CLANEK
Co je vlastně remix? A které mají naši DJs nejraději?
Remix. Co to vlastně je? A který je váš oblíbený? Když se řekne remix, nejspíš každý ví, o čem je řeč. A pokud neví, zřejmě to bude člověk, který nepatří k posluchačům elektronické, potažmo elektronické taneční hudby. Remix je totiž podstatný prvek ve světě zmíněného hudebního žánru a bylo by až neuvěřitelné, kdyby se s ním aktivní posluchač nikdy nesetkal. Remix je zjednodušeně řečeno předělávka nějaké hudební nahrávky. Skladby, která v původním znění byla něčím jiným. Častokrát bývá remix z velké části původní skladbou, ale výrazně obohacenou o prvky taneční hudby... Jindy se zase v remixu těžko hledají zbytky původní nahrávky. Způsobů, jak remixovat, je mnoho. Díky povedenému remixu známé skladby se může dosud neznámý a začínající hudebník slušně proslavit, zatímco třeba zkušený a známý muzikant může originálu vtisknout svůj jedinečný rukopis. Je zřejmé, že se remix úzce váže k technologiím, protože technologie je právě to, co umožňuje takto s nahrávkami manipulovat. No a vzhledem k tomu, že start nahrávání zvuku datujeme od konce devatenáctého století, fenomén remixování hudby nemůže být starší...
Jedním z prvních remixů, který zaznamenal úspěch v komerčních hitparádách, byl údajně remix populární skladby "I Feel Love" od Donny Summer, který měl na svědomí Patrick Cowley. Ten původní píseň natáhl na patnáct minut, což je více než trojnásobek její původní délky. Přidal do ní smyčky a syntezátory. Takto upravená verze se stala sběratelskou klasikou a její zkrácená úprava se dostala na 21. místo britského singlového žebříčku. Tento komerční úspěch remixu v polovině osmdesátých let přispěl nejspíš k tomu, aby se remix dostal k uším většímu počtu posluchačů naráz. To ale neznamená, že remixy nevznikaly už dávno před tím.
Jak a kde tedy začalo remixování?
Na různých místech v různých hudebních sférách se o vzniku remixu mluví samozřejmě různě. Určitě existuje mnoho lidí, kteří by se označili za průkopníky a vynálezce remixu. Těžko říct, jak přesně to na různých místech probíhalo, ale údajně byli líhní remixu jednoznačně taneční kluby a diskotéky. Například průkopník hip hopu DJ Kool Herc popisuje, jak si mnoho DJů tehdy všimlo, že lidé na tanečním parketu šílí po instrumentálních částech skladeb, později nazývaných jako "breaky". Herc přišel na způsob, jak udržet "breaky" delší dobu. Dal dvě stejné desky na sousední gramofony a instrumentální část skladby hrál nejprve na jedné desce a následně pak na druhé, přičemž první desku přetočil zpět na začátek instrumentální části a tu znovu přehrál při přetáčení druhé desky. Herc tuto techniku nazval "Merry-Go-Round". Skladbu se stejným názvem "Merry-Go-Round", kterou Herc premiérově uvedl roku 1973 na večírku v Bronxu, můžeme s jistotou považovat za zárodek vzniku remixu. Díky vyprávění tohoto pamětníka se zdá být pravděpodobné, že první remix v historii byl proveden živě DJem, a nikoliv vytvořen ve studiu.
Další historky kolem vzniku remixu se vážou k diskotékovému producentovi jménem Tom Moulton. Ten v sedmdesátých letech aktivně remixoval nejrůznější skladby tak, aby lépe vyhovovaly tanečnímu parketu diskoték. Za zmínku stojí určitě i evropský pohled na kořeny vzniku remixu. Krautrocková kapela Neu! vydala v roce 1972 album "Neu! 2", jehož strana B neobsahovala nic jiného než remixované verze dříve vydaného singlu. S postupným rozvojem DJ a studio techniky se logicky manipulovalo s nahrávkami častěji a na nejrůznější způsoby. S remixy se postupně roztrhnul pytel a dnes už ho najdeme na velké části známých i méně známých skladeb. Některé nahrávky byly dokonce pro remixery tak přitažlivé, že se dočkaly mnoha remixů od hromady autorů z nejrůznějších žánrů elektronické hudby.
