov Stelar založil vlastní značku Etage Noir Recordings. Originální kombinace nostalgické retro atmosféry letitých nahrávek převážně ze 30. let minulého století se současnými elektronickými beaty způsobila zemětřesení na scéně elektronické hudby. První EP Kiss Kiss a album Rough Cuts získaly okamžitě obrovský ohlas mezi širokým obecenstvem i kolegy v producentské a DJské branži.
Parov Stelar se tak stal uznaným otcem zakladatelem nového celosvětového fenoménu jménem electro-swing. Jeho tracky se objevují na více než 700 kompilacích, najdeme je v četných reklamách a znělkách televizních pořadů i ve filmech.
Od roku 2005 vystupuje coby The Parov Stelar Band spolu s čtyř až šestičlennou formací v čele se zpěvačkou Cleo Panther, což vnáší do jeho tvorby další rozměr živosti a improvizace. Parov Stelar od DJského postu řídí stoprocentně swingující show, která je vyhledávána dnes již davy fanoušků po celé Evropě i v zámoří. Českou republiku nevyjímaje, důkazem čehož je mimo jiné i titulní foto na facebookovém profilu kapely z vyprodaného koncertu v Lucerně.
PAPA ROACH
Když se roku 1993 během jednoho fotbalového zápasu na školním hřišti v kalifornském Vacaville dal zpěvák Jacoby Shaddix do řeči o muzice s bubeníkem Dave Brucknerem, asi netušili, že kapela, kterou založí kvůli účasti ve školní soutěži, bude mít za dvacet let na kontě 8 alb a 18 milionů prodaných nosičů. A také desítky turné a stovky odehraných koncertů na nejprestižnějších pódiích v USA i ve světě, stejně jako statisíce fanoušků od Kanady až po Japonsko.
První úspěšná alba Papa Roach Infest a Lovehatetragedy jsou řazena k nu metalu a post-grunge, další vývoj zaznamenává inklinace k hard a alternativnímu rocku, jiní novináři mluví o alternative metalu, ba dokonce o vlivu glam metalu let osmdesátých. Asi nejvýstižněji vystihl situaci na okraj předposlední desky Metamorphosis frontman Jacoby Shaddix: „Jsme kapela, která se snaží jít po linii vedoucí mezi metalem, hardcorem, punkem a pop music. A děláme, co je v našich silách, aby to bylo všechno v pohodě…“
Ohlasy na nadupané koncerty, sehranou kapelu a charismatického leadra komunikujícího výtečně s publikem mu dávají za pravdu i nyní, kdy kapela křižuje světem s novým albem pojmenovaným výstižně The Connection. O tom, že spojení mezi kapelou a fanoušky funguje skvěle, se bude moci po dvouleté přestávce přesvědčit i početná zdejší komunita fans.
KLAXONS
Kapela vznikla v roce 2005 v Londýně a již v dalším roce si její energická muzika chytře kombinující kytarový sound s elektronikou získala přízeň posluchačů, zejména na festivalech v Readingu a Leedsu. NME sice jejich styl pojmenoval jako “acid-rave sci-fi punk-funk”, ale záhy se pod dojmem fandů kapely mávajících svítícími tyčkami ujal název New Rave.
Pojmenování stylu vysvětluje basista a zpěvák Jamie Reynolds jako “něco co začalo jako interní vtípek, ale stalo se záhy menšinovou subkulturou.” Jeho slova potvrzuje fenomenální úspěch jejich prvního alba Myths of the Near Future z roku 2007, které obdrželo prestižní britskou Mercury Prize. Kapela v následujících dvou letech získala spoustu nominací na další ceny, z nichž proměnila například v NME Awards cenu pro nejlepšího nováčka na scéně či Vodafone Live Music Award za nejlepší živý koncert roku 2007.
Žeň úspěchů pokračovala i v roce 2008 v Británii a také v USA, kde se podle tamních cen NME stává nejlepší zahraniční kapelou, stejně byly ceněny i jejich koncerty a píseň Golden Skans jakožto nejlepší zahraniční skladba roku. Úspěšného přijetí dosáhlo i druhé album skupiny Surfing the Void z roku 2010, na kterém Klaxons spolupracovali s producentem Rossem Robinsonem. Desítky úspěšných koncertů potvrzují výlučnou pozici kapely na scéně. V současnosti se hovoří o tom, že by kapela záhy měla vydat další album.