Odhaduji, že existují i hudebníci, kteří se věnují výhradně remixování a původní vlastní tvorbu nemají, ale ted’ momentálně mě nikdo nenapadá. Stejně tak jsou muzikanti, kteří rádi remixují sami sebe. No a nakonec mě napadají i producenti, kteří remixují de facto pouze sami sebe a místo remix to nazývají nový track. Posuzovat však, co je stále ještě remix, a co už ne, by ale znamenalo znát přesnou hranici. Naštěstí snad takový manuál k rozpoznávání neexistuje a přetváření původních skladeb do nových podob je tvůrčí proces, který žádné hranice a omezení nemá a nepotřebuje. Jediným předpokladem remixu je podle mého názoru to, aby v něm bylo možné alespoň nějak identifikovat prvky původní skladby. Všechno ostatní je už jen a jen na remixérovi...
Takže... Které remixy mají rádi DJs a muzikanti? Pár z nich, včetně sebe, jsem se na to zeptala. Přeji příjemný a psanou formou komentovaný poslech. A pokud vás článek zaujal, sledujte jeho následující díly o dalších tématech jako bootleg, cover verze, mashup a další...
DAHO (nula2.cz)
Interactive - "The Techno Wave" (Ancient Methods Remix)
Ancient Methods si libuje v předělávkách starších i aktuálních věcí a prostě pokaždé z toho vypadne fantastickej track. Z původní skladby vybere pouze segmenty a ty sám poskládá tak, jak uzná za vhodné. Taková tvorba vyžaduje neskutečný cit a hudební sluch, kterého tenhle umělec má ovšem víc jak dost.
Scuba - "Ruptured" (Surgeon remix) - Hotflush RMX003
"Chirurg" remixováním dokládá smysl svého nicku. Dokáže z původní skladby vypreparovat detail, který v remixu použije a rozvine ho v monstrum, nebo naopak použije jen jako nepatrnou ingredienci ke skladbě s naprosto jinou duší a atmosférou. Surgeon je mistr v oboru Remake a málokdo ho v tomto v minulosti překonal.
Fixmer / McCarthy - You Want It (Dave Clarke Remix)
Dave Clarke je a hlavně vždycky byl doslova hyperaktivní remixérská mašina. Co vzal do ruky, překoval v taneční vypalovačku a jeho remixy měly vždy obrovský úspěch a hlavně "drive". Dokázal výborně nenápadnou skladbu přemodelovat do tvaru nadčasové a obecně úspěšné vypalovačky. Soubor jeho nejlepších remixů pak s odstupem času vyšel na double CD a ušetřil tak spoustě DJs práci se sháněním těch nejpovedenějších "reworků" z jeho dílny.
Myclick (Techno.cz, Radio 1)
Michael Jackson – "You Are Not Alone" (Joe Claussell's Extended Version With Overdubs) 2009
Tohle je spíš remix remixu, ale sešla se tu skutečná esa! Originál tehdy pro krále popu napsal (ne)slavný R. Kelly, vydařeným remixem ho v roce 1995 obdařil dnes již bohužel zesnulý Frankie Knuckles, a o 14 let později na něj takhle zručně sáhl ještě Joe Claussell a jako "ghost producer" jeho parťák z Body & Soul Mr. K alias Danny Krivit. Claussella může člověk nenávidět za prznění krásných songů při mixování, kdy si až příliš ulítává na velkých knobech rotary mixáků, ale ve studiu je prostě král! To "kostelní" hammond piano tomu dodalo další rozměr a on ve svém kouzlení opět nešel pod patnáct minut. Mít ho na desce, asi už bych ho dnes nehrál, ale na YouTube si tuhle verzi pouštím docela často... Mistrovský kousek!
Frankie Goes To Hollywood - Relax (Jam & Spoon Trip-O-Matic Fairy Tale Mix) 1993
Jasně, "vekslácká hymna", kterou Vít Olmer údajně od FGTH do filmu koupil za korunu, ale z tohohle remixu se točí hlava. Když jsem si v roce 1993 ze své oblíbené půjčovny CDček přinesl "Trip-o-matic Fairytales 2001" od dnes již neexistující frankfurtské dvojice Jam & Spoon, připadal jsem si jak kosmonaut. Takhle "vyspejslej" zvuk do té doby nikdo nedělal a já pak musel všechnu jejich tvorbu včetně "vedlejšáků" Jam El Mara mít na originálních nosičích. Prostě musel... Tady klasicky nelenili a vystřihli naprosto odlišné remixy hned dva, ne jako se to dělá dneska - vokální verzi a dub a nazdar! Strašně vkusný kousek... Líbí se mi všechno to vrstvení zvuků, logika, matematika, psychedelie, citlivý přístup k originálu a zase - totální kosmos s vyčištěnými zvuky a jejich tolik zřetelným rukopisem. Jestli někdo uměl předběhnout dobu o pár světelných let, pak to byli právě oni. Ta kombinace DJ vs. talentovaný muzikant a zvukový inženýr tady vyšla opravdu na jedničku. R.I.P. Mark Spoon!
30/70 - "Tastes Like Freedom" (Tornado Wallace Red Face remix) 2021
A teď zase k něčemu aktuálnějšímu... Pro mě zatím Remix roku 2021! Početná australská parta 30/70 je naprostým zjevením na elektronické scéně, je poskládaná ze samých super muzikantů, a ještě navíc s ní hostuje kdekdo. Ten saxofon v už tak dokonalé skladbě "Tastes Like Freedom" inspiroval jejich krajana Tornado Wallace natolik, až je z toho víc bootleg než remix. Naroubovat do plochy osmi minut tak precizně slavnou "The Man With The Red Face" od Laurenta Garniera, aby to fungovalo, a bylo to ještě o chloupek lepší než oba originály, to už vážně vyžaduje Vysokou producentskou! Krásně vzdušná a letní verze, u které si přejete, aby nikdy neskončila. Super nápad a díky za tenhle purpurový vinyl, už dlouho jsem si nepouštěl nový track pořád dokola. Tohle fakt neomrzí...
Nika77 (techno.cz)
The Pixies - "Where Is My Mind" (Bassnectar Remix)
Energický remix mé oblíbené skladby od kapely Pixies z roku 1988. Solidně od podlahy basička...
Damon Wild – "Opaque" (Surgeon remix)
Takový funky veselý remix, který jsem jednu dobu hrála v každém svém DJ setu.
Eloim – "Nobody’s Land" (Rommek remix)
Tohle je nádhera. Jak original, tak remix od mýho mega oblíbenýho hudebníka jménem Rommek. Těžký, intenzivní a zároveň plné emocí.
Roman Rai (Moving Pictures)
Tricky feat. Marta - "Like A Stone" (Trentemoller remix)
Trentemoller je producent, hudebnik a zdatnej remixér, kterého sleduji od jeho úplných prvotin. Mě nikdy nezklame.
Jon Hopkins - "Vessel" (Four Tet Remix)
Na co šáhne Four Tet, to promění ve zlato a zlato zas v platinu.
Aphex Twin - "26 Mixes For Cash"
A jestli je nějakej elektronickej bůh, nad kterým se shodnou posluchači napříč různými stylovými spektry, je to jedině Aphex Twin! Jeho remixy tolik známé nejsou jako jeho původní tvorba a to je škoda. Čekněte třeba jeho album s výmluvným názvem "26 Mixes For Cash".