„Přišlo nám jako dobrý vtip vynalézt vlastní styl a stát se jeho lídry. A přesně to se i stalo," říkává s nadhledem Simon Taylor, kytarista Klaxons. Kapela tak potvrzuje dodnes platnou teorii jednoho z nejvlivnějších producentů historie, „vynálezce" punku a skupiny Sex Pistols Malcolma McLarena – “když chceš uspět v pop music, založ vlastní scénu”.
Rock for People 2013 bude – a bude ještě větší, propracovanější a bezpečnější! Na návštěvníky, kteří se mezi 2. a 5. červencem sjedou do Festivalparku v Hradci Králové, čeká tradičně kvalitní výběr bezmála 200 kapel a dalších uměleckých zážitků. Ty budou rozprostřeny na minimálně 10 stagích. Letošek bude ve znamení řady dalších novinek a inovací.
Změny je možné rozdělit do dvou skupin. První je dána hlubší spoluprací vedení Rock for People s evropskou festivalovou asociací Yourope a dalšími hudebními přehlídkami. Návštěvníci Rock for People tak budou mít díky propojení s předními showcasovými festivaly ReeperBahnFest v Hamburku a Great Escape v Brightonu možnost zažít výběr těch nejprogresivnějších evropských i zámořských kapel. „Množství tipů a doporučení dostáváme i od Martina Elbourna, výrazné osobnosti Glastonbury nebo M for Montreal. Martin se stal pro Rock for People patronem, spojnicí do festivalového světa, ke kvalitním a dosud neokoukaným hudebním projektům. Velmi si toho vážíme, protože to mimo jiné otevírá i nečekané možnosti pro kvalitní tuzemské kapely směrem do zahraničí,“ říká Michal Thomes, ředitel Rock for People.
Progresivní talentované kapely ze zahraničí, zaštítěné jmenovanými showcasy, tvoří jeden z hlavních pilířů letošní dramaturgie. Ta se bude i letos ubírat cestou multižánrovosti a kombinovat prověřená jména s novými objevy, tradiční žánry s nejnovějšími styly. „Své místo budu mít i netradiční projekty nebo speciální sety, které není možné vidět a slyšet jinde než na RfP. Program bude opět doplněn doprovodnými aktivitami mimo pódia, které dostanou ještě větší prostor. Právě ty slibují netradiční zážitky. Jejich úspěch jsme si potvrdili i analýzou nejčastěji sdílených fotek na sociálních sítích z minulých ročníků našeho festivalu,“ naznačuje Petr Fořt, dramaturg festivalu, který se letos uskuteční po devatenácté
Každý, kdo vloni zhlédl zahajovací ceremoniál Olympijských her v Londýně, mohl konstatovat, že RfP v uplynulých letech přivezl to nejlepší (nejen) z britské scény – Muse, Arctic Monkeys, Underworld, Franz Ferdinand… Mnohé kapely v Hradci Králové potvrdily nebo nově otevřely svůj vztah s tuzemskými hudebními fanoušky – Editors, Example, Does It Offend You, Yeah?, Two Door Cinema Club, Enter Shikari, The Subways, Archive a řada dalších.
Podstatná část návštěvníků Rock for People jezdí i kvůli česko-slovenské scéně. Ta bude letos zastoupena kapelami a projekty, které v letošním roce odehrají minimum vystoupení, stálicemi s většinou speciálními sety na míru RfP či starší generací umělců, která ovlivnila podobu rocku či rock´n´rollu. Chybět nebudou ani klubové jistoty a talentové kapely v kombinaci s trendově orientovanými interprety.
Druhá skupina novinek se týká festivalové organizace, především pak bezpečnosti. Nejen Rock for People, pořadatelé i návštěvníci, v minulé sezoně na vlastní kůži poznali, jak se na chodu festivalu mohou podepsat extrémy počasí. To se potvrdilo i na nedávné konferenci Eurosonic Noorderslag v Groningenu: ochrana návštěvníků i vystupujících kapel před silnými lijáky, větrnými smrštěmi a bouřemi bude (nejen) v letošním roce prioritní pro řadu evropských festivalů. „V rámci Yourope toto řešíme všichni, protože počasí je opravdu nevyzpytatelné. Existuje však několik základních opatření, které – jak jsme vloni zažili poslední festivalový den – fungují a nemusejí průběh akce fatálně narušit,“ doplňuje Štěpán Suchochleb, který má na Rock for People management bezpečnosti na starosti.
Na začátku července tak návštěvníci do Festivalparku budou přijíždět nejen vybaveni informacemi o tom, jak se chovat v případě mimořádné situace, ale čekat na ně budou i podrobné evakuační plány, samostatný informační systém a v neposlední řadě i posílení všech on-line zpravodajských kanálů, včetně mobilních aplikací. Samotný festivalový areál a městečko se i po loňské vyprodané kapacitě prostřední den rozšiřují o dalších 5 hektarů.
Nejviditelnější novinkou však bude nový velkokapacitní stan, který nahradí jednu ze dvou hlavních venkovních stagí. Jeho rozměry budou 74 x 60 metrů, bude vybaven velkými soundsystemy a LED obrazovkami a pojme pohodlně 12 000 lidí uvnitř a stejný počet v okolí stanu, kterým zaručí plnohodnotný zážitek. V areálu bude ještě umístěn menší stan se zastřešenou kapacitou pro 4 000 fanoušků a dvojnásobný počet mimo něj. „Oba stany zaručí kontinuitu programu i v případě nepřízně počasí. Jsou zárukou bezpečnosti, protože jsou i v případě silného větru o 1/3 odolnější než open air stage. Ne náhodou se v řadě západoevropských festivalů hlavní hudební produkce odehrává právě v obřích stanech. Abychom zamezili riziku přerušení programu, posilujeme také vlastní rozvodnou síť, a to agregáty dodávajícími elektrickou energii,“ vysvětluje Petr Fořt.
Snad i díky stále větší koncentraci zážitků, včetně nehudebních aktivit, za nimiž návštěvníci na Rock for People jezdí, obstál festival u dosavadních partnerů a získal i nové. „Po loňském velmi těžkém ročníku je podpora ze strany Staropramenu, T-Mobile, Google/YouTube nebo Stock Plzeň-Božkov o to cennější. Věříme, že brzy budeme moci představit další partnery, kteří nám umožní nejen vyšperkovat program, ale ještě více rozšířit a zkvalitnit servis pro návštěvníky,“ doplňuje Michal Thomes, podle nějž by se letos poprvé měl festival dočkat i většího grantu ze strany města Hradec Králové.
Velkou – a v 19leté historii festivalu zlomovou - posilou pro Rock for People je rovněž vstup strategického investora, jímž se stal Oldřich Bajer, bývalý spolumajitel Centrum Holdings a.s. a stávající podnikatel ve sféře internetového byznysu a marketingu. Ten na pozici marketingového poradce s RfP spolupracoval již na předchozích ročnících, v letošním roce se stal jedním ze spolumajitelů, vedle Michala Thomese a Petra Fořta.
Jedním z důvodů investičního vstupu je podle něj vize dalšího rozvoje Rock for People a vytvoření festivalu srovnatelného kvalitou i návštěvností s podobnými akcemi v Nizozemí nebo ve Velké Británii. „Rock for People je pro mě nejlepším hudebním festivalem v Česku, který za posledních 5 let udělal obrovský skok v dramaturgii i celkové prezentaci a servisu pro návštěvníky. Věřím, že 30 tisíc fanoušků není strop a že dalším rozvojem se festival dostane na úroveň první evropské festivalové ligy. Je tu ještě mnoho lidí, kteří jedinečnou atmosféru festivalu neokusili a jejich oslovení a přesvědčení bude pro mě prioritou,“ vzkazuje Oldřich Bajer, nový spolumajitel Rock for People.
Veškeré další informace jsou k dispozici na rockforpeople.cz, na www.facebook.com/rockforpeople či na Google+ stránce festivalu www.google.com/+RockForPeople. První jména kapela budou zveřejněna na přelomu ledna a února.