Stanzim (Radio 1)
Commix - "Japanese Electronics" (Instra:mental rmx)
Remix je vlastně typický postmoderní fenomén re-interpretace originálu, nový úhel pohledu a tenhle příklad je exemplární ukázka překonání zdařilé původní verze. Se zdrojem se pracovalo citlivě a s úctou, přesto dostáváme úplně novou harmonii a rytmický patern. Jednoduše geniální!
A1 PEOPLE - "Do It" (Metamatics Mix)
V tomhle případě vcelku nezajímavý materiál Lee Norris alias Metamatics povyšuje na silný deep electro kus. Jedna z nejemotivnějších nahrávek, které znám.
Alvik - "Beat::Skip" (Suspiciously Delicious rmx by Close Encounter)
A taky jedna česká ukázka špičkové produkce. Ten název remixu zní možná trošku domýšlivě, ale po poslechu je třeba uznat, že je naprosto výstižný. Viktor Parma nujazzový originál přetavil do nádherné brokenbeatové jízdy, které zub času nemá šanci ublížit.
Klára Nemravová (Radio 1)
Nejdřív jsem měla pocit, že 3 oblíbené remixy nedám dohromady, a jak jsem se probírala archivem, tak jsem zjistila, že bude težké si vybrat jen 3.
Lamb - "Cotton Wool" (Fila Brazilia remix)
Tenhle remix mně napadl hned. Je to klenot, ustál test času a pořád z něj mám mrazení v zádech (a pak jsem si vzpoměla na remix skladby "What Sound" od Toma Middletona a proběhla dlouhá vnitřní diskuze "tak kterej?").
Depeche Mode - "Halo" (Goldfrapp remix)
Původně jsem se chtěla remixům Depeche Mode vyhnout, jelikož si ani nejsem schopná ujasnit, kterou jejich desku mám nejradši, ale tahle verze od Goldfrapp je lepší než originál a sami DM hráli "Halo" na turné v téhle remix úpravě.
UNKLE - "Do yourself some good" (Ronin Throwdown)
A do třetice něco tanečnějšího. Spolehlivý recept na rozhýbání ztuhlých kostí (o tuhle třetí příčku dost v mé hlavě soutěžily nasledující remixy: Rita Lee - "Caso sério" (DJ Marky remix), The XX - "On hold" (Jamie XX remix) a Tycho - "Epoch" (Lutrell remix))
Jana Kománková (Radio 1, Protisedi.cz)
Massive Attack - "Karmacoma" (The Napoli Trip)
Kvůli týhle písničce jsem si koupila letenku do Neapole. Samozřejmě "Karmacoma" je skvělá sama o sobě, samozřejmě mají MA tucty skvělých remixů, ale na mě prostě funguje tenhle.
DNA feat. Suzanne Vega - "Tom's Diner"
Remix od DNA mě nejdřív strašně štval - jak si někdo dovoluje strkat do té písničkařiny nějaké umělé rytmy - a pak se mi to nějak přepnulo a přijde mi to jako rozkošný věrozvěst devadesátkové vlny dance verzí.
Death In Vegas - Rocco (Dave Clarke remix)
Mrazivá, dokonalá, geniální věc, která z lehce nadprůměrné elektronické skladby udělala jedinečný skvost. Až díky Discogs jsem se o mnoho let později dozvěděla, že ten text o smrti je vypůjčený z dávné písně Billie Holiday - "Moanin Low".
Josef Sedloň (Radio 1, Spectaculare)
Goldie – "Inner City Life" (Future Funk Squad bootleg remix)
Nejlepší breakdown všech dob!
Jimpster – "Square up" (John Tejada remix)
15 let stará věc, která pro mě zvukově stále neztratila své kouzlo.
Jono McCleery - "Ingenue" (Synkro remix)
Geniálně uchopený, Synkrovy remixy jsou supr!
Nika77
foto: archiv